به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۲۳۸۶۴۷

دستگاه دیگ بخار - اجزای دیگ بخار

گروه کسب و گار: آیا شما نیزبه دنبال آشنا شدن و خرید دستگاه دیگ بخار با جنس و کیفیت عالی هستید؟!
دستگاه دیگ بخار(steam boiler) مخزنی فلزی از جنس آهن یا چدن است که برای تولید گرمای ناشی از بخار آب استفاده می‌شود. بد نیست بدانید که اختراع دیگ بخار در تاریخ بشری به رویداد انقلاب صنعتی انجامید و جهشی بزرگ در زندگی انسان ها ایجاد کرد. به گونه‌ای که امروزه از دیگ‌ های بخار در بیشتر صنایع جهت تولید بخارآب، ایجاد رطوبت ، ضد عفونی کردن فضا، چربی زدایی از محیط کار و...، استفاده می‌شود.
عملکرد دستگاه دیگ بخار به این صورت است که آب در مخزنی داخل محوطه دیگ ذخیره می شود و توسط گاز طبیعی، پروپان، ذغال سنگ، گازوئیل و یا عنصر الکتریکی گرم می‌شود. زمانی که آب داخل مخزن گرم شد به بخار تبدیل شده و در مخزن دیگری داخل دستگاه دیگ بخار ذخیره می‌شود. میزان فشار بخار بالا می‌رود تا به سطح مورد نظر دستگاه برسد. سپس بخار از طریق دریچه‌هایی آزاد می‌شود و در لوله‌های دیگ که خارج از مخزن هستند و گرما را به محیط اطراف انتقال می‌دهند، به گردش در می‌آید. تا زمانی که مشعل روشن است چرخه تبدیل آب به بخار و انتقال گرمای بخار آب به محیط اطراف ادامه می‌یابد. در صورت خاموش شدن مشعل، بخار دوباره به آب تبدیل شده و به مخزن گنبدی شکل  داخل دستگاه دیگ بخار باز می‌گردد.

انواع دستگاه دیگ بخار
به لحاظ جنس دو نوع دستگاه دیگ بخار آهنی برای تولید بخار پر فشار و دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار، وجود دارد. در حالت کلی نیز دو نوع عمده از دیگ‌های بخار در بازار وجود دارند؛ دیگ بخارایستاده و دستگاه دیگ بخارافقی. دیگ بخار ایستاده (vertical) ظرفیت تولیدی بین 50 تا 200 کیلوگرم در هر ساعت را دارد. این نوع از دیگ‌ها یکی از متعارف‌ترین بویلرهای بخار در صنایع مختلف، جهت تولید بخار با فشار پایین می‌باشند.
دیگ بخار افقی (Horizontal) با ظرفیت تولید بین 100 تا 1500 کیلوگرم، یکی از پرکاربردترین دستگاه دیگ بخار درصنایع می‌باشد. تمام قسمت‌های این نوع از بویلرهای بخار از آلیاژآهنی چون فولاد ساخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد دستگاه دیگ بخار افقی می‌توان به چند مورد مهم اشاره کرد:

•    راندمان بالا
•    سهولت در تعمیر و نگهداری دستگاه
•    حجم کم و استحکام بالا
•    مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت و حرارت
دیگ‌های بخارافقی دراغلب صنایع،کارخانجات، کارگاه ها، مراکز درمانی، وغیره مورد استفاده هستند. دستگاه دیگ بخارافقی ساخته شده درشرکت پاکمن مجهز به پانل فرمان فول اتوماتیک هستند که کاربری استفاده از دستگاه را بسیار راحت‌تر کرده است. می‌توانیداز طریق تماس با مجموعه زاگرس بویلر درباره این دستگاه و سطح کاربری و کیفیت آن اطلاعات لازم را به دست آوردید.


اجزای دستگاه دیگ بخار
به صورت کلی اجزای دستگاه دیگ بخار به سه قسم تقسیم می‌شود: سیستم آب تغذیه، سیستم سوخت دستگاه و سیستم بخار آب. هر کدام از اجزای نام برده دارای قطعاتی پیچیده‌تر هستند که در این مقاله به مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم. از جمله اجزای اصلی دستگاه دیگ بخار می‌توان به این موارد اشاره کرد:
•    مشعل‌های دیگ بخار: که وظیفه اصلی آن‌ها تبدیل سوخت به انرژی گرمایشی است. مشعل‌ها بنا به سوختی که به کار می‌رود متفاوت هستند.
•    پمپ تغذیه آب در سیستم بخار: پمپ‌ها وظیفه تأمین و تزریق آب به دیگ را دارند. پمپ باید بتواند مقدار آبی که در دیگ به بخار تبدیل می‌شود را جبران کند و از کاهش سطح آب در دستگاه دیگ بخار جلوگیری نماید.
•    شیر خودکار و یا شیر یک طرفه: که برای تنظیم جریان به کار می‌رود. این شیرها اجازه عبورسیال را فقط از یک سمت صادر می‌کنند. شیر یک طرفه یک قطعه اساسی در دیگ‌های بخار هستند و باید به درستی در جای خود متصل شوند؛ چراکه نصب نادرست و استفاده از جنس نامرغوب می‌تواند کارکرد منظم پمپ را با اختلال مواجه کند.
•    نشان دهنده سطح آبنما: یکی از قطعات مهم در دستگاه دیگ بخار به شمار می‌رود و میزان آب داخل دیگ را به اپراتور نشان می‌دهد. سعی کنید هر چند وقت یکبار محفظه، لوله شیشه‌ای و شیر تخلیه زیر نشان دهنده را از رسوبات پاک کنید.
•    کنترل کننده سطح یا لول کنترل: کنترل کننده سطح یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات دستگاه دیگ بخار است. وظیفه این قطعه کنترل مقدار آب داخل دیگ است. مدیریت خاموش و روشن شدن پمپ تغذیه آب، خاموش و روشن شدن مشعل و اخطار سطح پایین آب را به طور اتوماتیک به عهده دارد.
•    پرشر سوئیچ: وظیفه پرشر سوئیچ در دستگاه دیگ بخار، تنظیم و کنترل فشار دیگ می‌باشد.
•    شیر اطمینان: زمانی این قطعه وارد عمل می‌شود که دیگ به صورت اتوماتیک نتواند فشار بخار را از دستگاه خارج و یا کم کند. در این زمان، شیر اطمینان به صورت مکانیکی جهت جلوگیری از انفجار یا آتش‌سوزی، شروع به تخلیه بخار از دیگ می‌کند.
•    مانومتر یا فشار سنج: مانومتر وظیفه نمایش فشار دیگ را بر عهده دارد. بهتر است به منظور حفظ عملکرد درست این قطعه به صورت سالانه کالیبراسیون انجام شود.
توصیه میکنیم از این صفحه هم بازدید کنید : کارواش نانو بخار

کاربردهای دستگاه دیگ بخار
دستگاه دیگ بخار در کاربری‌های مختلفی همچون:
•   تولید مواد غذایی (انواعصنایع غذایی، کارگاه‌های تولید قارچ، گلخانه‌ها)
•    در تمامی مکان‌های عمومی (قطار، اتوبوس، ترمینال و حتی مترو)
•    به عنوان یک وسیله ضدعفونی کننده در اماکن درمانی (بیمارستان‌ها، مراکز عکسبرداری، درمانگاه‌ها، کلیلنیک‌ها و...
•    تولید جعبه (بسته‌بندی مواد غذایی و کارتن سازی)
•    و دیگر کاربری‌هایی همچون: صنایع بلوک زنی و جدول زنی، شست و شوی مخازن سی ان جی، دامداری‌ها و... می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
یکی دیگر از کاربردهای دیگ بخار در کارواش های بخار می باشد . با استفاده از کارواش بخار می توان در استفاده از اب بسیار صرفه جویی کرد . کارواش بخار که امروزه گسترش بسیاری کرده است می تواند شغل پر درآمدی برای آحاد جامعه باشد . بسیار از جوانان با راه اندازی کارواش بخار سیار اقدام به ایجاد شغل  برای خود کرده و از این طریق کسب درآمد می کنند. 

از کجا دستگاه دیگ بخار را بخریم؟
خرید دستگاه دیگ بخار جز هزینه‌های ثابت در کسب و کار شما به حساب می‌آید. پس بهتراست خرید دستگاهی با کیفیت، از شرکت و مجموعه با کیفیت داشته باشید تا هزینه‌های نگهداری دستگاه برای شما در کمترین حد ممکن قرار گیرد و با خیال آسوده از دستگاه دیگ بخار که خریداری کرده‌اید بیشترین بهره‌وری را داشته باشید. مجموعه زاگروس بویلر با چندین سال سابقه در ساخت و فروش این دستگاه‌ها یکی از معتبرین شرکت‌ها در زمینه تولید وعرضه بویلرهای بخار درایران می‌باشند.
شما پس ازمراجعه به وبسایت زاگرس بویلر (zagrosboiler.com) و آشنایی با دستگاه‌های عرضه شده در مجموعه، می‌توانید در 24 ساعت شبانه روز در تمام طول هفته، از کارشناسان مجرب و ماهر، مشاوره رایگان دریافت کنید؛ سپس متناسب با نیازتان اقدام به خرید دستگاه دیگ بخار از زاگرس بویلر نمایید. یکی ازافتخارات مجموعه زاگرس بویلر این است که تمامی مشتریان خود را ازابتدای روند خرید تا نصب و نگهداری دستگاه، از طریق خدمات پس از فروش، همراهی خواهند کرد و برای شما همراهان همیشگی آروزی موفقیت‌ دارند.
اتوکلاو نیز از مجموعه های دیگ بخار می باشد که با استفاده از اتوکلاو می توان اقدام به استریل کردن اجسام نموند امروزه استفاده از اتوکلاو کاربرد های بسیار زیادی پیدا کرده است. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها