به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : ۲۴۰۰۹

واشنگتن در ماه شلغم می​کارد، پکن​موشک!

گروه علمي وفناوري: در حالی که ناسا خود را برای اجرای پروژه​ای جهت رشد شلغم و ریحان در کره سنگی ماه آماده می​کند، برخی کارشناسان چینی می​گویند؛ چین در حال برنامه​ریزی برای تبدیل ماه به یک پایگاه موشکی است.
واشنگتن در ماه شلغم می​کارد، پکن​موشک!
ناسا و دانشمندان آن قصد اجرایی کردن پروژه ای جدید را دارند که طی آن روی کره ماه شلغم و ریحان پرورش خواهند داد. این خبری است که اخیرا بسیاری از رسانه​ها در بخش علمی خود به انتشار آن پرداختند. در این پروژه محققان با استفاده از قوطی​های قهوه از گیاهان در برابر خشونت اقلیمی این کره سنگی جلوگیری می​کنند و اطلاعات مربوط به رشد آن توسط حسگر ها و تجهیزات الکتریکی ارزیابی و به ایستگاه​های زمینی ارسال می​شود. طبق برنامه ریزی های شده قرار است که محفظه رشد پلمپ شده و بسیار ساده​ای ساخته شود تا از جوانه زدن گیاه در طول یک دوره 5تا 10 روز در فضاپیما بر جلوگیری کند. رشد و پرورش شلغم و ریحان قرار است تا سال 2015 اجرایی شود و هدف اصلیشان بررسی امکان زندگی و کار انسان​ها بر روی این قمر است.

اما در آنسوی دریای زرد، ظاهرا چینی​ها به کاربری های دیگری روی ماه می​اندیشند. یک کارشناس چینی در ادعایی جدید اظهار کرده که چین در حال برنامه​ریزی برای تبدیل ماه به یک پایگاه موشکی است. یک کارشناس مرکز ماه نوردی در سازمان فضایی چین به روزنامه تایمز پکن چین می​گوید: کره ماه قابلیت آن را دارد که نقش یک پایگاه نظامی موشکی را برای انجام حملات موشکی به سوی زمین بازی کند. بنا بر گزارش این روزنامه، بحث​هایی در چین با محوریت ارزیابی توان ارتش برای ساخت چنین پایگاهی در ماه جریان دارد. این کارشناس گفت: ماه می​تواند به عنوان یک پایگاه نظامی نقش یک ابر سلاح قدرتمند را داشته​باشد. هفته گذشته، چین یک موشک مارس-3B را به همراه کاوشگر «Jade Rabbit» به ماه فرستاد و همچنین قصد دارد تا سال 2030 اولین فضانورد خود را به این قمر ارسال کند.
مرجع : ايرنا