کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آغاز تغییر بزرگ در پردازنده‌های اپل

29 آبان 1399 ساعت 19:14


گروه علم و فناوری: با معرفی نسل جدید پردازنده‌های شرکت اپل، فصل تازه‌ای در تاریخ این شرکت شروع شده و این شرکت احتمالاً در آینده، از نظر ساخت پردازنده که مهم‌ترین بخش در سخت‌افزار رایانه است، کاملاً مستقل خواهد شد.
شرکت اپل نسل جدید رایانه‌های خود را معرفی کرده است که همه آن‌ها یک چیز مشترک دارند؛ همه این رایانه‌ها از پردازنده «ام یک» استفاده می‌کنند.
این اولین بار است که اپل در رایانه‌های خود از پردازنده‌های اختصاصی‌اش استفاده می‌کند. تا پیش از این، اپل در محصولات موبایلی خود از سری پردازنده‌ A استفاده می‌کرد که ساخت این شرکت است و یکی از عوامل برتری محصولات این شرکت نسبت به دیگر شرکت‌ها نیز همین پردازنده است.A14 اولین پردازنده پنج نانومتری جهان است و فعلاً هم سریع‌‌ترین پردازنده موبایلی جهان به شمار می‌رود و در آیفون ۱۲ از آن استفاده می‌شود.گذشته از پردازنده‌های دستگاه‌های موبایلی، این شرکت تاکنون از پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده می‌کرد، اما از حالا به بعد، به‌آرامی، دیگر محصولات این شرکت هم پردازنده ساخت اپل را خواهند داشت.
«ام یک» پردازنده‌ای است که بر اساس معماری آرم توسعه یافته است. این نوع معماری می‌تواند از تعداد کمتر ترانزیستور برای تحلیل داده‌ها در مدارهای تراشه استفاده کند. این عامل سبب می‌شود مصرف دستگاه کمتر از نمونه‌های دیگر باشد. اما مشکل آن‌جاست که مصرف کمتر سبب قدرت کمتر پردازشی هم می‌شود؛ عاملی که تا کنون سبب شده بسیاری از سازندگان رایانه‌های شخصی به سراغ این معماری نروند.
اما اپل ادعا می‌کند در پردازنده جدید خود این مشکل معماری آرم را برطرف کرده و حتی پردازنده جدید در پلت‌فرم اپل از رایانه‌هایی با پردازنده‌های شرکت اینتل در قالب ویندوز هم سریع‌تر است.
این ادعا می‌تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد، چون اپل نگفته است از کدام رایانه‌های ویندوزی. در رایانه‌های ویندوزی ارزان‌قیمت از پردازنده‌های بسیار ارزان‌قیمت و کم‌قدرتی با معماری متداول شرکت اینتل استفاده می‌شود، اما در رایانه‌های گران‌قیمت ویندوزی، از پردازنده‌های بسیار قدرتمندی استفاده می‌شود که بعید است فعلاً اپل با معماری آرم بتواند با آن‌ها رقابت کند.
اپل گفته است CPU داخل تراشه‌ «ام یک» از چهار هسته‌ قدرتمند و چهار هسته‌ کم‌مصرف بهره می‌برد.چهار هسته قوی‌تر در زمان فعالیت‌های سنگین فعال می‌شود و در فعالیت‌های سبک‌تر، هسته‌های ضعیف‌تر فعال هستند. این کار باعث می‌شود مصرف انرژی مدیریت شود و شارژدهی دستگاه بیشتر باشد.این پردازنده دارای یک واحد پردازش عصبی با ۱۶ هسته است که می‌تواند در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی کار کند. این تراشه بر اساس لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده است و ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد.پردازنده گرافیکی در این تراشه هشت هسته دارد. اپل ادعا می‌‌کند سریع‌ترین پردازش گرافیکی مجتمع در جهان را در این پردازنده ایجاد کرده است. این ادعا را نمی‌توان بدون تأیید منابع مستقل پذیرفت و احتمال دارد که فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشد.اپل می‌گوید این پردازنده با استفاده از معماری آرم بسیار کم‌مصرف شده و می‌تواند تا ۱۸ ساعت شارژدهی در لپ‌تاپ‌ها ارائه دهد.یکی از مشکلات بزرگ برای چنین پردازنده‌هایی این است که بیشتر نرم‌افزارهای جهان برای معماری آرم توسعه پیدا نکرده‌اند. اما اپل می گوید نرم‌افزارهای اختصاصی خود مانند فاینال‌کات را برای این پردازنده‌ها و این نوع معماری بهینه‌سازی کرده است. برخی دیگر از سازندگان بزرگ نرم‌افزار در جهان مانند ادوبی هم در حال توسعه نرم‌افزارهای خود بر اساس معماری آرم تا چند سال آینده هستند.یکی از مشکلاتی که رایانه‌های اپلِ مجهز به پردازنده «ام یک» خواهند داشت این است که نمی‌توانند از کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی کنند. این عامل می‌تواند استفاده از چنین پردازنده‌هایی را برای لپ‌تاپ‌هایی که قرار است کارهای سنگین گرافیکی انجام دهند، بی‌استفاده کند.در رایانه‌های مخصوص فعالیت‌های سنگین، بار اصلی پردازش گرافیکی بر عهده پردازنده‌های گرافیکی خارجی است.کارت‌های گرافیک کنونی با معماری ایکس ۸۶ اینتل کار می‌کنند و به همین دلیل با معماری آرم پردازنده جدید اینتل همخوانی ندارند.شرکت اپل قصد دارد مک بوک ایر، مک مینی و برخی مدل‌های مک بوک پرو را با پردازنده جدید اختصاصی خود و بر اساس معماری آرم تولید کند. اما برای این‌که بتواند در تمامی محصولاتش از پردازنده‌های خود استفاده کند و از شرکت اینتل و معماری ایکس ۸۶ فاصله بگیرد، همچنان زمان نیاز دارد.



 


کد مطلب: 241931

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241931/آغاز-تغییر-بزرگ-پردازنده-های-اپل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir