کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آینده سهام عدالت چگونه رقم خواهد خورد؟

اعتمادآنلاین , 28 آبان 1399 ساعت 17:53


گروه اقتصادی: پس از گذشت چندین ماه از آزادسازی سهام عدالت و مشکلات بسیاری که برای مشمولان این سهام ایجاد شد، در نهایت تصمیم به توقف فروش سهام عدالت گرفته شد. پایان توقف در فروش در حال حاضر مشخص نیست. ناظر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار در روز یکشنبه (۲۵ آبان ماه) اعلام کرد: فروش سهام عدالت متوقف شده است، اما مشخص نشده این توقف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت البته برخی صحبت‌ها مبنی بر این وجود دارد که علت اصلی این توقف، بازگرداندن بازار سرمایه به سمت تعادل است. زیرا فشار فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری‌ها یکی از دلایلی بود که به نزولی شدن حرکت شاخص بورس دامن می‌زد.

آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت. در ابتدای امر، ۳۰ درصد از سهام و پس از آن، درمجموع ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش بود. اما آزادسازی سهام عدالت و فروش ۶۰ درصد از آن تا پیش از توقف فروش سهام، حواشی زیادی را به دنبال داشته است. سهام عدالت به بخش زیادی از جامعه اختصاص یافته است. اما از ابتدای آزاداسازی تاکنون، اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت مشمولان سهام عدالت، تغییری ایجاد نکرده است و درواقع میتوان گفت، آمادگی و زیرساخت‌های لازم برای چنین موضوعی فراهم نشده بود. دارندگان سهام عدالت در چند ماه گذشته با مشکلات و موانع زیادی مواجه بوده‌اند. از سوی دیگر برای رفع این مشکلات، راهکارهای متفاوتی مانند تغییر تابلوی سهام عدالت، فروش بلوکی آن، لغو سفارش فروش سهام عدالت، امکان ویرایش اطلاعات و... درنظر گرفته شد. اما هیچ کدام از راهکارهای به کار گرفته شده، به نتیجه مفیدی ختم نشد و درنهایت فروش سهام عدالت متوقف شده است. 

در دو ماه اخیر که بازار سرمایه با ریزش شدیدی روبه‌رو شد بسیاری از نمادها، ارزش واقعی خود را از دست دادند، برخی از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام به تاثیر سهام عدالت بر ریزش بازار اشاره کردند. به اعتقاد این دسته از افراد، عرضه سهام عدالت یکی از اصلی‌ترین علل افت شاخص بوده است.  شاید بتوان این احتمال را مطرح کرد که توقف فروش سهام عدالت، فشارهای ناشی از فروش سهام را به بازار سرمایه وارد نخواهد کرد و سهامداران با نگرانی کمتر درمقایسه با ماه‌های گذشته، اقدام به خرید و فروش سهام خود می‌کنند. این در حالی است که باید سمت دیگر ماجرا را دید. بسیاری از مشمولان سهام عدالت به وجه حاصل از فروش سهام عدالت خود نیاز دارند و توقف فروش، درنهایت به ضرر بسیاری از مردم خواهد شد. باوجود زیان بسیاری از مشمولان درنتیجه توقف فروش سهام عدالت، باید این نکته را نیز یادآور شد که در مدت زمانی که سهامداران قادر به فروش سهام خود بودند، وجه حاصل از فروش در بسیاری از موارد با تاخیر برای آنان واریز شده یا مبالغ بسیار ناچیز و کمی برای سهامداران پرداخت می‌شد. درحقیقت باید به این نکته اذعان کرد که توقف فروش سهام عدالت از مدت‌ها قبل به دلیل عدم واریز پول برای مشمولان اعمال شده بود و تایید خبر توقف فروش، به نحوی به این موضوع رسمیت بخشید. 


کد مطلب: 241811

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241811/آینده-سهام-عدالت-چگونه-رقم-خواهد-خورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir