به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۳۹۰۸
با درخواست اتمی ریاض از مسکو

عربستان در پی فاصله گرفتن از آمریکاست

گروه بین الملل: بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی در سفر اخیرش به مسکو از روسیه درخواست ساخت نیروگاه هسته‌ای کرد.
عربستان در پی فاصله گرفتن از آمریکاست
منابع دیپلماتیک در کشورهای حوزه خلیج فارس گفتند: بندر بن سلطان رئیس سازمان امنیت و اطلاعات عربستان سعودی در سفر 2 روزه اخیرش به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگر مسئولان این کشور طرح قدیمی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی برای تولید برق را با آنها در میان گذاشته است و از روسیه خواسته در این خصوص به ریاض کمک کند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، ریاض اکنون بر این نظر است که با توجه به حق همه کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی باید به فناوری صلح آمیز هسته‌ای دست یابد. عربستان سعودی و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس، 6 سال پیش تصمیم گرفتند برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای تلاش کنند و در این خصوص دبیرخانه کل شورای همکاری را موظف به بررسی‌های اولیه در این خصوص کردند. امارات عربی هم در این خصوص با فرانسه توافقنامه امضا کرد.

پیش از این، شاهزاده محمد بن نواف سفیر عربستان سعودی در لندن در گفت و گو با روزنامه تایمز ادعا کرده بود: اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، همه گزینه‌ها از جمله تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی برای عربستان سعودی مطرح خواهد بود. پس از آن مشخص شد که عربستان با سرمایه‌گذاری در برنامه هسته‌ای پاکستان، چندین کلاهک هسته‌ای برای خود سفارش داده است که این سفارشات هم آماده شده است و پاکستان تعهد کرده در صورت لزوم و درخواست عربستان، بمب‌های هسته‌ای را به ریاض تحویل دهد. ناظران بر این باورند که طرح رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای دستیابی به انرژی هسته‌ای نشان دهنده این است که عربستان سعودی سیاست دور شدن از آمریکا را در پیش گرفته است.
مرجع : فارس