به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۲۴۱۲۸۹

واکنش تهران به اظهارات اخیر پادشاه عربستان

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مرزهای جغرافیایی ایران و مرزهای منطقه هیچ تغییری نکرده است و در آینده نیز تغییری رخ نمی‌دهد.
واکنش تهران به اظهارات اخیر پادشاه عربستان
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز ۲۶ آبان ماه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به برخی از گمانه زنی ها مبنی بر احتمال بازگشت دولت آمریکا به برجام در زمان ریاست جمهوری بایدن پیام هایی بین ایران و طرف های اروپایی و یا آمریکایی در این زمینه رد و بدل شده است و آیا تغییری در برجام صورت خواهد گرفت، گفت: برجام اقدام جامع مشترکی است که بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شده است. البته آمریکا به مشارکت خود در این برنامه پایان داده است. مذاکره در مورد این برنامه مشترک چندین سال به طول انجامید و بعد از این مذاکرات جمع بندی شد و برای اجرا مهر و موم شد. وی با بیان اینکه ما پیامی از کسی دریافت نکرده ایم ادامه داد: برجام باید در چارچوب خود برجام اجرایی شود. طرف های اروپایی باید به تعهدات خود بازگردند و باید بپذیرند که خسارت عظیمی به ایران از بابت عدم تعهدات آنها وارد شده است و اگر آمریکا نیز می‌خواهد به این مسیر برگردد باید به اجرای تمام و کمال برجام بدون کم و کاست آن بازگردد و این مسیر اجرای برجام است و برجام چیزی نیست که قابل مذاکره مجدد باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آمریکا علی رغم وعده هایی که داده بود ارتش های افغانستان و عراق را تسلیح نکرد. حال اکنون با توجه به لغو تحریم های تسلیحاتی ایران آیا تهران از این آمادگی برخوردار است که اقدام به تسلیح ارتش های افغانستان و عراق کند، گفت: ایران یک دولت مسئول است. به دنبال فروش سلاح نیست بلکه به دنبال همکاری های دفاعی است. وی با بیان اینکه با توجه به لغو تحریم های تسلیحاتی ایران این حق ایران است که در چارچوب یک دولت مسئول نیازهای مشروع دیگر کشورها را در این زمینه جامه عمل بپوشاند گفت: ما در این زمینه محدودیتی نداریم و از حقی که در این زمینه برخورداریم کوتاه نمی آییم و از آن استفاده می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه با توجه به طرح ترکیه و روسیه برای حل بحران قره باغ به نظر می رسد که بر اساس این طرح ایران دیگر مرزی با ارمنستان ندارد، گفت: متاسفانه در هفته گذشته جوسازی رسانه ای بی پایه ای در این زمینه داشتیم و نقشه های ساختگی در این ارتباط منتشر شد. وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از فضای مجازی برای انتشار بعضی از اخبار نادرست سوءاستفاده می کنند ادامه داد: همانطور که پیش از این گفته ایم ایران از حل و فصل دائمی این بحران استقبال کرده و می کند و طبیعی است که هر کار و هر اقدامی که بتواند به این روند کمک کند مورد استقبال ایران قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه مسیر این موضوع و نگاه ایران در این ارتباط شناخته شده و روشن است، گفت: طرحی که ایران برای حل این بحران ارائه کرده بود با طرحی که اکنون در حال اجرا است همپوشانی هایی دارد. این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده نیز تغییری در آن رخ نمی دهد گفت: برداشت ما این است که قرار است جاده ترانزیتی ساده ای ایجاد شود که کم و کیف آن و مسائل امنیتی مربوط به آن باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. نمایندگان ما در پایتخت های کشورهای منطقه هوشیارانه و با دقت موضوع را پیگیری می کنند. وی با تاکید بر اینکه نه مرزی عوض شده است و نه ایران تغییری را در این مسیر می پذیرد ادامه داد: ما مواضع خود را در ارتباط با این بحران و مسائل مرتبط با آن اعلام کرده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر به نگرانی های ایران مبنی بر حضور نیروهای تکفیری در این مناطق و در همسایگی ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم همین اکنون نیروهای تکفیری منطقه را ترک کنند چون بهانه ای برای حضور آنها نیست و امیدواریم که این موضوع هر چه زودتر اتفاق بیفتد و همانطور که قبلا نیز گفته ایم این موضوع خط قرمز ماست و به صورت جدی با آن برخورد می‌کنیم. وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: ایران در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی قرار دارد. این موضوع برای ما اهمیت دارد. ایران از موقعیت ژئوپلتیک خود آگاه است. از این فرصت استفاده می کند و تلاش دارد که دوستان خود را نیز از این موقعیت بهره مند کند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان بین مقامات دو کشور پیامی از سوی عربستان رد وبدل شده است، گفت: ایران مواضع خود را در نوع تعامل با همسایگان و کشورهای همسایه از جمله افغانستان بارها اعلام کرده است. احتیاجی به پیام آوردن و پیام بردن نیست. البته نخست وزیر پاکستان در ابتدا که مسئولیت در این کشور را بر عهده گرفته بود تلاش هایی را در این زمینه انجام داد ولی طبق معمول عربستانی ها پاسخ مثبتی ندادند.
وی ادامه داد: در جریان سفر آقای ظریف به پاکستان ایشان با مقامات مختلف این کشور در مورد مسائل مختلف صحبت کردند و به صورت خاص تمرکزی بر موضوع عربستان نبوده است. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دیدار ظریف با فرمانده ارتش پاکستان خاطرنشان کرد: در این دیدار در مورد همکاری های دفاعی، نظامی و مرزی دو کشور فنس کشی و همکاری های دو کشور در مبارزه با گروه های تروریستی، مواد مخدر و همچنین موضوع افغانستان بحث و گفت وگو شد. وی همچنین به دیدار ظریف با وزیر خارجه پاکستان نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدار نیز در ارتباط با مسائل منطقه، بین المللی و دو جانبه از جمله برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، نهایی کردن موافقتنامه توافق تجاری بین دو کشور و ... بحث و گفت وگو شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری که حدود ۷۰ دقیقه به طول انجامید و به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا به صورت آنلاین با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش ترامپ جهت خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و دیگر مسائلی که در این زمینه مطرح است گفت: نیروهای مسلح ایران و دیگر نهادهای مسئول در حوزه امنیتی کشور مسائل را با دقت و هوشیاری رصد و نظارت می کنند. وی همچنین با بیان اینکه میراث شوم حضور ایالات متحده آمریکا در منطقه ما چیزی جز جنگ و خونریزی نبوده است، افزود: آنها در حالی از منطقه اخراج می شوند که نه تنها دستاوردی برای کشورهای منطقه نداشته اند بلکه به اهداف خود نیز نرسیده‌اند.
خطیب زاده با بیان اینکه سرنوشت محتوم ایالات متحده و جنگ و خونریزی هایی که در این منطقه ایجاد کرده اخراج از منطقه است و این اخراج صورت می گیرد، گفت: البته گروه هایی در منطقه هستند که منافع خود را در جنگ طلبی می بینند، مزدور می فرستند و قراردادهای نظامی با آنها می بندند و همچنان به دنبال ادامه جنگ و خونریزی در منطقه هستند. سخنگوی وزارت خارجه در همین راستا بار دیگر تاکید کرد: همسایگان باقی می مانند و آمریکا از منطقه اخراج می شود چرا که سرنوشت محتوم آن اخراج از منطقه است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه ایران باید در موضوع قره باغ فعالانه تر عمل می کرد و به نظر می رسد که منافع ایران در حل این بحران مورد توجه قرار نگرفته است و اینکه اگر ترکیه نیروی حافظ صلح به این منطقه اعزام کند ایران نیز نیرویی اعزام خواهد کرد، گفت: ایران نقشی استراتژیک و راهبردی در تمام معادلات منطقه ای داشته و خواهد داشت. ما فکر می کنیم تنها راه حل دائمی این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیت کشورها و رعایت مرزهاست و از هر چیزی که به این مسیر کمک کند استقبال می کنیم.
خطیب زاده با بیان اینکه شاید این آتش بس پاسخ نهایی به این بحران نباشد ولی قدم بسیاری موثری است، اظهار کرد: هیچ موضوعی خارج از روال طبیعی نمی تواند شکل بگیرد. همانطور که هیچ کنشگر خارج از منطقه نمی تواند پایش به این منطقه باز شود. ما به صراحت گفته ایم و آنهایی که باید پیام بگیرند گرفته اند. کنشگران منطقه ای نیز باید مسیر طبیعی را طی کنند و ما نیز در این مسیر حرکت می کنیم و در خارج از این مسیر طبیعی روندی شکل نمی گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر پادشاه عربستان علیه ایران گفت: تکرار این جملات و اظهارات خسته کننده و تکراری توسط حاکمان سعودی امر غیرطبیعی نیست و آنها جملاتی را که حفظ کرده اند دائم تکرار می کنند. سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه پیام ایران کاملا در این زمینه روشن است افزود: رژیم آل سعود باید توجه کند مادامی که این حرص و ولع در ارتباط با خرید سلاح و توهم قیمومت بر دیگر کشورهای مستقل عربی منطقه و عدم شناخت درست نسبت به معادلات منطقه ای و بین المللی را داشته باشد و همچنان بخواهد با قواعد سرکوب منطقه را مدیریت کند به نتیجه ای نخواهد رسید. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مقامات آل سعود باید بدانند که نمی توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی توان با ترویج تفکر وهابیت، سلفی گری و ایجاد گروه های تکفیری اتحاد اسلامی ایجاد کرد. نمی توان پول خرج کرد برای اینکه لابی خرید. تا مادامی که مقامات سعودی از این جریان برنگردند و مسیر غلط خود را اصلاح نکنند چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی شده عربستان حتی در همین منطقه خلیج فارس وجود ندارد.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: توصیه ما به حاکمان آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت های جهان اسلام و منطقه دل ببندند. دست دوستی ایران کماکان برای تمام کشورهای اسلامی دراز است و این بر اساس یک باور است. ما تمامی خطاها، نقشه ها و توطئه های آل سعود علیه ایران را می دانیم ولی در عین حال به این موضوع توجه داریم که ما انتخاب نکردیم که همسایه هم باشیم ولی به هر حال همسایه هم هستیم و چاره ای نداریم که برای تعالی منطقه و حل مشکلات دست به دست هم بدهیم و همکاری کنیم. خطیب زاده تاکید کرد: حکام آل سعود باید از این اتهام زنی های بی اساس و نفرت پراکنی ها فاصله بگیرند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با وضعیت ایجاد شده در مورد تعدادی از پناهجویان ایرانی که در مسیر حرکت از ترکیه به ایتالیا کشتی شان دچار مشکل شده و نیروهای مصر به کمک آنها آمده اند و اینکه شرایط برای بازگشت آنها به ایران چگونه است، گفت: ما اول از همه متاسفیم که برخی از هموطنان ما در دام قاچاقچیان انسان می افتند و خود و خانواده‌هایشان را به خطر می اندازند. این برای ما دردناک است که شاهد این سوداگری ها هستیم.
خطیب زاده افزود: تمامی نمایندگی های ایران در خارج از کشور موظف هستند که به تمام ایرانی ها دسترسی های کنسولی بدهند و مساعدت های لازم را برای آنها فراهم کنند. در ارتباط با این قضیه نیز به محض اینکه دفتر حافظ منافع ایران در قاهره از این موضوع مطلع شد با همکاری خوب دولت و نهادهای مصری دسترسی های لازم برای این اتباع به وجود آمد. آنها به دفتر حافظ منافع ایران آمدند و در راستای احراز هویت آنها تلاش شد و این زمینه فراهم شد که با خانواده هایشان در ایران تماس داشته باشند. نقطه ای که باید به آن توجه کرد این است که اصل، بازگشت داوطلبانه است و هر کس که داوطلب است به ایران برگردد ما موظف هستیم که به آن کمک کنیم و کمک می کنیم در این مسیر در تلاش هستیم. تا کنون دولت مصر همکاری ها و تلاش های خوبی داشته است و اگر گزارش جدیدی دریافت کنیم آن را به اطلاع افکار عمومی می رسانیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روند پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای و تبدیل عضویت ایران از عضو ناظر به عضو دائم، گفت: مسیر همکاری های ایران با سازمان همکاری شانگهای روشن است و ما همین مسیر را طی می‌کنیم. البته برخی از موانع بوده، برخی از موانع ایجاد شده و برخی سعی کرده اند که این موانع حل نشده باقی بماند ولی ما سعی می کنیم در چارچوب منافع خود در ارتباط با این سازمان عمل کنیم. در چارچوب منافع خود تصمیم بگیریم و بر همین اساس تصمیمات خود را به جلو ببریم. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که بر اساس گزارش نیویورک تایمز در مورد ترور یکی از مقامات ارشد القاعده در تابستان سال جاری در ایران آیا اعضای القاعده در ایران حضور دارند و ایران با آنها ارتباط دارد، گفت: همه می دانند که القاعده دست پرورده کدام کشورهاست. آنهایی که با ایدئولوژی تکفیری آشنایی دارند می دانند که این ایدئولوژی بیشترین خصومت را با ایران شیعی داشته و دارد و تلاش کرده که قربانیانی را از بین مردم ایران بگیرد.
وی با بیان اینکه این سناریوسازی ها و اتهامات چیزی نیست که به ایران بچسبد و همه می دانند که چه کسانی به آنها پول می دهند، آنها را سازمان دهی می کنند و چه کسانی در تلاش هستند که نیروهای جدا شده دولت خودخوانده داعش و القاعده را بار دیگر سازمان دهی کنند و ما جزئیات آن را می دانیم گفت: این وصله ای است که به قبای کسانی می خورد که به این عناصر و افراد امید دارند. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن کسی که ادعا می کند باید بگوید چه کار کرده است. اینکه رژیم صهیونیستی مزدور ایالات متحده شود و به قول معروف به تروریست اجاره ای تبدیل شود، پول بگیرد و کسانی را در این طرف و آن طرف دنیا ترور کند یک تراژدی بزرگ برای دنیاست و ردپایی از آخرین حیات یک رژیم است. این چیزی است که خودشان نیز اعلام کرده اند و ما حتی در سرزمین های اشغالی نیز دیدیم که آنها اقدام به ترور سران فلسطینی کرده اند و متاسفانه دنیای غرب در برابر این تراژدی تلخ دنیای کنونی سکوت کرده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد ادعای نیویورک تایمز نیز گفت: منابعی که این درزهای ساختگی را به این روزنامه می‌دهند و این سناریوهای هالیوودی را می نویسند اول مشخص کنند که این فرد کجا کشته شده است؟ و بعد اعلام کنند در خیابان های تهران. چندی پیش رئیس جمهور افغانستان و شورای عالی این کشور اعلام کردند که فرد مورد اشاره در یکی از مناطق افغانستان کشته شده است. وی تاکید کرد: این اتهام زنی ها ارزش پاسخگویی ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که وزارت امور خارجه نمی‌تواند حل کننده مسائل اقتصادی باشد، ولی به نظر می‌رسد که برخی از مسئولان حل مشکلات اقتصادی کشور را به بیرون از مرزها گره زده و این‌که آیا بعد از امضای سند جامع همکاری بین ایران و افغانستان شاهد گسترش همکاری‌های دو کشور خواهیم بود، اظهار کرد: هیچ یک از مقامات کشور دل در گروی بیگانه نداشته و ندارند و انقلاب اسلامی براساس آرماهایی شکل گرفته که یکی از شعار محوری آن نه غربی و نه شرقی بوده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که نگاه حاکمیتی و نگاه وزارت خارجه به عنوان دستگاه اجرا کننده این است که ما با تمام کشورهای دنیا به غیر از رژیم اشغالگر قدس و آنهایی که ناقض بنیادین ملت ایران هستند ارتباطی داشته باشیم، اظهار کرد: در واقع ما همواره به دنبال تنوع سازی روابط خارجی‌مان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده‌ایم و همکاری با کشورهای مختلف از جمله همسایگان در دستور کار ما قرار داشته است. وزارت امور خارجه بدون این‌که چیزی را به چیزی گره بزند یعنی مسائل داخلی را به مسائل خارجی گره بزند به دنبال تنوع روابط خارجی کشور بوده است و همواره ما تلاش کرده‌ایم که فرصت‌های جدیدی را برای کشور خلق کنیم.
وی در ادامه به نگاه ایران در ارتباط با توسعه منطقه اشاره کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مسیر تعالی و عزت این ملت مسیری است که من، شما و تمامی مردم این کشور در کنار هم طی می‌کنند. ایران شاهراه تمدنی و تبادلات است در این زمینه از مزیت بالایی برخوردار است و ما ضمن توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت همواره تلاش کرده‌ایم که روابط خود را با کشورهای مختلف گسترش دهیم.
خطیب‌زاده ادامه داد: ما نگاه‌مان باید به داخل کشور باشد باید براساس اقتصاد درون‌زا با نگاه به بیرون حرکت کنیم و تاب‌آوری کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا به برجام بازگردد این امکان وجود دارد که در امضای سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین تغییر ایجاد شود و یکی از طرفین از امضای این سند صرفه‌نظر کند، گفت: اساسا این سند راهبردی یک نقشه راهبردی است، نقشه‌ای است که به فردا و امروز ربطی ندارد یک چشم‌انداز است و با آمدن و رفتن یکی دو نفر در ایران و پکن یا تغییرات در محیط بین‌المللی، تغییر در آن ایجاد نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که ما به دوستان خود در زمان سختی‌ها بیشتر اهتمام می‌گذاریم و آنها را ارج می‌نهیم، اظهار کرد: ما این دوستان خود را نه تنها فراموش نمی‌کنیم بلکه تلاش می‌کنیم روابط خود را بیشتر از قبل گسترش دهیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که چین جایگاه ویژه‌ای برای ایران دارد و این گمانه زنی‌ها درست نیست، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به صرف این‌که مسیر خود را اصلاح کنند راه زیادی دارند که به عنوان یک عضو مسئول پذیرفته شوند. خطیب‌زاده تاکید کرد: دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا در این سال‌ها با توجه به اقدامات واشنگتن از جمله خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها و سیاست اعمال فشار حداکثری بلندتر شده است.
وی در مورد آخرین وضعیت رایزنی‌های دو کشور ایران و افغانستان در ارتباط با تصویب سند جامع بین دو کشور گفت: ما علاوه بر این‌که در تلاش هستیم با کشور چین سند جامع راهبردی ۲۵ ساله داشته باشیم در حال رایزنی و تلاش هستیم که با کشورهای دیگر از جمله همسایگان‌مان مثلا افغانستان چنین سندهایی را داشته باشیم. این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: ایران در چارچوب همسایگی خود سعی کرده که تلاش‌ها برای تدوین این سند را به جلو ببرد تاکنون گفت‌وگوهای خوب و جدی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است و امیدواریم در اولین فرصت با رعایت تمام چارچوب‌ها و بندها این سند نهایی شود و به محض نهایی شدن در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.
خطیب‌زاده در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع قره‌باغ و حل بحران آن اظهار کرد: ایران از شب واقعه به صورت جدی پیگیر این موضوع بود و وزیر خارجه کشورمان نه تنها با همتایان خود دو کشور بلکه با وزرای خارجی دیگر کشورهای منطقه در این زمینه صحبت و رایزنی کرد و فرستاده ویژه‌ای را نیز به چهار کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و روسیه فرستاد و طرحی که اکنون می‌بینیم در حال اجراست با طرح ارائه شده از سوی ایران همپوشانی دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: طبیعی است که روسیه به عنوان کمک کننده به جای این طرح سعی کرده که با بقیه کشورها رایزنی‌هایی داشته باشد. ما مواردی که مرتبط با ایران است را اعلام کرده‌ایم ایران منافع شناخته‌ شده‌ای دارد و این منافع شناخته شده را به دولت‌های درگیر این موضوع بدون هیچ لکنتی اعلام کرده است.
خطیب‌زاده با تاکید بر این‌که مزیت‌های ترانزیتی ما غیر قابل جایگزین است و ما منافع خود را به درستی می‌شناسیم، گفت: در سطوح عالی این مباحث پیگیری شده است جمع بندی شده و وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست‌های ایران در این ارتباط را اجرا می‌کند.
وی در این نشست مطبوعاتی با اشاره به شیوع گسترده کرونا در کشور اظهار کرد: در چند هفته اخیر موج جدیدی از شیوع کرونا آغاز شده است و برای مقابله با این موضوع همه باید همکاری و تلاش کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست اظهار کرد: همچنین هفته گذشته کنفرانسی در ارتباط با بازگشت آوارگان در سوریه برگزار شد که آقای خاجی دستیار ویژه وزیر خارجه برای شرکت در این نشست به دمشق سفر کرد و در این راستا با برخی از مقامات ارشد این کشور از جمله بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار و رایزنی کرد.
مرجع : خبرآنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها