کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چند پیش‌بینی درباره نرخ دلار

واکنش بازار ارز به مناظره ترامپ و بایدن

دنیای اقتصاد , 3 آبان 1399 ساعت 10:12


گروه اقتصادی:دلار در اولین روز آبان ماه توانست هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کند و به قیمت ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان برسد.پنج‌شنبه دو هفته پیش قیمت این ارز ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود. هفته گذشته بازارها به شدت از سقف‌های پنج‌شنبه دو هفته قبل عقب‌نشینی کردند، ولی در دو روز آخر هفته بخشی از افت سه روز ابتدای هفته جبران شد.
 

برگشت بازارها از روز چهارشنبه
روند بازار دلار نیز در هفته گذشته تقریبا مشابه سکه بود. دلار روز سه‌شنبه تا قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان پایین رفت که نسبت به قیمت پنج‌شنبه دو هفته پیش ۴ هزار و ۵۰۰ تومان (معادل ۱۴ درصد) کمتر بود. این ارز در روز سه‌شنبه بزرگ‌ترین ریزش تمام طول دهه ۹۰ را تجربه کرد. چنین ریزشی هراس از افت بیشتر را در بازار بیشتر کرده بود، ولی معامله‌گران حرفه‌ای باور داشتند، قیمت باید حداقل یک بار دیگر به سوی نرخ‌های بالاتر قدم بردارد.
از نگاه آنها افراد زیادی نتوانسته بودند دلار خود را در نرخ‌های بالاتر به فروش برسانند و به همین دلیل تمام تلاش خود را برای بالا آوردن قیمت‌ها می‌کنند. افزایش خریدها و تصور اینکه قیمت به کف خورده است، موجب شد که بازار به نزدیکی مرز ۳۰ هزار تومان بازگردد. وضعیت بازار ارز هم در مرز یاد شده حساس است. دلار اگر یک بار دیگر از مرز ۳۰ هزار تومانی عبور کند، می‌تواند تا بالای ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کند. با این حال، ممکن است خریداران با توجه به ریزش هفته گذشته ریسک خرید را به جان نخرند و از همین کانال ۲۹ هزار تومان بار دیگر در موقعیت فروش قرار بگیرند.

واکنش بازار به مناظره ترامپ و بایدن
پس از اینکه بامداد جمعه مناظره ترامپ و بایدن برگزار شد، معاملات پشت خطی دلار و سکه حکایت از واکنش‌های متناقض بازار به این مناظره داشت. در ابتدا هم سکه و هم دلار با افزایش خرید مواجه شدند، ولی به یکباره فروش‌ها بیشتر شد، به‌طوری‌که بسیاری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که حاضرند سکه خود را زیر ۱۵ میلیون تومان به فروش برسانند و بعضا تا ساعت ۵ بعدازظهر رقم فروش تا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم پایین آمده بود.
در بازار موازی، دلار واکنش زیادی به مناظره نشان نداد، هر چند کمی از مرز ۳۰ هزار تومانی فاصله گرفت. با توجه به این رفتارها می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت دلار و سکه در ابتدای روز شنبه در سطح پایین‌تری نسبت به انتهای هفته آغاز به کار کنند. با توجه به اینکه روز یکشنبه تعطیل رسمی است، معامله‌گران در ابتدای هفته می‌توانند دو رفتار کاملا متناقض را در پیش بگیرند. عده زیادی از معامله‌گران احتمال دارد ترجیح دهند خرید و فروش خاصی را در ابتدای هفته انجام ندهند و بیشتر تماشاچی وقایع بازار باشند.این در حالی است که عده دیگری ممکن است بخواهند نوسانات رفت و برگشت زیادی به بازار تحمیل ‌کنند. این گروه احتمالا در معاملات پشت خطی تاثیرگذاری بیشتری دارند و احتمالا در روز تعطیل بازار می‌توانند کمی قیمت‌ها را دچار تغییر کنند. البته باید این نکته را در نظر داشت که در نهایت این گونه معامله‌گران هم تاثیر بنیادی بر قیمت‌ها ندارند و بیشتر در شرایطی که اقتصاد کلان کشور با مشکلات خاص خود مواجه است، بعضا چاشنی افزایش نوسان می‌شوند.


کد مطلب: 237623

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/237623/واکنش-بازار-ارز-مناظره-ترامپ-بایدن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir