به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۲۴۱۴۶۳

ابهامات مالی در تبلیغات محیطی لیگ برتر

ابهامات مالی در تبلیغات محیطی لیگ برتر
گروه ورزشی: باوجود اینکه هرساله سازمان لیگ فوتبال ایران درآمد خوبی از تبلیغات محیطی کسب می‌کند، اما شفافیت لازم درباره نحوه تقسیم این درآمد بین باشگاه‌ها وجود ندارد.به گزارش ایسنا، یکی از راه‌های مهم درآمدزایی در باشگاه‌های فوتبال، استفاده از فضای تبلیغات محیطی است. از آنجایی که بحث حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران عملا وجود ندارد، تبلیغات محیطی نقش پررنگی در درآمد برای باشگاه‌ها ایفا می‌کند اما نبود شفافیت در این حوزه و نوع مدیریت آن، هر ساله باعث ایجاد ابهامات فراوانی در نحوه جذب تبلیغات و تقسیم آن میان ١۶ باشگاه لیگ برتری می‌شود. در آخرین فصل فوتبال ایران، سازمان لیگ که متولی برگزاری مسابقات و تبلیغات محیطی است، هیچ آماری منتشر نکرده که نشان دهد در لیگ نوزدهم، چقدر تبلیغات محیطی بوده و باشگاه‌ها چقدر از این زمینه درآمد داشته‌اند. همین امر هم حالا سوالات زیادی ایجاد کرده که در عملا پاسخ قانع کننده‌ای برای این سوالات از سوی سازمان لیگ ارائه نمی‌گردد. در همین زمینه ایسنا به سراغ باشگاه‌های لیگ برتری رفت و درباره دریافتی آنها از محل تبلیغات محیطی، تحقیقاتی انجام داد  که نتایج این تحقیقات را در این گزارش می‌خوانید. ایسنا درباره راستی آزمایی این مبالغ به اظهارات نمایندگان این باشگاه‌ها با خبرنگاران خود استناد می‌کند. پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ برتر و تیمی که خود را تا نیمه نهایی جام حذفی رساند، بابت تبلیغات محیطی در لیگ نوزدهم پولی دریافت نکرده است. در کنار سرخ‌ها، استقلال هم به عنوان نایب قهرمان لیگ نوزدهم و جام حذفی هیچ دریافتی‌ای نداشته است. این درحالی است که بخش اعظم تبلیغات محیطی به خاطر پخش زنده مسابقات این دو تیم جذب سازمان لیگ می‌شود.
 
در کنار سرخ‌آبی‌ها، پیکان و سایپا به عنوان دو تیم تهرانی مبالغ اندکی در حدود ٣٠٠ میلیون تومان دریافتی داشته‌اند که البته بر اساس اعلام سازمان لیگ، مبالغی از حساب این باشگاه‌ها تحت عنوان ۵درصد حق عضویت قرارداد بازیکنان و هزینه‌های دیگر نظیر برگزاری کنفرانس خبری بازی‌ها، کسر شده است.از دیگر باشگاه‌های لیگ برتری، نفت مسجد سلیمان  ۶۵۰ میلیون تومان، نفت آبادان حدود ۴۰۰ میلیون تومان، شاهین شهرداری بوشهر حدود ۵٠٠ میلیون تومان، پارس جنوبی جم حدود ۵٠٠ میلیون تومان، فولاد خوزستان حدود ۹۰۰ میلیون تومان، ذوب‌آهن اصفهان حدود ٢ میلیارد تومان و شهر خودرو خراسان حدود ٣٠٠ میلیون تومان بابت درآمدهای تبلیغات محیطی در لیگ نوزدهم از سازمان لیگ دریافت کرده‌اند. در این بین برخی باشگاه‌ها نظیر تراکتور، ماشین‌سازی و سپاهان هم حاضر به اعلام مبالغ دریافتی خود نشدند.بررسی این ارقام نشان می‌دهد در عمل ساز و کار مشخصی برای پرداخت پول به باشگاه وجود ندارد. یک باشگاه که در انتهای جدول بوده، حدود ٢ میلیارد تومان دریافتی داشته و یک باشگاه هم که هفته‌ها قبل‌از پایان لیگ، قهرمانی خود را تثبیت کرده، هیچ پولی دریافت نکرده است. در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که بر اساس اعلام یک منبع آگاه در باشگاه پرسپولیس، این باشگاه طی ۵ سال هیچ پولی بابت تبلیغات محیطی از سازمان لیگ دریافت نکرده است. سازمان لیگ فوتبال هرساله جدولی از هزینه‌های باشگاه و بدهی‌های آن‌ها به این سازمان را برای باشگاه‌ها ارسال می‌کند که در آن، هزینه‌هایی همچون حق ۵ درصدی بازیکنان (که باید از قراردادشان کسر و به سازمان لیگ پرداخت شود) ذکر می‌شود. از این رو، به باشگاه مذکور اعلام می‌شود که از سهم تبلیغات محیطی‌اش، بابت این هزینه‌ها کسر می‌شود، اما سوال اینجاست که سازمان لیگ فوتبال ایران در سال چقدر هزینه دارد که باید تا این اندازه برای خود درآمدزایی کند؟

سال‌ها قبل مهدی تاج با یک قرارداد ١۶٠ میلیاردی برای دو سال، تبلیغات محیطی سازمان لیگ را به یک شرکت واگذار کرد و برای این قرارداد تعبیر «فروش دکمه کت» را به کار برد. در واقع رئیس وقت سازمان لیگ فوتبال با این تعبیر می‌خواست بگوید از فوتبال بیش از این می‌شود درآمدزایی کرد.  حالا بعد از حدود ۶ سال از انعقاد آن قرارداد می‌بینم سازمان لیگ پیشرفت چندانی در جذب منابع تبلیغاتی نکرده‌ است. درست است که از آن قرارداد ١۶٠ میلیاردی درصد قابل توجهی وصول نشد، اما باید پذیرفت با تورمی که در چند سال اخیر شاهد بودیم، در فصل نوزدهم لیگ برتر، سازمان لیگ باید درآمد به مراتب بیشتری نسبت به آن قرارداد، کسب می‌کرد. در اواخر لیگ نوزدهم به واسطه شروع کرونا و برگزاری مسابقات بدون تماشاگر، سازمان لیگ توانست حتی روی سکوی تماشاگران هم بنرهای تبلیغاتی نصب کند که به همین خاطر باید درآمد بهتری نسبت به گذشته به این سازمان رسیده باشد اما عدم شفافیت مالی در ساختار سازمان لیگ باعث سردرگمی‌های فراوانی ببین اهالی فوتبال شده است. به طور مثال پرسپولیسی که در ۵ سال اخیر، یک نایب قهرمانی و چهار قهرمانی در لیگ برتر دارد و یک بار هم قهرمان جام حذفی شده و بازی‌هایش هم به صورت زنده از شبکه سه پخش شده، بر اساس چه حساب و کتابی در ۵سال هیچ دریافتی‌ای از محل تبلیغات محیطی نداشته است؟ 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها