به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۳۸۳۰۸

احتمالا واکسن آنفلوآنزا کرونا را هم مهار می‌کند

احتمالا واکسن آنفلوآنزا کرونا را هم مهار می‌کند
گروه علمی: نتایج تحقیقات اولیه منتشرشده در این ماه ممکن است انگیزه بیشتری برای دریافت واکسن آنفلوآنزا در شما ایجاد کند. شواهد نشان داد که واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا منجر به کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ در بین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هلند شده است. اگرچه این نتایج قطعی نیست، اما این مطالعه اولین موردی نیست که نشان می‌دهد برخی از واکسن‌ها می‌توانند حفاظت جزئی و غیراختصاصی در برابر بیماری‌های عفونی که توسط واکسن مورد هدف قرار نگرفته است، ایجاد کنند.این مقاله تحقیقاتی در اواسط ماه اکتبر در وب‌سایت پیش از چاپ medRxiv توسط دانشمندان هلند و آلمان منتشر شد. دانشمندان این دو تحقیق بیان کردند، واکسن آنفلوآنزا که زمستان گذشته در هلند استفاده شد، یک واکسن غیرفعال برای محافظت در برابر چهار سویه اصلی ویروس آنفلوآنزا در گردش خون بود که می‌تواند خطر ابتلا به کووید -۱۹ را نیز کاهش دهد. در بسیاری از کشورها، ازجمله ایالات‌متحده، این واکسن، نوع اصلی واکسن آنفلوآنزاست که سالانه مورداستفاده قرار می‌گیرد.ایده اصلی این است که برخی از واکسن‌ها نه‌تنها می‌توانند قسمت‌هایی از سیستم ایمنی بدن را که به‌منظور شناسایی یک میکروب خاص طراحی‌شده‌اند، شناسایی کنند بلکه به‌عنوان سیستم ایمنی تطبیقی ‌نیز شناخته می‌شوند و به‌طور موقت اثربخشی سیستم ایمنی ذاتی ما را نیز تقویت می‌کنند. سیستم ایمنی ذاتی از یک سلاح گسترده برای دفع انواع میکروب‌های مهاجم استفاده می‌کند و آن را به یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در برابر تهدیدهای میکروبی ناآشنا تبدیل می‌کند. تصور می‌شود که یک واکسن می‌تواند برای مدت کوتاهی سیستم ایمنی ذاتی را هوشیارتر و آماده نگه دارد تا در برابر میکروب‌ها از بدن دفاع و آن‌ها را متوقف کند. دانشمندان این تقویت نظری را "مصونیت آموزش‌دیده" می‌نامند.

دانشمندان در تحقیقات آزمایشگاهی دریافتند، به نظر می‌رسد سلول‌های ایمنی انسانی که در ابتدا در معرض واکسن آنفلوآنزا قرارگرفته‌اند، برای واکنش به کروناویروس و درنتیجه کووید-۱۹ نیز آموزش می‌بینند. در بیمارستان‌های هلند مشخص شد کارکنان بیمارستان‌هایی که با واکسن آنفلوانزای زمستان گذشته واکسینه شده‌اند، در مقایسه با کارکنانی که واکسینه نشده‌اند در معرض خطر کمتری در ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند.
دانشمندان اظهار کردند: "درنتیجه، یک واکسن آنفلوآنزا غیرفعال چهار ظرفیتی می‌تواند پاسخ‌های ایمنی آموزش‌دیده در برابر سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) را تحریک کند و ممکن است منجر به محافظت نسبی در برابر کووید-۱۹ شود".نتایج هنوز تایید نشده است به این معنی که باید بااحتیاط بیشتری به آن توجه شود. اگرچه دانشمندان این مطالعه دو دلیل برای نتیجه‌گیری خود ارائه داده‌اند، اما هیچ‌یک از این دو دلیل واضح نیست که واکسن آنفلوآنزا از ما در برابر کووید-۱۹ نیز محافظت کند. توضیحات احتمالی دیگری نیز وجود دارد که چرا کارکنان بیمارستان هلند با تزریق واکسن آنفلوآنزا کمتر به کووید-۱۹ مبتلا شدند. ممکن است این کارکنان احتیاط بیشتری کردند، چون ویژگی شخصیتی فرد واکسینه شده نیز مهم است و ممکن است آنان از قرار گرفتن در مکان‌هایی با انتشار بیشتر ویروس کووید-۱۹ خودداری کردند.این اولین مطالعه نیست که شواهدی در مورد کارایی واکسن‌های موجود نشان داده است که می‌توانند به‌طور معنی‌داری از افراد در برابر کووید-۱۹ محافظت کنند؛ اما همه داده‌ها دلگرم‌کننده نبوده و برخی از کارشناسان همچنان نسبت به این نظریه تردید دارند مانند مطالعات انجام‌شده بر روی واکسن سل، ممکن است اثر ایمنی آموزش‌دیده ایجادشده توسط واکسن BCG همچنان وجود داشته باشد اما نه به مدت طولانی، همچنین این یافته‌ها بیان می‌کنند که این تئوری چیز مطمئنی نیست. حتی اگر مصونیت آموزش‌دیده واقعی باشد، مطمئنا محافظت کاملی در برابر بیماری همه‌گیر ایجاد نمی‌کند.دانشمندان در حال انجام آزمایش‌های بالینی هستند تا دریابند آیا واکسن BCG و سایر موارد می‌توانند محافظت کوتاه‌مدت در برابر کووید-۱۹ ایجاد کنند یا خیر، آزمایش‌هایی که امیدواریم پاسخ روشنی به ما بدهد. درعین‌حال، واکسیناسیون آنفلوآنزا یکی از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید زمستان امسال برای خود و جامعه انجام دهید. اگر مشخص شود که خطر کووید-۱۹ را نیز کاهش می‌دهد که بهتر نیز است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها