به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۴۰۴۳

زنان باردار رژیم‌ عجیب و غریب نگیرند

گروه جامعه:​ یک کارشناس تغذیه گفت: تامین انرژی لازم را یکی از مهمترین نیازهای زنان باردار دانست و ادامه داد: نان و غلات یکی از مهمترین منابع تامین انرژی است و میزان انرژی مورد نیاز برای یک زن باردار در آغاز حاملگی 7 تا11 واحد است.
زنان باردار رژیم‌ عجیب و غریب نگیرند
مسعود نصیری میوه و سبزیجات تازه را از دیگر نیازهای زنان باردار دانست و افزود: میزان میوه مورد نیاز سه تا چهار واحد (هر واحد یک سیب متوسط) و سبزیجات نیز چهار تا پنج واحد از انواع سبزیجات شامل کاهو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سایر سبزیجات در هر روز است. این کارشناس تغذیه ادامه داد: نیاز روزانه لبنیات یک زن باردار نیز سه یا چهار سهم است که هر سهم شامل یک لیوان شیر یا ماست و یک و نیم لیوان بستنی می‌شود. نصیری معتقد است: گوشت، تخم مرغ، مرغ و ماهی، حبوبات و مغزها نیز باید در گروه مواد غذایی زنان باردار قرار گیرند که از این دسته نیز مصرف روزانه 60 گرم گوشت یا نصف لیوان حبوبات ضروری است. وی یادآوری کرد: در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیاز به انرژی زنان باردار در هر روز 300 کیلو کالری بیشتر می‌شود. این کارشناس تغذیه مصرف 400 میکروگرم اسید فولیک قبل از بارداری را برای تکامل لوله عصبی جنین ضرروی دانست و تاکید کرد: زنانی که کم خونی فقر آهن دارند نیز باید در دوران بارداری تحت نظر پزشک آهن و اسید فولیک دریافت کنند.

نصیری اشاره‌ای هم به عوامل خطرزا در دروان بارداری داشت و خاطرنشان کرد: رژیم‌های غذایی عجیب و غریب، استفاده از داروها و مواد تقویتی که در عطاری ها عرضه می‌شود و همچنین استعمال دخانیات و الکل از مهمترین ممنوعیت‌های دوران بارداری است. وی در خصوص مضرات چاقی و اضافه وزن برای زنانی که قصد بارداری دارند هم افزود: چاقی می‌تواند مشکلاتی از جمله دیابت بارداری و فشار خون در دوران بارداری را به همراه داشته باشد. این کارشناس تغذیه تصریح کرد: زنان شیرده نیز باید در دوران شیردهی حداقل به مدت 6 تا 9 ماه به فکر کاهش وزن نباشند، زیرا شیردهی خود عاملی برای چربی‌سوزی است. نصیری معتقد است برنامه ورزشی مناسب نیز برای زنانی که در دوران شیردهی هستند، ضروری است.
مرجع : ايسنا