کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آلمان: ثبات و رفاه اروپا بدون آمریکا ممکن نیست

28 آبان 1399 ساعت 12:21


گروه بین‌الملل: وزیر دفاع آلمان در یک سخنرانی راهبردی ضمن انتقادی تلویحی به امانوئل مکرون، تاکید کرد که ثبات و رفاه اروپا بدون آمریکا میسر نیست.  
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که زمانی ناتو را " نهادی در اغما"  نامید، روز دوشنبه ۲۶ آبان (۱۶ نوامبر) از نقطه نظر آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان در خصوص وابستگی اروپا به ایالات متحده و ناتو به وضوح انتقاد کرد. یک روز پس از آن (سه‌شنبه ۲۷ آبان) وزیر دفاع آلمان و رئیس حزب دمکرات مسیحی این کشور در یک سخنرانی راهبردی در دانشگاه نظامی هلموت اشمیت در در شهر هامبورگ از نظر خود دفاع کرد. محور سخنان وزیر دفاع آلمان روی این سوال است که اتحادیه اروپا چگونه می تواند خود را از ایالات متحده مستقل‌تر کند و آیا این اصولاَ مطلوب است؟ کرامپ-کارنباوئر بر این باور است که «سیاست امنیتی (اروپا) همچنان به ایالات متحده آمریکا وابسته است.»
امنیت بدون ناتو و آمریکا یک توهم
وزیر دفاع آلمان در سخنرانی امروز خود تاكید كرد كه ایده خودمختاری استراتژیك اروپا و این تفکر که بدون ناتو و آمریکا  امنیت، ثبات و رفاه اروپا تضمین می‌شود، یک توهم است. او توجه داد که تاکنون حدود ۷۵ درصد از کل توانایی‌های‌ ناتو توسط ایالات متحده آمریکا فراهم شده است. برای جبران کامل این هزینه آلمان باید بسیار بیشتر از تعهد مورد مناقشه ناتو برای اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع اختصاص دهد. استدلال کرامپ-کارنباوئر این است که ادامه روابط نزدیک با آمریکا با تقویت مسئولیت اروپا در بخش دفاع منافاتی ندارد. اومعتقد است اروپا در آینده باید مسئولیت و وظایف بیشتری را برای دفاع ازخود برعهده گیرد، وظایفی که قبلا آمریکایی‌ها برای اروپا انجام داده‌اند. با این حال وزیر دفاع آلمان در سخنرانی خود گامی به سوی مکرون برداشت و گفت در این مورد با رئیس جمهور فرانسه موافق است که «اتحادیه اروپا باید یک شریک قوی برای ایالات متحده باشد و نه کودک نیازمند.» به باور او نتیجه انتخابات ایالات متحده با پیروزی جو بایدن «فرصت‌های جدیدی را برای اروپا ایجاد می کند، اما در عین حال چالش‌های جدیدی از جمله در سیاست‌های امنیتی و دفاعی را به وجود می‌آورد.
او تأکید کرد: « اکنون ما اروپایی‌ها می‌توانیم نشان دهیم که می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و چگونه از آن استفاده کنیم.»
روز گذشته امانوئل مکرون در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی "گران کونتینان" ضمن انتقاد از "عملکرد ضعیف" شورای امنیت سازمان ملل گفت که از نظر او کشورهای اروپایی باید مستقل‌تر باشند، خود را «جدی» بگیرند و «در دفاع از خود قاطعانه عمل» کنند.
انتقاد مکرون از این است که اروپا «مناسبات ژئوپولیتیک خود را همواره در پیوند با پیمان ناتو تعریف کرده‌» و موضع کرامپ کارنباوئر را "تعبیر نادرست از تاریخ" دانست. او ابراز خرسندی کرد که "خوشبختانه" آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان «از این خط پیروی نمی‌کند».
به دنبال مصاحبه مکرون اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت اگرچه درست است که فرانسه تمایل به اقدام مستقل‌تر اروپا را دارد. اما آلمان و اروپا برای کنار آمدن با آمریکا با چالش‌های بزرگی روبرو هستند و تنها در اتحاد از پس این چالش‌ها برخواهند آمد.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و ژان ایو لودریان همتای فرانسوی لودریان روز گذشته در نوشته مشترکی که هم‌زمان در روزنامه‌های «سایت آنلاین»، «لوموند» و واشنگتن پست منتشر شد، به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریكا پیشنهاد احیای مجدد همه جانبه روابط بین ایالات متحده و اروپا را کردند. آنها نوشتند: «اروپا و آمریكا به یك معامله جدید ترانس آتلانتیك احتیاج دارند» و کارهای زیادی برای اصلاح مناسبات میان دو طرف وجود دارد.


کد مطلب: 241728

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241728/آلمان-ثبات-رفاه-اروپا-بدون-آمریکا-ممکن-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir