به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۲۴۱۵۱
صادق زيباکلام:

خالی ​کردن پشت ظریف تاسف​آور است

گروه سياسي:​ در پی تشدید انتقاد حمله مخالفان به وزیر خارجه ، زیبا کلام گفت که تاسف آور است وزیرخارجه ای که شبانه روز در حال تلاش برای خارج کردن کشور از بحران بین المللی است و نیاز به حمایت و پشتوانه همه جانبه دارد،این گونه مورد بی مهری قرار دهیم و پشت او را در مذاکرات بین المللی خالی کنیم.
خالی ​کردن پشت ظریف تاسف​آور است
سايت فرارو نوشت: آقای وزیر همچنان در سیبل است؛ عملکرد محمد جواد ظریف در مذاکرات هسته ای و روابط بین الملل هم نتوانسته است او را از تیررس منتقدان رادیکال اش خارج کند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت یازدهم که در 100 روز نخست دولت از جمله پرکارترین مردان کابینه بود، این روزها از دو جنبه مورد توجه بوده است. او یا به شکل زاید الوصفی مورد تمجید و تقدیر قرار گرفته است و یا به شکل غلو شده ای با نقد و حملات تند روبرو بوده است. بر همین روال هر سخن او با برداشت ها و سلیقه های متفاوت، تا مدت ها سوژه عده ای می شود برای نوشتن مقاله و متن تذکر و حتی نامه درخواست برکناری. آخرین نمونه از این دست اتفاقات، سخنانی است که در هفته گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، بر زبان وزیر خارجه رانده شد. آنجا که محمدجواد ظریف، سه شنبه 12 آذر، در پاسخ به انتقادات یکی از دانشجویان نسبت به توافق ژنو گفته بود: «غربی ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی ترسند. از این مردم می ترسند. آیا شما فکر کرده اید که آمریکا که با یک بمبش می تواند تمام سیستم های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می ترسد؟»

این سخنان به سرعت موج انتقادی تازه ای علیه ظریف به راه انداخت. توضیحات وزیر خارجه هم آن را متوقف نکرد. یک روز پس از حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، وزیر امور خارجه در مورد آن سخنرانی و اظهاراتـی که در پـاسخ بـه سؤال یـکی از دانشجویـان منتشر شد، گفته بود: مبنای سخنرانی و پاسخ به سؤالات با تأکید بر قدرت و نقش بی بدیل مقاومت مردم مسلمان و قهرمان ایران بـه عنوان عنصر مهم بازدارندگی درمقابل هرگونه طمع ورزی و زیاده خواهی ها بود. من تأکید داشتم که این مهم منشأ هرگونه دستاورد برای کشور بوده است و کما اینکه در پاسخ به سؤال مطرح شده بر نقش قدرت ناشی از مقاومت مردم تأکید کرده و در بخش پایانی جلسه نیز تصریح کردم آنچه که آمریکا از آن می هراسد مقاومت مردم ایران است و در عین حال که به توان و قدرت دفـاعی و نیروهـای بسیجی کشور افتخار می کنیم این امر واقعیتی انکار ناپذیر است.

ظریف گفت که بدیهی است جایگاه و توان بالای قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران منبعث از مقاومت مردم شجاع و قهرمان ایران است و این مهم در طول دفاع هشت ساله و ایثارگری و فدارکاری آحاد ملت شریف ایران بویژه رزمندگان و ایثارگران به اثبات رسیده است و بدون تردید امروز با استفاده از تجارب ارزشمند هشت سال دفاع مقدس و پشتوانه رهنمودهای رهبری معظم و تلاش و کوشش جهادگران عرصه علم و ایثار هرگونه خیال تعدی و تجاوز به کشور بزرگمان باطل و زورگویان باید با زبان احترام و تکریم و نه زبان تهدید و زور با ملت بزرگ ایران سخن بگویند.» با این حال دو روز پس از آن، حیدر مصلحی بدون ذکر نام از وزیر خارجه ایران گفت: «یکی از افراد در جمع دانشجویان دانشگاهی گفته که آمریکا اگر بخواهد می تواند در عرض 10 دقیقه تمامی تاسیسات هسته ای و استراتژیک ایران را نابود کند.»

وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد در این اظهارات که رسانه های اصول گرا آن را خطاب به محمدجواد ظریف تعبیر کرده اند، گفت: تو غلط می کنی. شما که از توان دفاعی کشور خبر نداری و در مسیر اصلی انقلاب نیستی، چگونه به خود اجازه می دهی چنین اظهاراتی بگویی؟» بازگشایی مجلس پس از تعطیلات آخر هفته هم روند انتقادات را وارد فاز تازه ای کرد. دیروز در نخستین روز کاری مجلس در هفته جاری ابتدا نامه ای منتشر شد با امضای 20 نماینده که برابر ماده 192 آئین نامه مجلس از رییس جمهوری درخواست شده بود از ادامه کار ظریف در وزارت خارجه به دلیل بیان این اظهارات جلوگیری کند.

پس از آن نامه تذکر 50 نماینده منتشر شد که طی آن خطاب به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نسبت به آنچه وادادگی وی در برابر تجهیزات نظامی دشمن و کوچک پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی ایران خوانده شد هشدار دادند و تاکید کردند که سیستم دفاعی ملت ایران علاوه بر پیشرفت های نظامی، روحیه شهادت طلبی است. حسین شریعتمداری هم امروز در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت: «...این اظهارنظر نسنجیده از سوی وزیر خارجه کشور و دیپلمات ارشد تیم مذاکره کننده، جز بالا بردن دست ها به نشانه تسلیم در مقابل تهدید نظامی حریف، مفهوم دیگری ندارد. البته جناب ظریف دو روز بعد سعی کرد اظهارات آن روز خود را تصحیح کند ولی دیگر کار از کار گذشته بود و دشمن پیام تسلیم را گرفته بود!»



زیباکلام: واقعیتی است که قابل کتمان نیست
برخلاف تمام این انتقادات، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران معتقد است که آنچه که محمد جواد ظریف در جمع دانشجویان مطرح کرده است، واقعیتی است که قابل کتمان نیست. زیباکلام با بیان این مطلب گفت: برخلاف تمام سر و صداهایی که تندروهای اصولگرا به راه انداخته اند مقصود آقای ظریف این نبوده است که اینگونه وانمود کند که توای نیروهای مسلح ما در برابر حمله احتمالی متجاوزان از جمله آمریکا و اسرائیل ناتوان است و تاب و توان مقاومت ندارد. وی گفت: بر هیچ کسی پوشید نیست که قوای نظامی ما ظرف 24 سالی که از جنگ تحمیلی می گذرد به لحاظ لجستیکی، تجهیزات و ادوات و نیروی انسانی در زمین، هوا و دریا چه پیشرفتی کرده است. بر این اساس طبیعی است که اگر خدای نکرده، این حماقت سر بزند از متجاوزان خارجی برای حمله به ایران با توجه به توان نظامی کنونی کشور اینگونه نیست که پیروزی به آسانی به دست بیاید. وی با تاکید بر اینکه از این واقعیت، وزیر خارجه هم آگاهی کافی و وافی دارد گفت: حرف آقای ظریف این نیست که برای مقاومت در برابر حمله خارجی توان نظامی از درجه اهمیت برخوردار نیست بلکه معتقد است قبل از توان نظامی این پشتوانه مردمی است که در درجه اول اهمیت است.

زمانی هم صدام حسین حاکم وقت عراق تهدید می کرد که حکومت تحت امرش از چنان توان و قدرتی برخوردار است که می تواند در برابر هر حمله نظامی مقاومت کند. وقتی هم که اخباری بر افزایش احتمال حمله آمریکا به عراق منتشر شد، صدام خبرنگاران خارجی را جمع کرد و به آنها گفت که در جنوب بغداد، قبرستان بزرگی آماده کرده ایم تا متجاوزان آمریکایی را در آن دفع کنیم. با این حال شاهد بودیم که پس از آنکه آمریکا به عراق حمله کرد ظرف کمتر از دو هفته مقاومت نیروهای نظامی این کشور در هم شکست و مردم عراق با شادمانی به خیابان ها ریختند و مجسمه صدام را به زیر کشیدند. زیباکلام با تاکید بر اینکه سرهنگ قذافی هم در لیبی به سرنوشت مشابهه صدام دچار شد گفت: نظام هایی که از پشتوانه مردمی برخوردار نیستند نمی​توانند به پیروزی خود امیدوار باشند تمام حرف ظریف هم همین است. مگر غیر از این بود که پیشرفته ترین جنگ افزارهای نظامی که صدام با پول نفت و حمایت های شیوخ عرب خلیج فارس تهیه کرده تنها دو هفته توانست مقاومت کند.

زیباکلام گفت: تاسف آور است وزیرخارجه​ای که شبانه روز در حال تلاش برای خارج کردن کشور از بحران بین​المللی است و نیاز به حمایت و پشتوانه همه جانبه دارد،این گونه مورد بی​مهری قرار دهیم و پشت او را در مذاکرات بین​المللی خالی کنیم. زیباکلام درباره ادعای کیهان که ظریف با این سخنان دست خود را به علامت تسلیم بالا برده است، گفت: سوالم از آقای شریعتمداری این است اگر آمریکایی فکر می​کردند ما دستمان را به علامت تسلیم بالا برده​ایم و پرچم سفید بلند کرده ایم آیا حاضر می​شدند در مذاکرات ژنو3 حول محور برنامه هسته​ای میان ایران و گروه 1+5، 4 شبانه روز با تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند.

دوستان اصولگرا فکر می کنند که اگر ایران توان مقاومت و ایستادگی نداشت، حاضر می​شدند تن به توافقنامه ای در ژنو بدهند که در آن حق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود. یا اگر ایران دستش را بالا برده بود چرا نتانیاهو تا این اندازه از توافق صورت گرفته ناراحت شد. وی افزود: تمام این هیاهوهای صورت گرفته توسط تندروهای اصولگرا علیه وزیر خارجه صرفا در راستای بهره​برداری​های سیاسی برای دور کردن اذهان عمومی از ناتوانی های اصولگرایان تندرو در اداره کشور است چرا که کاری که اصولگرایان تندرو در حاکمیت 8 ساله شان نتوانستند بکنند دولت روحانی و شخص ظریف ظرف کمتر از سه ماه انجام دادند و این پیروزی خرد و تدبیر بود.

۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۰:۳۹
تندروها به تعبیر استادشون آبو بریزن اونجایی که میسوزه. (185364)
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۶:۳۵
آقای ظریف واقعیت رو گفته همه هم اینو میدونیم واقعا اگر جنگ بشه همین آقای مصلحی یا شریعتمداری کجا خواهند بود
قطعا تمام فشار جنگ روی دوش مردم عادیه . هم فشار دفاعی هم فشار اقتصادی ناشی از جنگ. همونطور که فشار ناشی از تحریمها رو فقط مردم عادی دارن به دوش میکشن (185513)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۰:۴۶
خیلی قشنگ بود مچکرم آقای زیبا کلام کلامت مثل فامیلیت زیباست (185366)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۱:۱۶
تندروها همیشه ابلهانه فکر میکنند و بیرحمانه عمل (185373)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۱:۳۰
پیروزی خرد و تدبیر

لایک! (185375)
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۱۲:۴۱
جناب دکتر زیبا کلام با سلام و تشکر از مقالات روشنی بخش شما ، بهتر است حساب عامه اصولگرایان را از گروه تندرو و افراطیون پایداری جدا کنید . ظاهرا این گروهک در مجلس فراکسیون گیر را تشکیل داده اند و بنا دارند به هر حرف و اقدام دولت گیر بدن و چشم بسته رای منفی بدن. (185415)
رزمنده سابق دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۲۲:۰۶
اتفاقا آقاي ظريف خيلي دقيق و سنجيده سخن گفته است . زمان جنگ هشت ساله هم داشتيم غو غا طلب هايي كه براي منافع خاصي ، خودشان را در محلهاي پشت جبهه و در انظار ملت وارد صفوف رزمندگان جان بر كف داوطلب مي كردند و هنگام شعار و رجز خواني در پشت جبهه فرياد جنگ جنگ تا پيروزي آنها به گوش فلك هم مي رسيد اما شبهاي حمله زماني كه نوبت هجوم رزمندگان به صفوف كفار كه مي رسيد اين غوغا طلبها كمتر در صفوف رزمندگان پيدا بودند و خبري ازايشان نبود! (185728)