به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۲۴۰۸۰۰

مجموع مبتلایان کروناویروس در دو روز گذشته برابر با مجموع مبتلایان در هفته ابتدایی پاییز است

مجموع مبتلایان کروناویروس در دو روز گذشته برابر با مجموع مبتلایان در هفته ابتدایی پاییز است
گروه جامعه: هفت روز گذشته با ادامه همان روند ماه گذشته، ایران بدترین روزهای کرونایی خود را تجربه کرد؛ بارها رکورد سیاه تعداد قربانیان و مبتلایان کوود-۱۹ شکسته شد و هزاران نفر کشته و ده‌ها هزار در خطر مرگ قرار گرفتند.اعداد کرونا از ابتدای پاییز تاکنون به شکل صعودی بالا رفتند و وضعیت اصلا با موج اول و دوم کرونا و حتی اول مهرماه قابل مقایسه نیست. به طوری که مجموع تعداد مبتلایان کروناویروس در دو روز گذشته برابر با مجموع مبتلایان در هفته ابتدایی پاییز است.پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در این رابطه  گفته بود: «وضع الان خیلی بد است، در بدترین شرایط هستیم. معمولا در ۸ هفته اوج‌گیری کرونا تمام می‌شد اما این بار این اتفاق رخ نداد و ویروس از موج خودش هم بیشتر رفته است. هرچه هوا هم سردتر شود بدتر می‌شود، انشالله که متوقف شود، اما به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ بدهد و فعلا باید شاهد بالا رفتن آمار باشیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

زندگی‌هایی که به شکل عدد به پایان رسیدند؛ ۳۱۳۶ نفر
همانطور که طبرسی در ابتدای هفته گفته بود، روند افزایش آمار قربانیان کووید-۱۹ در هفته گذشته افزایشی بود و هر روز چندین زندگی بیشتر به پایان رسیدند. به طوری که متاسفانه در روزهای ۱۸ و ۲۱ آبان رکورد تعداد قربانیان کووید-۱۹ در کشور شکسته شد  و به طور میانگین هر روز ۴۴۸ نفر در اثر این بیماری فوت کردند.

مقایسه این اعداد با هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که ایران بدترین هفته‌ کرونایی خود از ابتدای پاییز را تجربه کرده است و تعداد قربانیان نسبت به هفته پیش ۲۶۴ نفر افزایش داشته است. این روند تلخ صعودی افزایش تعداد قربانان از اولین روز مهر ماه تاکنون ادامه داشته است.

هفته پیش در مجموع ۳۱۳۶ نفر در اثر ابتلا به کویید-۱۹ فوت کردند.

زندگی‌هایی که در خطر مرگ هستند؛ ۷۱۶۴۹ نفر
اما این روند صعودی در آمار تعداد مبتلایان کرونا بسیار تندتر هم بود، به طوری که هفته پیش در روزهای ۱۷ و ۲۱ آبان رکورد تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور شکسته شد. چهارشنبه ۲۱ آبان سیاه‌ترین روز کرونایی ایران است که در آن نزدیک به ۱۲هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند و زندگی ۴۶۲ نفر هم به پایان رسید. به طور میانگین هفته پیش روزانه ۱۰۲۳۵ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

مقایسه وضعیت هفتمین هفته پاییز با هفته‌های قبلی نشان می‌دهد که آمار مبتلایان و شیوع کروناویروس در کشور به چه سرعتی افزایش پیدا کرده است؛ ۷۱۶۴۹ نفر، تعداد افرادی هستند که هفته پیش در خطر مرگ قرار گرفتند و متاسفانه، احتمالا تا هفته‌های چیزی حدود ۵درصد این افراد فوت می‌کنند؛ ۳۵۸۲ نفر.

خبر بدتر این که این تنها پیامد روزهای مرگبار کرونایی نیست، به گفته پزشکان دیگر اکثر بیمارستان‌ها پر شده‌اند و این می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای دیگر بیماران هم داشته باشد.طبرسی در این رابطه گفته بود: « نظر وزیر بهداشت این است که جا در بیمارستان‌ها وجود دارد، اما چیزی که می‌بینیم این است که جا نیست. به همین دلیل مجبوریم، برخی بیمارستان‌ها را بستری نکنیم و برخی را به خانه بفرستیم. در بیمارستان دولتی دیگر هیچ بیماری دیگری وجود ندارد و فقط کووید-۱۹ بستری می‌شود، چاره‌ای هم ندارند و مجبور هستند تخت خالی کنند و مبتلا به کرونا بستری کنند، این هم کیفیت کار را پایین می‌آورد و هم این که مریض‌های دیگر بلاتکلیف می‌مانند.»

وضعیت استان‌ها؛ همه درگیر، اکثرا صعودی
وضعیت استان‌ها هم با هفته‌پیش هیچ فرقی نکرده است و هیچ استانی از پاندمی به شکل موقتی نجات پیدا نکرده است.
وضعیت نام استان ردیف
قرمز تهران ۱
قرمز اصفهان ۲
قرمز قم ۳
قرمز آذربایجان شرقی ۴
قرمز خراسان جنوبی ۵
قرمز قزوین ۶
قرمز لرستان ۷
قرمز اردبیل ۸
قرمز خوزستان ۹
قرمز کرمانشاه ۱۰
قرمز کهگیلویه و بویراحمد ۱۱
قرمز بوشهر ۱۲
قرمز زنجان ۱۳
قرمز ایلام ۱۴
قرمز خراسان رضوی ۱۵
قرمز چهارمحال و بختیاری ۱۶
قرمز البرز ۱۷
قرمز آذربایجان غربی ۱۸
قرمز مرکزی ۱۹
قرمز کرمان ۲۰
قرمز خراسان شمالی ۲۱
قرمز همدان ۲۲
قرمز یزد ۲۳
قرمز سمنان ۲۴
قرمز مازندران ۲۵
قرمز گیلان ۲۶
نارنجی و زرد گلستان ۲۷
قرمز کردستان ۲۸
نارنجی و زرد هرمزگان ۲۹
نارنجی و زرد فارس ۳۰
نارنجی و زرد سیستان و بلوچستان ۳۱
براساس جدولی که چندی پیش روزنامه همشهری منتشر کرده است در هیچ کدام از استان‌ها روند کروناویروس نزولی نشده است و برعکس اکثر استان‌ها در روندی صعودی قرار دارند.

این‌ها تنها اعداد نیستند
با افزایش آمار کروناویروس در ماه‌های گذشته در ایران و جهان شاید خبر مرگ ۴۶۰ نفر و ابتلای نزدیک به ۱۲هزار نفر به کووید-۱۹ صرفا به اعدادی تلخ برای افراد در میان اخبار روزانه تبدیل شود.ساختار ذهن آدم هم در این رابطه نقش دارد، سایت نشنال جئوگرافیک در این رابطه می‌نویسد: «محققان می‌گویند مغز ما برای درک اعداد بزرگ سیم‌کشی نشده است. همچنین ما در حال هضم تلفات کروناویروس در میان دریایی از نگرانی‌های دیگر مثل مساول اقتصادی،  انخابات، تغییرات نحوه کار، روند آمزش فرزندان و ... هستیم.»دیوید کسیل، متخصص سوگواری در لس‌آنجلس در این رابطه می‌گوید:  «ظرفیت محدود ذهن انسان و میلمان به اجتناب نباید به ما اجازه بدهد که هیچ فعالیتی در راستای بهتر شدن  انجام ندهیم. بی‌حسی نباید منجر به فرار ما از مشکل شود.»براین اساس برخلاف آنچه سیم‌کشی ذهن برایمان تعریف می‌کند، رکوردهای روزانه کرونا صرفا اعداد نیستند بلکه هر کدام به شکل جدا یک زندگی‌ست که به پایان رسیده.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها