به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۴۱۵۰۷

جولان ویروس کرونا در ایلام محروم از امکانات

جولان ویروس کرونا در ایلام محروم از امکانات
گروه جامعه: استان ایلام در غرب ایران یکی از محروم‌ترین مناطق کشور در بخش امکانات و تجهیزات پزشکی شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر حضور بیماران استان در دیگر مناطق کشور برای نیازهای درمانی گواه این ادعا است.با پیدا شدن ویروس کرونا، کمبودهای درمانی و پزشکی استان ایلام بیش از گذشته نمایان شده و هم اکنون امکانات استان پاسخگوی نیاز بیماران را نمی‌دهد.اکثر بیمارستان‌های استان ایلام با کمبود دستگاه اکسیژن ساز مواجه هستند و در همین حال تلاش مسئولان برای رفع کمبودها در این زمینه تا حدود زیادی در حد حرف باقی مانده است.علاوه بر دستگاه اکسیژن ساز، کمبود دیگر دستگاه‌های پزشکی نظیر سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های استان به خصوص شهرستان‌ها کاملاً به وضوح دیده می‌شود.داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی از دیگر مشکلات استان ایلام است، بسیاری از مردم از وضعیت تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در استان رضایت ندارند.

وعده‌های عملی نشده مسئولان
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر ۲ هفته پیش به استان ایلام وعده و قول اختصاص یک دستگاه اتوبوس اکسیژن ساز به مردم استان داد ولی تاکنون این وعده عملی نشده است.قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در سفر چند ماه پیش خود به استان ایلام از اختصاص چند دستگاه سی. تی. اسکن به بیمارستان‌های استان خبر داده بود ولی متأسفانه این وعده هم عملی نشده است.جالب اینجا است معاون درمان وزارت بهداشت روز دوشنبه هفته جاری در سفری دیگر به استان بازهم این وعده را تکرار و اعلام کرد: این دستگاه‌ها تا پایان سال در بیمارستان‌های استان نصب می‌شوند.

پرجمعیت‌ترین شهرستان استان همچنان بدون دستگاه سی. تی. اسکن
یکی از شهروندان دهلرانی  اظهار کرد: مسئولان درمانی استان و شهرستان در خصوص راه اندازی مجدد دستگاه سی تی اسکن دهلران شفاف سازی انجام دهند.رضا کاوری عنوان کرد: در اطلاعیه‌ای که چندین ماه قبل داده شده بود، مسئولان اعلام کردند که در حال تعمیر و تعیین مکان جدید و مناسب برای راه اندازی مجدد این دستگاه هستند.وی گفت: حال با توجه به اینکه قریب به یک سال از وعده گذشته، آیا وقت آن نشده این دستگاه مهم دوباره بکارگیری و راه اندازی شود.کاوری اظهار کرد: مردم شهرستان در این اوضاع بد کرونایی مجبور هستند برای گرفتن سی تی اسکن به شهرهای همجوار دزفول و ایلام و آبدانان مراجعه کنند که این موضوع اصلاً زیبنده نیست.

انتقاد امام جمعه ایلام از وضعیت استان
وضعیت کمبود امکانات و دارو برای بیماران کرونا در استان ایلام باعث انتقاد امام جمعه ایلام از این وضعیت نیز شده است.حجت الاسلام الله نور کریمی تبار هفته گذشته در جلسه ستاد استانی کرونا اظهار کرد: استان ایلام وضعیت اطمینان بخشی در زمینه تهیه و توزیع داروی بیماران کرونایی ندارد.وی عنوان کرد: بهتر اینکه در کنار داروهای شیمیایی مرسوم از طب سنتی و گیاهان دارویی یا دمنوش های مرسوم مانند آویشن و آب انجیر برای تقویت بنیه بیماران استفاده شود.کریمی تبار با اشاره به وجود آمارهای بالای بستری بیماران کرونایی در استان، گفت: چرا استان ایلام باید در داشتن بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان نسبت به سایر استان‌ها در کشور رکورددار باشیم؟ چرا در میزان ابتلای به بیماری کرونا از میانگین کشوری بالاتر هستیم؟

آمار بالای مرگ و میر در کنار کمبود امکانات
طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت، استان‌های ایلام، سمنان، خراسان‌جنوبی و یزد دارای بیشترین میزان بروز بستری در کشور هستند.استان ایلام در بخش مرگ و میر ناشی از کرونا از جمله سه استان اول کشور است و با توجه به آمار و ارقام استان ایلام در بخش کرونا و کمبودهای بخش پزشکی می‌توان روزهای سختی را برای استان ایلام در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد.تاکنون ۲۰ هزار و ۲۷۰ نفر در ایلام به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و کرونا تاکنون موجب مرگ ۵۰۹ نفر در این استان شده است، در هفته‌های گذشته آمار مرگ و میر ناشی کرونا در ایلام متوسط روزانه ۱۰ نفر بوده است.براساس جدیدترین رنگ بندی، شهرستان‌های ایلام و چرداول به لحاظ شیوع این بیماری در وضعیت قرمز قرار دارند.شهرستان‌های آبدانان، ایوان، بدره، دره‌شهر، دهلران، مهران و سیروان نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.شهرستان‌های ملکشاهی و هلیلان نیز به لحاظ شیوع این بیماری در وضعیت زرد قرار دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها