کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عقب نشینی خریداران و فروشندگان از بازار مسکن

اقتصاد نیوز , 29 آبان 1399 ساعت 10:43


گروه اقتصادی: ،پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گروهی از  کارشناسان حوزه‌ مسکن معتقد بودند انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا با توجه به احتمال سیاست فشار حداکثری که در قبال ایران خواهد داشت، می‌تواند اثر هیجانی بر بازار ارز و تاثیر منفی بر بازار مسکن بگذارد. ازسوی دیگر این گروه انتخاب بایدن را مساوی کاهش احتمالی نرخ دلار و رونق سایر بازارها ارزیابی می کردند.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار مسکن
اما نتیجه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیر آنی که بر بازار ارز، طلا و سکه داشت را بر بازار مسکن نگذاشت. با وجود آنکه کارشناسان معتقد بودند بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده و سرمایه‌گذاران در بخش مسکن انتظار رشد بیشتر قیمت را ندارند، اما قیمت مسکن و اجاره نه تنها کاهشی نبوده بلکه نشانه هایی از افزایش هم در آن مشاهده می شود .

عقب نشینی خریداران و فروشندگان از بازار مسکن
بررسی‌های میدانی از مشاوران املاک شمال، جنوب، شرق و غرب تهران نشان می‌دهد بازار مسکن نسبت به هفته‌ گذشته تغییری نداشته و تنها مالکان منتظرند اثرات هیجانی نتایج انتخابات بر بازارها به پایان برسد . بنابراین برخی از خریداران و فروشندگان فعلا از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند.

منتظر کاهش اجاره بها نباشید
در بازار اجاره نیز هیچ تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود. مشاور املاکی در غرب تهران با اشاره به این که تعداد فایل های اجاره مانند هر سال است  با این تغییر که هم تابستان امسال و هم پاییز تمایل مستاجران به تمدید اجاره برای شرایط کرونایی بیشتر بود می گوید؛ «طی یک ماه آینده نرخ   اجاره بها کاهش  نخواهد داشت  و حتی احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ زیرا کسانی که مهلت اجاره‌شان در نیمه‌ دوم سال به اتمام می‌رسد، افزایش نرخ سال آینده را هم در قیمت‌گذاری خود محاسبه می‌کنند.»در شرق تهران نیز پیش‌بینی مشاوران املاک ثبات قیمت یا افزایش احتمالی بود. یکی از مشاوران املاک با اشاره به قراردادی که همین امروز به ثبت رسانده بود، می گوید: «ملکی را در تابستان با افزایش 20 درصدی تمدید قرارداد کردیم که مستاجر پس از چند ماه به‌دلیل آنکه امکان پرداخت اجاره را نداشت از قرارداد انصراف داد. قرارداد جدیدی که برای این ملک تنظیم شد 25 درصد بیش از قراردادی بود که در تابستان تمدید کرده بودند.»در جنوب شهر تهران نیز به گفته‌ مشاوران املاک، قیمت اجاره‌ها کاهش نداشته و فایل‌های اجاره نیز چندان نیست. پیش‌بینی مشاوران این منطقه نیز از ثبات قیمت یا افزایش قیمت اجاره در هفته های  آینده است. به گفته‌ی آنها کاهش قیمت ارز، دلار و سکه تاثیر در بازار اجاره نداشته است.در مناطق شمالی پایتخت نیز وضعیت مشابه سایر مناطق است. مشاوران املاک در این محدوده نیز تاکید دارند قراردادهایی که طی دو هفته‌ اخیر تنظیم کرده‌اند، نسبت به نرخ‌های اعلام‌شده در یک ماه گذشته کاهشی را نشان نمی‌دهد.


کد مطلب: 241846

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241846/عقب-نشینی-خریداران-فروشندگان-بازار-مسکن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir