به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۲۳۹۹۱۸

یک باور ساده ولی مرگبار درباره بخاری‌ها

یک باور ساده ولی مرگبار درباره بخاری‌ها
گروه جامعه: معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان آتش نشانی تهران گفت: یکی از مواردی که اغلب به اشتباه در تفکر افراد جا گرفته، این است که اگر شعله بخاری آبی بسوزد، سوخت درست انجام می شود و مشکلی وجود ندارد، درحالی که این فاکتور به تنهایی کافی نیست.رسول هلالی در این باره اظهار کرد: با توجه به حساسیت مخاطره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، تصمیم گرفته شد که کارگروهی با حضور سازمان ها و نهاد های درگیر تشکیل و جلساتی در این راستا با حضور نمایندگانی از  شرکت گاز تهران، مرکز اورژانس تهران، انجمن جامعه ایمن و .. برگزار شد و طی آن قرار شد تا در این زمینه محتوی آموزشی تولید شود و بسته های آموزشی از طریق مختلف در اختیار شهروندان قرار گیرد. وی اجرایی نشدن اطلاعات و هشدار های ایمنی را یک معضل دانست و در این باره گفت: این معضل عمیق باعث می شود که با وجود در دسترس بودن اطلاعات ایمنی، اقدامات لازم از سوی افراد انجام نگیرد و اخاطره ای مثل مونوکسید کربن به قوت خود جان افراد را بگیرد. بر اساس نظر معاون فرهنگی سازمان آتش نشانی تهران مشکل اصلی که در این زمینه وجود دارد کمبود دانش افراد نیست بلکه عدم برخورداری از باور ایمنی است. هلالی با تاکید بر اینکه مخاطره گازگرفتگی مختص به قشر خاصی نیست گفت: این مخاطره دامن افراد باسواد و تحصیل کرده را هم می‌گیرد؛ خطر گازگرفتگی مختص شمال شهر یا جنوب شهر نیست هرچند ارتباط غیر مستقیمی وجود دارد زیرا گازگرفتگی در مناطق جنوبی شهر بیشتر رخ می دهد. در این مناطق تراکم جمعیت بیشتر و خانه ها کوچکتر و بعضا غیراستانداردند.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: در مهندسی برخی از خانه های جنوبی شهر بحث سیستم تهویه به خوبی رعایت نشده و گاهی مجبورا دودکش ها از درب، پنجره و بالکن ها بیرون آمده است در صورتی که اگر خانه مهندسی درسته داشته باشد حتما باید دودکشش تا پشت بام برود.وی در خصوص نحوه پاسخگویی سازمان آتش نشانی به سوالات شهروندان در زمینه مخاطره منوکسید کربن گفت: در سازمان مرکزی یک بخش پاسخگویی به سوالات در زمینه گاز گرفتگی با گاز مونوکسید کربن وجود دارد که نیرو های داوطلب و منتخب به سوالات شهروندان پاسخ می دهند. هلالی افزود: این طرح سال گذشته نیز اجرا شد اما امسال به صورت گسترده تری در حال اجراست. وی شماره ۶۴۳۲۳۲۳۲ را برای پاسخ به پرسش های شهروندان در خصوص مخاطره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اعلام کرد و گفت: شهروندان می توانند این شماره را به صورت ٦٤co۲co۲co۲ حفظ کنند. این اقدام از حدود سه سال گذشته انجام شده است. علاوه بر پاسخ به سوالات درباره گاز مونوکسید کربن سوالات در سایر زمینه های ایمنی را هم از این طریق پاسخ داده می شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش نشانی گفت: گروهی از صبح تا ظهر به سوالات شهروندان در این زمینه پاسخ می دهند که البته به دنبال افزایش زمان پاسخگویی هستیم، با این حال از آن به بعد اگر سوال یا نکته مهمی بود که موجب نگرانی شهروندان شده بود یا خطری آن ها را تهدید می کرد می توانند با شماره ١٢۵ هم تماس بگیرند.هلالی با اشاره به یک باور نادرست در استفاده از بخاری ها گفت: برخی به غلط تصور می کنند که اگر شعله بخاری آبی بسوزد، سوخت درست انجام می شود و مشکلی وجود ندارد، در حالی که این مورد به تنهایی کافی نیست. لزوما شعله آبی به معنی سوخت کامل نیست، البته لازم است اما کافی نیست. وی ادامه داد: زمانی شعله بخاری آبی می سوزد که به اندازه کافی اکسیژن داشته باشد، در بعضی از موارد شعله آبی است اما اکسیژن کافی برای سوخت از بیرون خانه به دست آمده است، به عنوان مثال باد می وزد و اکسیژن از دودکش به داخل می آید، در این شرایط اکسیژن از بیرون تامین می شود و محصولات ناشی از سوخت به خانه وارد می شود. معاون امور فرهنگی و اجتماعی آتش نشانی تهران گفت: افراد تصور می کنند اگر بخاری آبی بسوز مشکلی وجود ندارد در حالی که شرطش این است که آبی بسوزد و دودکش کاملا داغ باشد؛ یعنی اگر بخاری آبی بسوزد و لوله بخاری سرد باشد خطر مرگ را به همراه دارد.
برچسب ها: گازگرفتگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها