به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۳۸۱۵۷
بررسی میزان به درد بخور بودن ادویه جات برای کرونایی ها

بشقاب بیمار کرونایی باید شامل چه چیزهایی باشد؟

بشقاب بیمار کرونایی باید شامل چه چیزهایی باشد؟
گروه علمی: یکی از مهم ترین موارد برای یک بیمار کرونایی نحوه تغذیه است. تغذیه نقش قابل توجهی در تسریع بهبودی یک بیمار مبتلا به کرونا ایفا می کند.، تغذیه برای یک بیمار آلوده به ویروس کرونا حیاتی است، به این ترتیب که نوع خوب آن فرآیند بهبود را تسریع می بخشد اما در مقابل توجه نکردن به این مسئله حال بیمار کرونایی را به سمت وخیمی پیش می برد.در این رابطه دکتر کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان یکی از مباحث مهمی که باید به آن توجه کرد تغذیه بیماران است. هم اکنون شاهد هستیم که اطلاعات غلطی از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار می گیرد که گاهی اوقات این اطلاعات غلط دهان به دهان هم منتشر می شود.صمدپور عنوان کرد: کرونا یک ویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل بدن باید از تغذیه مناسبی برخوردار باشد.متخصص تغذیه افزود: برخی افراد در موارد متعددی یک گروه کامل غذایی را حذف می کنند؛ مثلا می گویند به هیچ عنوان نباید لبنیات را مصرف کنیم یا اینکه سبزیجات بخوریم. این موارد کاملا خلاف اصول تغذیه به شمار می رود.این متخصص رژیم درمانی ادامه داد: افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند ابتدا باید استراحت کافی داشته باشند. این در مورد بیمارانی درست است که کارشان به بستری شدن نمی کشد. اکثر بیماران نیازی به بستری شدن ندارند و در خانه دوران نقاهت خود را پشت سر می گذارند. به هر حال برای فرد باید استراحت کافی وجود داشته باشد و این موضوع نقش بسیار مهمی دارد.وی در ادامه گفت: مسائل قرنطینه و بهداشت فردی هم که طبیعی است باید رعایت شود اما مسئله مهم دیگر رساندن مواد غذایی کافی به بدن فرد بیمار است. این مواد شامل پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و املاح است.صمدپور بیان داشت: منبع خوب برای پروتئین ، گوشت و مرغ و ماهی و البته حبوبات است. یک سوم بشقاب غذایی فرد باید این منابع را تشکیل بدهد. اگر گوشت، مرغ و ماهی در دسترس نیست حبوبات و تخم مرغ می تواند جایگزین پروتئینی مناسبی باشد.  

این متخصص تغذیه گفت: یک قسمت دیگر بشقاب بیمار کرونایی هم باید حتما کربوهیدرات باشد. در بشقاب ما ایرانی ها بیشتر سیب زمینی و برنج به عنوان کربوهیدرات حضور دارد. یک قسمت دیگر بشقاب باید اختصاص به سالاد و سبزی داشته باشد.  این متخصص تغذیه افزود: این بشقابی است که برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است. این موارد باید رعایت شود و البته توصیه زیادی برای نوشیدن مایعات وجود دارد. برخی از بیماران کرونایی زمینه بیماری هایی مثل دیابت هم دارند و به این افراد آبمیوه داده می شود که باعث افزایش بیشتر میزان قند خون می شود.متخصص رژیم درمانی تاکید کرد: آبمیوه های طبیعی باید در حد تعادل استفاده شود و آب هم به میزان کافی باید به بدن برسد. در کنار این موارد تغییر هوای اتاق نیز بسیار مهم است تا ناراحتی تنفسی بیشتری برای فرد به وجود نیاید.وی با تاکید بر استفاده از میوه و سبزیجات افزود: لبنیات به هیچ عنوان نباید حذف شود. در دوره ای که یک فرد به کرونا مبتلا است ما برای او یک سری مکمل ها هم تجویز می کنیم.صمدپور افزود: نخستین مکملی که تمامی بیماران کرونایی باید مصرف کنند ویتامین D است. ویتامین C هم تجویز می شود، ویتامینی که منبع خوب آن در میوه و سبزیجات یافت می شود.متخصص تغذیه یادآور شد: در رابطه با مصرف برخی از داروهای گیاهی برای بیماران کرونایی همانند ادویه جات توصیه هایی وجود دارد ولی واقعا مشخص نیست چقدر تاثیرگذاری دارند. برخی زنجبیل استفاده می کنند و برخی زیره و زردچوبه. تحقیقات کاملی در رابطه میزان اثرگذاری مثبت این موادغذایی بر روی بهبود حال بیماران کرونایی وجود ندارد.

صمدپور خاطرنشان کرد: البته این موارد مواد غذایی خوبی محسوب می شوند و اصلا زنجبیل یک ماده ضدالتهابی است. مصرف زنجبیل برای افرادی که از دردهای مفصلی و التهابی رنج می برند توصیه می شود.وی تاکید کرد:  زردچوبه هم برای کبد خوب است و ضدسرطانی هم به شمار می رود. من نمی گویم که این موارد صد در صد برای بهبود حال بیماران کرونایی مناسب است اما چیزهای خوبی هستند.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مورد دیگری که باید به آن توجه کرد کنترل میزان استرس است. کسی که استرس داشته باشد در واقع سیستم ایمنی خود را ضعیف تر می کند. بیماران کرونایی اگر استرس خود را کنترل کنند بهتر می توانند بیماری خود را طی کنند.این متخصص تغذیه با بیان اینکه "در اکثر موارد یک فرد مبتلا به ویروس کرونا با استراحت کافی و داروهای مختلف سلامتی خود را به دست می آورند" افزود: بحث بیمارانی که در بیمارستان بستری شده اند و حال بدی دارند جدا است. تغذیه این بیماران از طریق آنچه که در پروتکل های بیمارستان نوشته شده تامین می شود.صمدپور در رابه با راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کرونا گفت: یکی از بهترین راه های تقویت سیستم ایمنی بدن آنتی اکسیدان ها هستند همانند روغن های زیتون و کنجد، ماهی، میوه ها و سبزیجات و آبمیوه های طبیعی. به اندازه 16 یا 17 عدد هم باید از انواع آجیل در طول روز استفاده شود.     این موارد اثرات آنتی اکسیدانی خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D در کشور ما شایع است؛ در واقع حدود 85 درصد مردم با این کمبود روبرو هستند. حتی بیمار کرونایی هم در مسیر درمان خود باید این ویتامین را به حد کافی مصرف کند. حتی در مواردی برای بیمار کرونایی دوز بالاتری از این ویتامین تجویز می شود. به عنوان مثال اگر فردی قرص ویتامین D پنجاه هزار را ماهی یک بار مصرف می کند به یک بیمار کرونایی توصیه می کنیم همین قرص را هفته ای یک بار مصرف کند.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: موثر بودن ویتامین D جز موارد اثبات شده به شمار می رود و مصرف آن از سوی یک بیمار کرونایی تاکید می شود. کوروش صمدپور در پایان گفت: مهم ترین نکته این است که هیچ کدام از گروه های غذایی نباید حذف شود و از سویی افراد از غذاهای فست فود، آماده و فرآوری شده دوری کنند. از روغن های بد که در کیک ها و بیسکوییت ها استفاده می شود بپرهیزند و از غذای سالم خانگی، انواع سوپ، انواع آش و سایر غذاهای کم روغن استفاده کنند. استراحت کافی هم که جای خود دارد آب زیادی هم نوشیده شود. در این میان استرس هم باید مدیریت شود.
مرجع : جام جم آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها