به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۲۳۷۶۰۸

ماسک ۱۰۰ درصد هم کارا نیست

ماسک ۱۰۰ درصد هم کارا نیست
گروه علم و فناوری: ماسک‌های محافظتی صورت حتی ماسک‌های پزشکی در از بین بردن خطر سرایت ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع ویروس صد در صد موثر نیستند گرچه طبق مطالعه جدیدی که از سوی محققان ژاپنی در دانشگاه توکیو انجام شده است، می‌توانند از ورود ذرات ویروس کرونا که معلق در هوا هستند محافظت کنند.طبق گزارش ژاپن تایمز، دانشمندان دانشگاه توکیو محفظه‌‌ای ایمن با سرهای دو مانکن رو به روی هم ساختند. یک سر مجهز به نبولایزر [وسیله‌ای شبیه افشانه که برای رساندن دارو به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی از طریق استنشاق استفاده می‌شود] بود که سرفه را شبیه‌سازی و ذرات ویروس کرونا را از بدن خارج می‌کرد. سر دیگر از تنفس طبیعی تقلید می‌کرد و یک محفظه جمع‌آوری ویروس از راه هوایی داشت.
در این آزمایش مشخص شد که ماسک‌ پنبه‌ای روی سر گیرنده در مقایسه با عدم استفاده از ماسک، جذب ویروسی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. ماسک N95 که توسط پزشکان و کادر درمان استفاده می‌شود تا ۹۰ درصد از ورود ویروس جلوگیری کرد. با این حال حتی هنگامی‌ که ماسک N95 با چسب روی صورت قرار گرفت، برخی از ذرات ویروس همچنان موفق به ورود به آن شدند.
وقتی ماسک به سری که دستگاه بازسازی سرفه داشت متصل شد، بیش از ۵۰ درصد راه‌های انتقال ویروس مسدود شد.محققان در این تحقیق، اعلام کردند که وقتی هم گیرنده ویروس و هم پخش‌کننده ویروس ماسک می‌زدند، یک اثر هم افزایی ایجاد می‌شود.این مطالعه بر اهمیت استفاده از ماسک برای همه افراد تاکید می‌کند حتی اگر به این نتیجه رسیده است که همچنان احتمال ورود ویروس به بدن و ابتلا به صفر نمی‌رسد.بین متخصصان حوزه بهداشت توافق بالایی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق هوا وجود دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا در ماه جای دستورالعمل‌های خود را اصلاح کرد و گفت که عامل بیماری‌زاد می‌تواند ساعت‌ها در هوا باقی بماند.تیم جداگانه‌ای از محققان ژاپنی با استفاده از شبیه‌سازی از طریق ابرکامپیوترها نشان‌ دادند که رطوبت می‌تواند تاثیر قابل توجهی در پراکندگی ذرات ویروس در هوا داشته باشد.

 
برچسب ها: ماسک کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها