به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۳۹۳۰

چین به دنبال حملات موشکی از ماه!

گروه بين​الملل:​ یک کارشناس چینی در ادعایی جدید اظهار کرده که چین در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل ماه به یک پایگاه موشکی است.
چین به دنبال حملات موشکی از ماه!
این کارشناس مرکز برنامه کاوش ماه سازمان فضایی ملی چین در گفت‌وگو با یک روزنامه چینی اظهار کرد: ماه می‌تواند به عنوان یک پایگاه نظامی مورد استفاده قرار بگیرد تا از آن به سمت زمین حملات موشکی را انجام داد. برنامه‌های مورد ادعا به ساخت یک ایستگاه فضایی مشابه فیلم تخیلی «جنگ ستارگان» مرتبط هستند که سیارات را با لیزر عظیم خود نابود کرده و برابر یک ارتش عظیم بود. به گزارش روزنامه تایمز پکن، گفت‌وگوهایی در چین در حال انجام بوده بر این مبنا که آیا ارتش این کشور می‌تواند یک پایگاه موشکی در ماه بسازد. یک کارشناس اعلام کرد که قمر طبیعی زمین می‌تواند به یک سلاح عظیم تبدیل شده و به عنوان یک پایگاه نظامی مورد استفاده قرار بگیرد که موشک‌هایی از آن به هدف زمین شلیک شوند. به گفته این کارشناس، نه تنها می‌توان مناطق آزمایش سلاح‌ها را بر روی ماه بنا کرد، بلکه این قمر زمین همچنین می‌تواند به عنوان پایگاهی برای ارسال فضاپیماها به فضای عمیق مورد استفاده قرار بگیرد.

هفته گذشته، چین یک موشک مارس-3B را به همراه کاوشگر «Jade Rabbit» به ماه فرستاد و همچنین قصد دارد تا سال 2030 اولین فضانورد خود را به این قمر ارسال کند. چین امیدوار است که بتواند به عنوان اولین کشور طی حدود 40 سال گذشته، ماهنورد خود را به آرامی بر روی سطح قمر زمین فرود بیاورد. چین سومین کشور در طول تاریخ است که یک کاوشگر ماه بدون سرنشین را به این قمر ارسال کرده است. خودروی چانگه-3 موسوم به Jade Rabbit که نام خود را از یک افسانه چینی گرفته، روز یکشنبه (10 آذر) از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ به سوی ماه پرتاب شد. این کاوشگر که قادر به حرکت در زمین‌هایی با شیب‌ 30 درجه و حرکت با سرعت 200 متر بر ساعت است قرار است در روز 14 دسامبر(23 آذر) در یک دهانه آتشفشانی عظیم موسوم به «Sinus Iridum» (خلیج رنگین‌کمان‌ها) فرود بیاید.

این ماموریت یک گام بزرگ رو به جلو برای برنامه فضایی جاه‌طلبانه چین بوده و بخشی از برنامه‌ای است که این کشور امیدوار است طی آن بتواند تا 15 سال آینده یک پایگاه دائمی در ماه برای ارسال ماموریت‌های آینده به سیاره مریخ ایجاد کند. شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین اظهار کرده که خواهان تثبیت این کشور به عنوان یک ابرقدرت فضایی بوده و اینکه این ماموریت الهام گرفته از غرور و افتخار گسترده در قابلیت‌های روبه‌رشد فناوری چین است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این کاوشگر پس از فرود در ماه به اجرای بررسی زمین‌شناسی و جست‌وجو برای منابع طبیعی آن خواهد پرداخت. این ماهنورد قرار است برای حداقل 90 روز زمینی در سطح این قمر گردش کرده و محدوده‌ای برابر با پنج کیلومتر مربع را پوشش دهد. این ماموریت، کاوشگرهایی را به زیر سطح فرستاده و همچنین تصاویر وضوح بالایی را از سنگی که در حقیقت یک منطقه مسطح از بازالت ذوب شده از آتشفشان‌های ماه در میلیاردها سال پیش بوده، ثبت خواهد کرد.

سفر Jade Rabbit و فرود نهایی آن به دقت از سوی سازمان فضایی اروپا که با چین در این پروژه همکاری داشته، مورد نظارت قرار دارد.
مرجع : ايسنا