به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۹ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۲۴۱۹۰۶

طرحی برای توقف فروش سلاح به امارات

طرحی برای توقف  فروش سلاح به امارات
گروه بین الملل: برنامه دولت آمریکا در راستای معامله کلان تسلیحاتی با امارات متحده عربی با مخالفت فراحزبی شماری از سناتورهای این کشور روبرو شده است. سه سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه قصد دارند برای جلوگیری از این معامله طرحی ارائه دهند.به باور گروهی از سناتورهای آمریکا دولت ترامپ با شتاب در تلاش برای فروش تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی و نیز دور زدن روند بررسی و ارزیابی فروش تسلیحات در کنگره ایالات متحده است.
 باب منندز و کریس مورفی، سناتورهای دموکرات و رند پاول سناتور، جمهوری‌خواه، اعلام کرده‌اند، با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به مجلس سنا می‌خواهند جلو فروش تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی را بگیرند.دولت آمریکا بر آن است که در چارچوب معامله‌ای تسلیحاتی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار تا ۵۰ فروند هواپیمای جنگنده اف ۳۵، پهپادهای مسلح "ام کیو ۹ بی" و موشک‌های هوا‌به‌هوا به امارات متحده عربی بفروشد.مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته در چارچوب روند عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی در کنگره آمریکا رسما از برنامه دولت ترامپ برای انجام چنین معامله‌ای خبر داده بود.مقامات اسرائیل نیز در پی توافق با امارات متحده عربی اعلام کردند که هیچگونه مخالفتی با فروش جنگنده‌ای اف ۳۵به این کشور ندارند. اسرائیل اما پیش از توافق با امارات سرسختانه با فروش هواپیماهای جنگنده از آمریکا به کشورهای عربی مخالفت ورزیده بود. کریس مورفی، سناتور دموکرات گفت: «من از عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی پشتیبانی می‌کنم، اما چیزی در توافق‌نامه ما را متعهد نمی‌سازد که سیلی از سلاح راهی منطقه کنیم و این رقابت تسلیحاتی خطرناک را تشدید کنیم».
مورفی در این ارتباط به گزارش‌هایی اشاره کرد که طبق آن‌ها تسلیحات ارتش امارات متحده عربی در جنگ‌ و درگیری‌ها در لیبی و در یمن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان می‌توانند در جریان بررسی رسمی پیشنهاد دولت، مانع فروش این تسلیحات به امارات شوند؛ تجربه اما نشان داده که تلاش‌های آنها الزاما نتیجه‌بخش نخواهد بود.
در سال گذشته میلادی کنگره آمریکا تمامی تلاش خود را کرده بود تا جلو معامله کلان تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان سعودی را بگیرد، اما رئیس جمهوری آمریکا با استفاده از حق وتوی خود این تلاش‌ها را نقش بر آب کرد.




 
برچسب ها: امارات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها