کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحث بر سر برکناری سرمربی تیم فوتبال آلمان

29 آبان 1399 ساعت 13:58


گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال آلمان با شکست ۶ بر صفر مقابل تیم اسپانیا از صعود به نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا باز ماند و همچنین سنگین‌ترین باخت خود در ۸۹ سال اخیر را هم رقم زد. آیا پیامد این ناکامی، برکناری یوآخیم لو خواهد بود؟تیم ملی فوتبال آلمان با شکست غیر منتظره ۶ بر صفر مقابل ملی پوشان اسپانیا در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا، یکی از تاریک‌ترین آمار در تاریخچه بقای خود را به ثبت رساند. این باخت، سنگین‌ترین شکست تیم ملی فوتبال آلمان در طول نزدیک به ۹۰ سال گذشته به شمار می‌رود.
آخرین باری که عقاب پوشان آلمان قبل از دیدار روز ۱۷ نوامبر با تیم ملی اسپانیا متحمل چنین ناکامی تلخ و سنگینی شده بودند، به سال ۱۹۳۱ میلادی، یعنی ۸ سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن زمان تیم ملی فوتبال آلمان مقابل تیم ملی اتریش نیز با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد.
چرا تیم ملی فوتبال آلمان که با سرمربی‌گری یوآخیم لو قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد و چهارمین "ستاره" عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد، با ادامه فعالیت یوآخیم لو در سمت خود، از سطح اوج کامیابی خود فاصله زیادی گرفته است؟ آیا سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان که در دو دهه اخیر مسئولیت هدایت این تیم را به عهده داشته است، در آستانه برکناری قرار گرفته است؟
نکته‌ای که قابل مشاهده است و در اینجا بایستی شفاف به آن اشاره شود، این است که در تیم ملی فوتبال آلمان پس از کسب مقام قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴، میزان انگیزه و تشنگی برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر، کاهش یافته است. کارشناسان فوتبال آلمان در این چارچوب از ریشه دار شدن وضعیت "خودراضی بودن کشنده" در میان اهالی تیم ملی فوتبال آلمان سخن می‌گویند.
حذف زودهنگام تیم ملی فوتبال آلمان در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم حتی باعث ایجاد تغییر اساسی در "احساس رضایت" از وضعیت روز نشد. در حالی که قرار بود مسئولان تیم ملی فوتبال آلمان علل ناکامی "دی مانشافت" در جام جهانی ۲۰۱۸ را مورد تحلیل جدی قرار دهند، این آنالیز اما به طور اساسی و عملی انجام نشد و بیشتر به عنوان یک شعار مورد توجه قرار گرفت.
جامعه فوتبال آلمان از این وضعیت دلخور است که تیم ملی فوتبال آلمان خصوصیت و حالت مردمی بودن خود را به تدریج از دست داده و به اصطلاح به یک "مارک" و "برند" تجاری تبدیل شده است؛ چیزی که بیشتر به دنیای اقتصاد و شرکت های سهامی فعال در بورس شباهت دارد تا به جهان ورزش.
ذهنیت گرایش به بازاریابی در فدراسیون فوتبال آلمان باعث تشدید این روند در سال‌های اخیر شده است. اما مردم و فوتبال دوستان آلمان، تیم ملی فوتبال آلمان را به عنوان یک "محصول تجاری" نمی‌پسندند.این یک علامت هشدار برای مسئولین تیم ملی فوتبال آلمان است. بازنگری در چارچوب پارامترهای تعیین شده پیرامون این ذهنیت، برای عبور موفق تیم ملی فوتبال آلمان از این بحران، اجتناب ناپذیر است.
این موضوع، بدنه بیرونی یک هویت جدید برای تیم ملی فوتبال آلمان است که ساخت آن خارج از اختیار و مسئولیت سرمربی فعلی این تیم، یوآخیم لو، به شمار می‌رود. یوآخیم لو مسئول تدوین و طراحی بدنه داخلی هویت تیم ملی فوتبال است.
وضعیت هویت درونی و فنی تیم ملی فوتبال آلمان نیز به اصلاحات جدی نیاز دارد. ذهنیت فوتبال آلمان از دیدگاه سنتی شامل صفت های شکست‌ناپذیری و مهارت بالا در برنامه ریزی است. اما این ویژگی‌های منحصر به فرد در فوتبال ملی آلمان پس از قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ به تدریج ضعیف تر شده اند.
عملکرد ملی پوشان فوتبال آلمان در دیدار با تیم ملی اسپانیا نمایان‌گر گسترش این نوع ضعف در ساختار "دی مانشافت" است. شاگردان یوآخیم لو در کُل ۹۲ دقیقه بازی، تسلیم تیم ملی اسپانیا شدند و حتی از خصلت "جنگندگی سنتی" تیم ملی فوتبال آلمان نیز فرسنگ ها فاصله داشتند.
یوآخیم لو از سال ۲۰۰۶ میلادی مسئولیت سرمربی‌گری تیم ملی آلمان را به عهده دارد. در صحنه فوتبال آلمان این پرسش مطرح است که آیا یوآخیم لو از توانایی لازم برای حل مشکلات فعلی تیم ملی فوتبال آلمان برخوردار است و یا اینکه به عبارتی فرسوده شده است.  
اما تعویض در پُست سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان در شش ماه باقی مانده تا جام ملت‌های اروپا، در این مقطع زمانی به عنوان بهترین راه حل برای عبور از بحران محسوب نمی‌شود. گزینه‌های احتمالی و مطرح برای جایگزنی یوآخیم لو، مانند یورگن کلوپ (سرمربی تیم لیورپول)، هانس دیتر فیلیک (سرمربی تیم بایرن مونیخ) و یولیان ناگلسمان (سرمربی تیم لایپتسیک) در فصل جاری مشغول فعالیت با باشگاه‌‌های خود هستند. آنها قبل از تابستان سال ۲۰۲۱ به احتمال فراوان قابل جذب نخواهند بود. مسابقات جام ملت‌های اروپا روز ۱۵ ماه ژوئن ۲۰۲۱ با رویارویی در برابر ملی‌پوشان فرانسه، برای تیم ملی فوتبال آلمان آغاز می‌شود. اردوی بعدی تیم ملی فوتبال آلمان نیز چهار ماه آینده، در ماه مارس ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. این فرصت باقی مانده، آخرین موقعیت برای یوآخیم لو برای فراهم ساختن یک آغاز نوین برای تیم ملی فوتبال آلمان است.در صورت موفقیت در این امر و ایجاد یک "استارت جدید" برای تیم ملی فوتبال آلمان، یوآخیم لو می‌تواند با حفظ حیثیت خود، سکان رهبری تیم ملی فوتبال آلمان را به جانشین خود بسپارد. در غیر این صورت، کامیابی بی‌نظیر و تاریخی این سرمربی با فتح جام جهانی ۲۰۱۴ نیز لکه‌دار خواهد شد و یوآخیم لو وداع مناسبی با تیم ملی فوتبال آلمان نخواهد داشت.


کد مطلب: 241904

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241904/بحث-سر-برکناری-سرمربی-تیم-فوتبال-آلمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir