کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توافق آتش‌بس دایمی در لیبی امضا شد

3 آبان 1399 ساعت 0:08


گروه بین الملل: نمایندگان دولت وفاق و ارتش ملی لیبی که طرفین اصلی درگیری در این کشورند، پس از چهار روز مذاکره بر سر آتش‌بس پایدار به توافق رسیدند. استفانی ویلیامز، نماینده ویژه سازمان ملل هنگام امضای توافق از لحظه‌ای تاریخی سخن گفت.
نمایندگان دولت الوفاق طرابلس و شورشیان تحت فرمان خلیفه حفتر، توافق‌نامه توقف درگیری و آتش‌بس دایمی را امضا کردند. این گام مهم، پس از مذاکراتی چهار روزه در ژنو برداشته شد. نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، توافق را "تاریخی" و "نشانی امیدوارکننده" برای مردم این کشور خواند.
ویلیامز با محکوم کردن حضور شبه‌نظامیان خارجی در لیبی، خواستار قطع مداخلات در این کشور شد. او تاکید کرد که آتش‌بس بلافاصله پس از امضای توافق به جریان افتاده است.
طبق توافق امضاشده، طرفین باید تمام واحدهای نظامی خود را به پادگان‌ها بازگردانند و کلیه سربازان خارجی نیز باید ظرف سه ماه از لیبی بیرون بروند. توافق شده که یک نیروی انتظامی مشترک، وظیفه کنترل مناطق مورد مناقشه دو طرف را بر عهده بگیرد.
دو روز قبل، نمایندگان دولت فائزالسراج و شبه‌نظامیان وابسته به ژنرال حفتر، در باره بازگشایی مسیرهای رفت‌و آمد زمینی و هوایی بین مناطق تحت منازعه با مرکزیت طرابلس و بنغازی توافق کرده بودند. اکنون و پس از توافق ‌آتش‌بس دایمی، طرفین می‌خواهند در باره مباحثی چون استخراج نفت، افزایش تولید و مقابله با عاملان داخلی و خارجی نفرت‌پراکنی و ترغیب خشونت در شبکه‌های اجتماعی تصمیم‌گیری کنند.
مذاکره بر سر این موضوعات قرار است در ماه نوامبر در تونس برگزار شود.
اتحادیه اروپا از این توافق استقبال کرد و جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه، آن را پیش‌شرط تقویت حمایت اروپا از لیبی خواند. بورل گفت: «این توافق اقدامی کلیدی برای از سرگیری روند صلح سیاسی است که به نوبه خود پیش شرط حمایت وعده داده شده اروپاست.» بورل افزود، اروپا می‌داند که اجرای آتش‌بس از مذاکره در باره آن دشوارتر است اما خبر توافق را "بسیار مثبت" تلقی می‌کند.
هم‌زمان رئیس جمهور ترکیه نسبت به برقراری آتش‌بس و پایداری آن ابراز تردید کرد و گفت: «به‌نظر می‌رسد این توافق از جایگاه زیادی برخوردار نباشد.» اردوغان که حامی دولت مرکزی فائزالسراج است، این توافق را در سطح مسئولان عالیرتبه ندانست و افزود که عیار پایداری آن در روزهای آینده مشخص می‌شود.جامعه جهانی دولت السراج را به عنوان دولت قانونی و مشروع لیبی به رسمیت می‌شناسد. ترکیه و قطر از حامیان دولت مرکزی درغرب لیبی هستند و امارات، مصر و روسیه، پشتیبان نیروهای ژنرال حفتر و دولت انتقالی عبدالله ثانی در بنغازی.
دو ماه قبل هم، سراج و حفتر از نیروهای خود خواسته بودند از هرگونه درگیری نظامی دست بکشند تا در شهر استراتژیک سیرت در سواحل مدیترانه، منطقه‌ای غیرنظامی برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح تشکیل شود.فائز السراج، ۲۱ اوت به نیروهای نظامی این کشور دستور آتش‌بس فوری و توقف کلیه عملیات‌های نظامی داده و گفته بود آتش‌بس زمانی تحقق خواهد یافت که سرت و الجفره، عاری از سلاح شوند. در چارچوب آتش‌بس نکاتی چون از سرگیری تولید و صادرات نفت، خروج مزدوران خارجی از لیبی و برگزاری انتخابات شورای ریاست جمهوری و پارلمانی در مارس ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده  بود.پس از آن، طرفین در هفتم سپتامبر مذاکراتی پنج روزه را در مراکش برای تفسیم قدرت و مناطق تحت نفوذ خود آغاز کردند.از زمان سرنگونی معمر قذافی در لیبی در ۹ سال قبل، این کشور صحنه جنگ داخلی و درگیری خونین ده‌ها گروه نظامی و شبه‌نظامی رقیب بوده است. هیچ‌یک از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد صلح میان طرفین جنگ طی این مدت به ثمر نرسیده است.


 


کد مطلب: 237580

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/237580/توافق-آتش-بس-دایمی-لیبی-امضا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir