به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۲۴۰۲۵۳
ایران می‌تواند وارد گفتگو با دولت بایدن شود

زمینه برای تفاهمات بین ایران و آمریکا فراهم است

زمینه برای تفاهمات بین ایران و آمریکا فراهم است
گروه سیاسی:  نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شد. جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا است. همین هم موجب شده تا برخی از تاثیر مثبت نتیجه انتخابات آمریکا بر فضای سیاسی کشور سخن بگویند. یك نماینده پیشین مجلس در این باره  عنوان کرد: با پیروزی بایدن فشار‌ها روی ایران کمتر می‌شود. با توجه به مواضع بایدن و اینکه او گفته که به برجام بر می‌گردد و سمتی که در دولت اوباما داشت و در دولت اوباما هم بود که برجام به نتیجه رسید انتظار این است که فشار‌های خاصی که در عرصه اقتصادی بر کشور وارد شده از بین برود یا حداقل کاهش یابد و همین می‌تواند بر فضای سیاسی کشور موثر باشد.
داریوش قنبری افزود: شاید برخی از این فشار‌ها به راحتی برطرف نشود، ولی به هر حال رئیس جمهور در سیستم سیاست آمریکا به لحاظ سیاست خارجی نقش و اختیارات زیادی دارد و همین مسئله باعث ایجاد امیدواری‌ها برای کاهش فشار‌ها شده است. کاهش فشار‌ها هم بهبود وضعیت اقتصادی مردم را در پی دارد و بهبود وضعیت اقتصادی تمایل به مشارکت را افزایش می‌دهد. همین هم بر مناسبات داخلی در کشور و فعالیت‌های انتخاباتی تاثیرگذار است و به نفع تفکر حاکم بر دولت تمام می‌شود.
این فعال سیاسی اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا برجامی که در نتیجه فشار ترامپ و مخالفت تندرو‌های داخلی بلا اثر شده بود دوباره اثر خود را پیدا کند و مخالفان داخلی دولت خلع سلاح شوند وحملاتی که نسبت به برجام و دولت داشتند بی‌تاثیر شود. در کل فکر می‌کنم بازگشت بایدن به برجام باعث گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور شود و از منظر گشایش اقتصادی ما شاهد یک انتخابات پررونق باشیم که مشارکت بالایی هم داشته باشد. در مشارکت بالا هم تفکر حاکم بر دولت و جریان اصلاحات امید بهتری برای پیروزی دارند. در مجموع فضایی که درآمریکا شکل گرفته از همین امروز اثر خود را بر عرصه اقتصادی کشور گذاشته ونوسان نرخ ارز که به خاطر احتمال مجدد ریاست جمهوری ترامپ در حال افزایش بود روندی کاهشی پیدا کرد. دلاری که تا ۳۲ هزار تومان بالا رفته بود به کانال ۲۴ هزار تومان برگشته است. پیروزی قطعی بایدن وبازگشت به برجام در مقام عمل قطعا باعث تحولات دیگری در عرصه اقتصادی کشور خواهد شد و حداقل بخش قابل توجهی از تورم در کشور که روانی و ناشی از تهدیدات خارجی بوده با برطرف شدن تهدید خارجی و از بین رفتن عوامل روانی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین در ماه‌های آینده در عرصه اقتصادی گشایشی ایجاد خواهد شد.
قنبری اضافه کرد: آمریکا کشوری است که قدرتمندترین اقتصاد دنیا را دارد؛ یک چهارم اقتصاد جهان دراختیار آمریکاست و این تنها ایران نیست که از نظر اقتصادی از آمریکا تاثیر می‌پذیرد اقتصاد‌های قوی‌تری مانند چین از انتخابات آمریکا تاثیرپذیر است. انتخابات آمریکا تا اینجای کار در کشور تاثیر گذار بوده است. به هر حال ایران با دولت ترامپ درگیر بوده و تحت جنگ اقتصادی تحمیلی با آمریکا قرار داشته است حالا رفتن ترامپ برای ما بهتر خواهد بود.
وی همچنین درباره تاثیر گشایش اقتصادی بر فضای سیاسی گفت: قطعا گشایش اقتصادی موجب گشایش فضای سیاسی هم خواهد شد. وقتی ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم در چنین وضعیتی فضای مناسبی برای فعالیت سیاسی در داخل پیش نمی‌آید، اما با از بین رفتن این تهدید و عادی شدن فضا هر چند همه چیز به وضعیت مطلوب بر نمی‌گردد، اما فشار‌ها کمتر می‌شود. با کمتر شدن فشار‌ها و باز شدن باب مذاکره، ایران می‌تواند در ارتباط با برخی مسایل منطقه وارد گفتگو با دولت بعدی آمریکا شود. با آمدن ترامپ باب مذاکره با آمریکا بسته شد. من در دوران باراک اوباما طرفدار مذاکره با آمریکا بودم، اما در زمان ترامپ هر چند او از مذاکره حرف می‌زد مذاکره جز تسلیم معنایی نداشت. سیاستمداران ما هم به زیرکی می‌دانستند ترامپ به دنبال چیست و دنبال مذاکره با ترامپ نرفتند، اما بازگشت بایدن به برجام زمینه را برای تفاهمات بیشتر بین ایران و آمریکا فراهم می‌کند. مسایلی که بایدن مطرح کرده اگر خطوط قرمز سیاست خارجی ما نباشد قابل حل است در مورد برخی مسایل هم که به خطوط قرمز سیاست خارجی ما برمی‌گردد فکر می‌کنم فردی مثل بایدن با توجه به تجربیات مذاکره با ایران درزمان اوباما این خطوط قرمز ر ا بشناسد و کسی نباشد که زیاد بر خطوط قرمز سیاست خارجی ما تأکید کند.
وی افزود: بنابراین ما شاهد گشایش فضای اقتصادی و به تبع سیاسی کشور خواهیم بود. ببینید اگر حالا به جای خبر پیروزی بایدن، خبر پیروزی ترامپ آمده بود دلار تا ۳۴، ۳۵ هزار تومان بالا می‌رفت و آثار روانی آن دامان کشور ما را هم می‌گرفت. به هر حال، برای ما مطلوب نبود چهار سال دیگر در یک جنگ اقتصادی با فردی باشیم که غیرقابل پیش بینی است و به نوعی استثنایی در سیاست آمریکا به حساب می‌آید. ترامپ معادلات سیاسی را به خوبی درک نمی‌کرد و آنچه برایش قابل اهمیت بود اقتصاد ومنافع اقتصادی تنگ نظرانه بود. او سیاست‌های نژادپرستانه و فاشیستی را مد نظر داشت همین هم موجب نگرانی جامعه جهانی شده بود و متحدان اروپایی آمریکا بیشتر نگران روی کار آمدن دوباره ترامپ بودند.
او تصریح کرد: نتیجه انتخابات آمریکا به نفع کشور‌هایی مثل ایران خواهد بود. ترامپ روابط صمیمانه‌ای با بعضی رقبای منطقه‌ای ایران نداشت که بایدن آن را ندارد. در مجموع انتخاب بایدن به نفع کشور ما است و ما می‌توانیم چه در عرصه اقتصادی و چه سیاسی از آن منتفع شویم. گرچه استراتژی آمریکا فرقی نمی‌کند، ولی تاکتیک‌ها و روش‌های رسیدن به اهداف متفاوت است و این می‌تواند موثر باشد. بالاخره ما از شخصی که به صراحت با ایران اظهار دشمنی می‌کرد به فرد دیگری رسیدیم که اگر دنبال دوستی با ایران نیست، ولی در چارچوب خاصی می‌توان از روی کارآمدن او استفاده کرد. از این نظر که فشار اقتصادی را کم کرد و باعث ایجاد امید در کشور شد تا این هم موجب افزایش مشارکت شود. در این وضعیت جریان اصلاحات می‌تواند از فضای امیدی که در کشور ایجاد می‌شود بهتر استفاده کند.

 
برچسب ها: بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها