به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ساعت ۱۳:۲۲

۳۰۰میلیون سیاره قابل سکونت وجود دارد

گروه علمی: با توجه به اطلاعات تلسکوپ های فضایی کپلر و گایا به نظر می رسد حدود ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد.محققان انستیتوSETI با همکاری همتایانشان در ناسا و دیگر سازمان های فضایی این اطلاعات را بررسی و نتیجه گیری کرده اند. این پژوهش نه تنها تعداد سیاراتی با نشانه های وجود حیات را اندازه گیری کرده بلکه عاملی مهم در معادله دریک (Drake wquation) را نیز فراهم کرده که تعداد تمدن های خارج از زمین را تخمین می زند.فرانک دری استاد نجوم سال ۱۹۶۱ میلادی این معادله را نوشت که مشهورترین فرمول برای جستجوی تمدن‌های پیشرفته فرازمینی است و احتمالا با استفاده از سیگنال های رادیویی با زمین ارتباط برقرار می کنند.این محاسبه براساس چندعامل از جمله نرخ تشکیل ستارگان، تعداد سیارات قابل سکونت که دور یک ستاره مدار می زنند، تعداد سیاراتی که در حیات در آنها رشد می کند و غیره بناشده است.چالش اصلی معادله دریک آن است که هیچ کدام از فاکتورهای آن دقیق نیست و برخی بر اساس برآوردها و برخی دیگر کاملاً بر اساس حدسیات ارائه شده اند. این معادله تعداد تمدن‌های فرازمینی هوشمند در کهکشان راه شیری را بین ۱ تا ۱۰۰ میلیون تخمین می زند که چندان معتبر نیست.محققان به منظور بالا بردن دقت معادله دریک، با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر، دقت یکی از فاکتورهای این معادله یعنی تعداد سیاره‌های قابل سکونت در کهکشان راه شیری را ارتقا دادند. برای این منظور محققان سیارات فراخورشیدی با اندازه مشابه زمین که دور ستاره‌های شبیه خورشید مدار می زنند و در منطقه قابل سکونت آن‌ها قرار دارند را بررسی کردند.محققان مؤسسه SETI معتقدند این پژوهش دقت فاکتور منطقه قابل سکونت (HZ) معادله دریک را بالا برده است و برای این کار علاوه بر در نظر گرفتن فاصله سیاره از ستاره میزبان، میزان نوری که سیاره دریافت می‌کند را نیز در نظر گرفته است. محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ‌های فضایی کپلر و گایا میزان انرژی که ستاره منتشر می کند را اندازه گیری کردند.نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد احتمالاً ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد که برخی از آن‌ها در فاصله ۳۰ سال نوری از زمین قرار دارند.پژوهش مذکور در نشریه «آسترونومیکال ژورنال» منتشر شده است.
برچسب ها: سیاره