به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۲۳۷۴۴۳

دلایل افزایش قیمت دام در روزهای اخیر

دلایل افزایش قیمت دام در روزهای اخیر
گروه اقتصادی: اجرای طرح محدودیت جا به جایی و پلاک کوبی و بالا رفتن نرخ نهاده دو دلیل افزایش قیمت دام در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود، اما کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه خریداری برای دام با قیمت کنونی نیست بازار راهی جز بازگشت به نرخ‌های منطقی ندارد.
در دو هفته گذشته قیمت فروش هر کیلوگرم گوساله زنده از 31 تا 32 هزار تومان به 45 هزار تومان و هر کیلوگرم گوسفند از 38 تا 40 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش یافته است.
 رئیس شورای تامین دام کشور، دو دلیل عمده برای افزایش قیمت 10 تا 15 هزار تومان برای هر کیلوگرم دام را عنوان کرد.
منصور پوریان گفت: مهترین دلیل اعمال محدودیت جابه جایی دام و پلاک کوبی است توسط سازمان دامپزشکی کشور در حال اجرا است. با اجرای طرح مذکور جابه جایی دام‌ها بین استانی یا درون استانی با کندی انجام می‌شود در نتیجه برخی از میادین عرضه با کمبود دام مواجه شده و قیمت‌ها به شکل جهشی افزایش یافته است.
وی هدف اجرای این طرح از سوی سازمان دامپزشکی را بهبود نظارت بر سلامت دام‌ها و جلوگیری از قاچاق عنوان کرد. هر چند اهداف طرح درست و منطقی است، اما زمان اجرای آن مناسب نیست چراکه بازار کالاهای اساسی ملتهب بوده و هر تصمیمی حتی با هدف درست می‌تواند شرایط را بدتر کند و تصمیمات باید با در نظر گرفتن شرایط باشد.
رئیس شورای تامین دام کشور از دیگر دلایل افزایش قیمت دام در هفته‌های اخیر را رشد قیمت نهاده‌ها و مشکلات موجود در تامین آن‌ها دانست و افزود: در حال حاضر علاوه بر افزایش قیمت، تامین نهاده‌های دامی نیز با مشکل انجام می‌شود که تاثیر خود را بر بالا رفتن هزینه تمام شده تولید گوشت قرمز گذاشته است.
پوریان خواستار توجه بیشتر دولت برای رفع مشکلات تامین و نرخ بالای نهاده‌های دامی شد. به رغم وجود مشکلات عنوان شده، جهش نرخ دام کاذب بوده و انتظار می‌رود کاهش قیمت اتفاق بیفتند.
پوریان از نتایج منفی افزایش کاذب قیمت دام در هفته‌های اخیر، کاهش چشمگیر خرید و فروش دام و همچنین توقف طرح خرید حمایتی گوشت از دامداران عنوان کرد.
وی گفت: در طرح حمایتی هر کیلوگرم گوشت منجمد کارتن شده از دامداران 72 هزار و 500 تومان خریداری می‌شد که با جهش قیمت در هفته‌های اخیر این طرح متوقف شده است.رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان تولید در بخش گوشت قرمز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، افزود: جمعیت دام سبک کشور 70 میلیون راس است و پیش بینی می‌کنیم از نیمه دوم سالجاری تا پایان سال، دست کم 335 هزار راس دام سنگین به بازار عرضه شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: دام قیمت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها