به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۲۳۸۷۵۴
آنچه آرای پیش از موعد در انتخابات آمریکا می‌گوید؟

آخرین نبردهای ترامپ و بایدن در آستانه انتخابات

آخرین نبردهای ترامپ و بایدن در آستانه انتخابات
گروه بین الملل:  ۷۲ ساعت مانده به روز رسمی انتخابات سراسری در آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ، دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه با سفر به ایالت‌های مرکزی این کشور، به دنبال جذب آرا از شهروندانی هستند که در انتخابات گذشته به آنها روی خودش نشان نداده بودند؛ جو بایدن به آیوا رفته و ترامپ هم به مینه‌سوتا سفر کرده است.
جو بایدن  به ایالت آیوا رفت؛ ایالتی که در سال ۲۰۱۶ با ۱۰ درصد اختلاف دونالد ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح داد. بایدن حتی در جریان نخستین رقابت درون حزبی در آیوا، نتوانست با پیت بوجچیچ و برنی سندرز و الیزابت وارن، دیگر نامزدهای حزب دموکرات در آیوا رقابت کند و همین موجب شد کارزار انتخاباتی خود را با شکستی بزرگ در این ایالت کلید بزند.
همزمان، دونالد ترامپ با سفر به مینه‌سوتا نشان داده که امیدوار است این ایالت را که سال ۲۰۱۶ با اختلاف کمی، به کلینتون روی خوش نشان داده بود جذب خود کند.
جو بایدن در بیرون پارک ایالتی فیرگراوند مینه سوتا برای ۲۲ دقیقه در یک مراسمی که به علت کرونا همه با خودرو در آن شرکت کرده بودند سخنرانی کرد اما بوق ممتد خودروهای حامی دونالد ترامپ بارها سخنرانی او را مختل کردند.او در واکنش به این اعتراض با بوق گفت: «می‌دانید چرا آنها نمی خواهند صدای من را بشنوند. چون به شنیدن صدای رئیس جمهوری که هیچ وقت چیزی نمی‌گوید عادت کرده‌اند. آنها به هیچ نشنیدن عادت کرده‌اند.»
او یک بار دیگر هم وقتی از ضرورت ماسک زدن سخن می‌گفت با بوق ممتد حامیان ترامپ روبرو شد و گفت: «این یک بیانیه سیاسی نیست مانند بوق زدن اون افراد بی‌ریخت اون طرف». این اظهارات بایدن به بلندتر شدن بوق خودروهای مخالف او انجامید.
حالا تنها ۷۲ ساعت مانده به آغاز روز رسمی رای‌گیری در سراسر آمریکا، دموکرات‌ها حتی به کسب پیروزی در تگزاس هم امیدوار شده‌اند؛ ایالتی که از سال ۱۹۷۶ که به جیمی کارتر رای داد، دیگر دموکرات‌ها را خشنود نکرده است.چنانچه جمهوری‌خواهان انتخابات در تگزاس را به دموکرات‌ها ببازند، باید برای باقی ماندن در رقابت‌های سیاسی آتی به سوی تحول ساختاری و جذب آرای اقشار بیشتری از جامعه آمریکا بروند.در سوی دیگر انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ هم به ایالت مینه‌سوتا سفر کرد. او در چند روز پایانی این ماراتن، به چند ایالت صنعتی میشیگان، ویسکانسن و پنسیلوانیا سفرهای متعددی کرده است؛ ایالاتی که به طور تاریخی به دموکرات‌ها رای می‌دهند اما در سال ۲۰۱۶، او با تکیه بر آرای میشیگان، ویسکانسن و پنسیلوانیا توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد.او در سال ۲۰۱۶، در مینه سوتا تنها با ۴۴ هزار رای کمتر، رقابت را به هیلاری کلینتون واگذار کرد.
ركورد زنی  آرای پیش از موعد در انتخابات آمریکا
با رکوردزنی آرای پیش از موعد در سراسر آمریکا، تحلیلگران سیاسی و کمپین‌ها در حال ارزیابی داده‌های رای‌دهندگان هستند و به دنبال سرنخ‌هایی برای پاسخ به پرسش‌های کلیدی می‌گردند: چه کسی رای می‌دهد؟ و چه کسی در حال پیروزی است؟
 تجزیه و تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس از آرای پیش از موعد نشان می‌دهد، در یک سطح، پاسخ می‌تواند ساده باشد. دموکرات‌های ثبت‌نامی با ۱۴ درصد اختلاف، به شکل چشمگیری از تعداد جمهوری‌خواهان ثبت‌نامی در ایالت‌هایی که وابستگی حزبی رای‌دهندگان را گزارش می‌کنند، بیشتر هستند.
اما این تمام ماجرا نیست. انتخاب بسیاری از آمریکایی‌ها با ثبت‌نام حزبی آنها مطابق نیست. در همین حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جمهوری‌خواهان به هشدارهای بی‌اساس دونالد ترامپ درباره رای‌ پستی اعتنا کرده و تعداد زیادی قصد دارند تا سوم نوامبر رای بدهند. این بدین معناست که در مقابل افزایش اولیه دموکرات‌ها، با افزایش تعداد جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه مواجه خواهیم بود.تا عصر روز جمعه، ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. این ۶۳ درصد از مجموع کسانی است که در رقابت ۲۰۱۶ رای دادند. بیشتر کارشناسان انتخاباتی گمان می‌کنند که ایالات متحده در رقابت امسال شاهد ۱۵۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون رای خواهد بود. در ایالت تگزاس، آرای بیشتری تا به اکنون نسبت به مجموع ۲۰۱۶ داده شده است.
 دموکرات‌ها در آرای پیش از موعد پیشتازی بزرگی (۴۷ درصد به ۳۳ درصد) نسبت به جمهوری‌خواهان دارند. این به معنای این نیست که دموکرات‌ها در حال پیروزی هستند. اما این مساله فشار روی جمهوری‌خواهان را افزایش می‌دهد تا همین امتیاز یا حتی بیش از آن را در روز انتخابات رقم بزنند.
بزرگترین سوال درباره میزان مشارکت مردمی این است که کدام طرف رای‌دهندگان جدید را جذب می‌کند؟ این آمار نشان می‌دهد، دموکرات‌ها در این زمینه جلو هستند اما نه ضرورتا چون ممکن است در روزهای آتی تغییراتی ایجاد شود.
 بیش از یکی از چهار رای (۲۷ درصد) از سوی رای‌دهندگان جدید یا کسانی که گاهی در انتخابات شرکت می‌کنند، داده شده است. به نظر می‌رسد تعداد آنها زیاد باشد اما نه بزرگتر از سال‌های گذشته. در سال ۲۰۱۶ حدود یک چهارم رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری پیش از آن رای نداده بودند.
هنوز هم امکان رشد این آمار وجود دارد و ممکن است رای‌دهندگانی از این دست روز انتخابات مشارکت داشته باشند و حتی افزایش اندک در ایالت‌های به شدت رقابتی، می‌تواند تغییر ایجاد کند.  
افزایش این آمار به نظر می‌رسد خبر خوبی برای دموکرات‌ها باشد. چهل و سه درصد از رای‌دهندگان جدید و رای‌دهندگانی که گاهی به پای صندوق‌ها می‌روند،‌ به عنوان دموکرات‌ ثبت‌نام کردند و این با یک‌چهارمی که جمهوری‌خواه هستند، قابل مقایسه است. سه چهارم دیگر به عنوان رای‌دهنده مستقل یا یک حزب اقلیب که معمولا گروهی است که به سمت نامزد دموکرات‌ها تمایل دارد، ثبت‌نام کردند.تعداد رای‌دهندگان در "کمربند آفتاب" رو به افزایش است، خصوصا در ایالت‌هایی نظیر فلوریدا، کارولینای شمالی و به‌ویژه تگزاس که دموکرات‌ها به پیروزی در آن امید دارند و تعداد زیادی  از رای‌دهندگانی که معمولا دور از رقابت‌ها بودند، بسیج کردند.سرنوشت بایدن ممکن است به مشارکت قوی رای‌دهندگان سیاه‌پوست در ایالت‌های کلیدی گره خورده باشد. براساس برآورد موسسه تحقیقاتی پیو، تاکنون حدود ۹ درصد از آرای پیش از موعد، از سوی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار داده شده است. این آمار در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۰ درصد بود.
مقداری ریزش در میزان مشارکت سیاه‌پوستان به نسبت سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ نقش مهمی در شکست دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ ایفا کرد. بنابراین حزب دموکرات و حامیان آن به دقت رصد می‌کنند که این بار چه اتفاقی رخ می‌دهد. این داده‌ها فعلا مبهم است. میزان آرای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار سالخورده افزایش داشته است.
 تجزیه و تحلیل آسوشیتدپرس نشان می‌دهد ۱۱.۳ درصد از آرای پیش از موعد از طرف رای‌دهندگانی بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن بوده است. این آمار به نسبت ۹.۶ درصد سال ۲۰۱۶ اندکی افزایش نشان می‌دهد. در ایالت‌های کلیدی فلوریدا، جورجیا و کارولینای شمالی، میزان مشارکت رای‌دهندگان جوان ۳۰ درصد یا بالاتر بوده است.جمهوری‌خواهان معتقدند که میزان مشارکت بی‌سابقه که پیش‌بینی می‌شود، تاثیر چندانی در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ندارد.زمانی که تمام آرا شمارش می‌شوند، کمپین ترامپ پیش‌بینی می‌کند که نرخ مشارکت در ایالات‌ کلیدی در ۲۰۲۰ مشابه ۲۰۱۶ خواهد بود.با این حال بسیاری از کارشناسان انتخاباتی معتقدند که افزایش شمار آرای پیش از موعد، میزان اشتیاق در ایالت‌های سرنوشت‌ساز را افزایش می‌دهد.
به گفته یک ناظر جمهوری‌خواه، کمپین ترامپ اهمیت این مساله را کم می‌داند. او گفت: در سال ۲۰۰۸ هم جمهوری‌خواهان اهمیت مشارکت در آرای پیش از موعد مقابل اوباما را نادیده می‌گرفتند. تا روز انتخابات هیچ چیز قطعی نیست. اگر میزان مشارکت در روز انتخابات کم باشد، خبر خوبی برای ترامپ نیست چون دموکرات‌ها از قبل میزان آرایشان را افزایش دادند. این احتمالا بدین معناست که کمپین ترامپ باید با فاصله بزرگتری در روز انتخابات پیروز شود.
مجموع آرای مورد نیاز هر رئیس‌جمهور و ایالات کلیدی
نظام سیاسی آمریکا از سیستمی ویژه برای برگزیده شدن رئیس‌جمهور آمریکا تبعیت می‌کند. در واقع، انتخاب رئیس‌جمهور این کشور بر اساس آرای مستقیم مردم نیست بلکه آمریکایی‌ها در چارچوب انتخابات ریاست جمهوری به افرادی موسوم به «الکترال» رای می‌دهند تا از نامزد مورد حمایت آنها برای سمت ریاست جمهوری حمایت کند. هرچه تعداد افرادی که در یک ایالت زندگی می‌کنند بیشتر باشد، تعداد الکترال‌های بیشتری برای آن ایالت وجود دارد؛ به عنوان مثال ایالت «کالیفرنیا»، با ۳۸.۸ میلیون نفر جمعیت، ۵۵ رای دارد؛ در حالی که ایالت «دِلاوِر»، با ۹۳۶ هزار نفر جمعیت، فقط ۳ رای دارد؛ ایالت‌های «تگزاس» و «فلوریدا» با داشتن ۳۸ و ۲۹ رای الکترال، از دیگر ایالت‌های مهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.
«مین» و «نبراسکا» از استثنا‌های سیستم الکترال هستند؛ به این معنا که هر نامزدی که بالاترین رای مردمی را به دست بیاورد، برنده الکترال نیز خواهد بود. در حال حاضر ۵۳۸ الکترال وجود دارد که بر اساس تعداد ۴۳۵ نماینده (مردان و زنان کنگره) و ۱۰۰ سناتور به علاوه سه انتخاب کننده دیگر از منطقه کلمبیاست. بر اساس قانون اساسی مقام‌های فدرال اعم از منتخب یا منصوب شده نمی‌توانند در میان الکترال‌ها قرار بگیرند.  هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بتواند در مجموع ۵۰ ایالت و منطقه کلمبیا، دستکم ۲۷۰ رای الکترال را به دست بیاورد، رییس جمهور آمریکا خواهد بود.
احتمال تاریخ‌سازی انتخابات 2020
در سطحی دیگر، بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که انتخابات اخیر آمریکا رکورد مشارکت شهروندان را را طی بیش از یک قرن گذشته خواهد شکست. برخی کارشناسان از جمله مایکل مک دونالد، استاد دانشگاه فلوریدا پیش بینی کرده اند که در این دوره از انتخابات با در نظر گرفتن میزان مشارکت زودهنگام رای دهندگان، رکورد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری با مجموع ۱۵۰ میلیون رای شکسته خواهد شد. در این صورت آمریکا با مشارکت ۶۵ درصد از واجدان شرایط در رای گیری شاهد بیشترین میزان مشارکت از سال ۱۹۰۸ میلادی تاکنون خواهد بود.
ایالت‌های چرخشی کدامند؟
در وضعیت کنونی تمرکز اصلی کمپین انتخاباتی جو بایدن، نامرد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بر رقابت در ایالت‌های خاکستری به عنوان کلید اصلی پیروزی در انتخابات متمرکز شده است. با این اوصاف، اکنون برای همه‌گان پرسش این است که ایالت‌های چرخشی یا خاکستری کدامند؟ در این زمینه میان ناظران سیاسی وحدت نظر و اجماع وجود ندارد.
با این اصاف، در وضعیت کنونی میتوان از 13 ایالت سرنوشت‌ساز به عنوان کانون رقابت ترامپ و بایدن و تعیین کننده نتیحه انتخابات یاد کرد که عبارتند از: آریزونا ۱۱ رای ، فلوریدا ۲۹ رای ، جورجیا ۱۶ رای ، میشیگان ۱۶ رای ، مینه‌سوتا ۱۰ رای ، کارولینای شمالی ۱۵ رای ، پنسیلوانیا  ۲۰ رای و ویسکانسین ۱۰ رای، نیوهمپشایر 4،  اوهایو 18 رای،  آیووا ۶ رای ، تگزاس 38 رای، نوادا ۶ رای  الکترال. مجموع آرای الکترال این ایالت‌ها 199 رای است اما برخی موسسات بر خلاف این تقسیم بندی تنها 8 ایالت را به عنوان مناطق رقابتی مورد ارزیابی قرار می‌دهند. برای نمونه خبرنامه تحلیلی-سیاسی (غیرحزبی) کوک از 8 ایالت آریزونا، فلوریدا، نیوهمپشایر، میشیگان، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا و ویسکانسین به عنوان ایالت‌‌های چرخشی نام برده است.

 
برچسب ها: بایدن ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها