به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۲۳۸۴۲۴
صنایع نفت و داروسازی به پیروزی ترامپ امید بسته‌اند

سود و زیان‌های مختلف از پیروزی بایدن یا ترامپ

سود و زیان‌های مختلف از پیروزی بایدن یا ترامپ
گروه بین الملل: دونالد ترامپ یا جو بایدن؟ با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نبض اقتصاد آمریکا نامرتب می‌زند. صنایع نفت و داروسازی به پیروزی ترامپ امید بسته‌اند و تولیدکنندگان سلاح، برخلاف تصور، به پیروزی بایدن.
پیروزی یا شکست هر یک از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند سود و زیان این یا آن بخش از اقتصاد آمریکا را در پی داشته باشد. از این رو، شرکت‌های اقتصادی ظرف ماه‌های و هفته‌های گذشته برای پیروزی کاندید مورد نظر خود، سر کیسه را شل کرده‌اند. از صنایع فعال در بخش استخراج و تولید نفت شروع کنیم. شرکت‌های تولید نفت و بخش‌های فعال در حوزه انرژی‌های فسیلی از پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات پیش‌رو حمایت نمی‌کنند.
بایدن در کارزار انتخاباتی خود بارها از سرمایه‌گذاری کلان در حوزه انرژی‌های تجدیدشونده سخن گفته و برای مقابله با آلودگی محیط زیست، از پیوستن مجدد به پیمان‌های اقلیمی دفاع کرده است.
بایدن گفته است که در صورت پیروزی هدف به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ را دنبال می‌کند.چنین امری، باعث افزایش سرمایه‌گذاری کلان در ایجاد توربین‌های بادی و همچنین مدول‌های انرژی خورشیدی می‌شود. از این رو، صنایع نفتی پول کلانی صرف انتخاب مجدد ترامپ کرده‌اند.در شرایطی که شرکت‌های تولید نفت حدود ۱۳ میلیون دلار کمک مالی به کارزار انتخاباتی ترامپ کرده‌اند، میزان کمک دریافتی تیم انتخاباتی بایدن از این شرکت‌ها کمتر از یک میلیون دلار بوده است.شرکت‌های تولید اسلحه از پیروزی جو بایدن حمایت می‌کنند. چنین امری با تصور عمومی ناسازگار است. علت را باید در هجوم بیشتر مردم به خرید اسلحه در آمریکا جست.هر بار که احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری افزایش می‌یابد، شماری از مردم آمریکا از ترس اینکه مبادا، قانون تملک سلاح در آمریکا محدودتر شود، برای خرید هفت‌تیر و تفنگ اقدام می‌کنند.در دوران زمامداری باراک اوباما نیز آمریکا شاهد چنین تحولی بود. در آن هنگام، باراک اوباما به طنز گفته بود که ظاهرا پیروزی دموکرات‌ها منجر به رونق کسب و کار تولید کنندگان سلاح در آمریکا می‌شود.در مقابل شرکت‌های داروسازی از پیروزی ترامپ جانبداری می‌کنند. بایدن خواستار کاهش بهای دارو در آمریکا شده است و همین امر، مخالفت شرکت‌های داروسازی آمریکا را در پی داشته است.اما کاهش بهای دارو، باعث افزایش مراجعه به مراکز درمانی و همچنین بیمارستان‌ها می‌شود. پیش بینی می‌شود که درآمد بیمارستان‌ها در صورت پیروزی بایدن و اصلاح بیمه‌های درمانی این کشور افزایش یابد.از سوی دیگر، بایدن بر آن است تا از محدودیت‌های ناظر بر استفاده از ماری‌جوآنا در آمریکا بکاهد. همین موضوع با استقبال تولید کنندگان ماری‌جوآنا روبه‌رو شده است. قانونی کردن مصرف ماری‌جوآنا و استفاده بیشتر از فرآورده‌های شاه‌دانه در امور پزشکی، باعث رونق صنایع و بخش‌های تولید کننده آن خواهد شد.
در حالی که بازار تولید دارو در آمریکا سالانه با رشدی ۱۵ درصدی روبه‌رو است، شرکت‌ها و بخش‌های تولید ماری‌جوآنا رشدی ۲۵ درصدی در سال دارند. در بسیاری از ایالت‌های آمریکا از محدودیت‌های خرید و مصرف این ماده مخدر کاسته شده است.دستیابی به هدف به صفر رساندن تولید دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ در آمریکا که بایدن آن را تبلیغ می‌کند مستلزم تزریق ۲۰۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد این کشور ظرف ۳۰ سال آینده است. بدیهی است که چنین امری می‌تواند باعث ایجاد شغل و حوزه‌های جدید اقتصادی در آمریکا و از جمله در عرصه تولید انرژی‌های پاک شود. به عنوان نمونه، قرار است تا سال ۲۰۳۰ حدود نیم میلیون ایستگاه شارژ باطری خودروهای برقی در آمریکا ایجاد شود.

 
برچسب ها: بایدن ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها