به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۲۴۱۹۸۲

وال استریت سبزپوش شد

وال استریت سبزپوش شد
گروه اقتصادی: همه شاخص های مهم بورس نیویورک صعودی شدند.به گزارش ایسنا، هرچند که اخبار مثبت از پیشرفت های دارویی در مقابله با ویروس کرونا باعث دلگرمی بازارها شده است اما به نظر می رسد که پیامدهای اقتصادی و مالی این ویروس مرگبار بر روی اقتصاد جهانی به مدت طولانی تری ادامه داشته باشد و این مساله باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار گیرد و حتی در سناریو بدبینانه منجر به رقم خوردن یک بحران مالی دیگر شود.موسسه مالی بین الملل در گزارشی با اشاره به طولانی شدن همه گیری کرونا و مشکلات پیش آمده برای شرکت ها و دولت ها در بخش مالی پیش بینی کرد تا پایان امسال مجموع بدهی جهانی به سطح بی سابقه ۲۷۷ میلیارد دلار برسد. طبق اعلام این موسسه که دارای ۴۰۰ زیرمجموعه بانکی بزرگ در جهان است، در حال حاضر مجموع بدهی جهانی به ۲۷۲ تریلیون دلار رسیده که این رقم ۱۵ تریلیون دلار بیشتر از رقم ثبت شده سال قبل است. پیش از این نیز برخی از نهادهای بین المللی مهم نظیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نسبت به کاهش شدید رشد اقتصادی جهان در سال جاری هشدار داده بودند.  شمار مبتلایان به کرونا در جهان کماکان با سرعت زیادی رو به افزایش است. در فرانسه تنها در عرض سه هفته حدود یک میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند تا این کشور به نخستین کشور اروپایی تبدیل شود که دو میلیون مبتلا به کرونا دارد. از حدود چهار میلیون مبتلای جدید به کرونا حدود نیمی از آن ها در اروپا هستند. در آمریکا نیز وضعیت بهتر نیست و شمار مبتلایان به کرونا از سه میلیون نفر عبور کرده است. در شرق اروپا رکورد مرگ و میرها در لهستان و اوکراین شکسته شده و در آمریکای لاتین نیز کماکان شرایط بحرانی ارزیابی می شود.  
 
با اوج گیری مجدد همه گیری کرونا در برخی از نقاط آمریکا محدودیت ها مجدد بازگشته اند. در نیویورک، بیل دبلاسیو- شهردار این شهر از بسته شدن مدارس و آغاز کلاس های آنلاین خبر داده و در ایالت کالیفرنیا، دولت محلی پروتکل جدید بهداشتی محیط شغلی را برای اجرا ابلاغ کرده است. جیمز بولارد- رئیس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در سنت لوییس و جان ویلیامز رییس دفتر منطقه ای نیویورک در اظهاراتی جداگانه نسبت به پیامدهای اقتصادی گسترش شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده اند. داده های جداگانه نشان می دهند شاخص اطمینان مصرف کنندگان آمریکایی در ماه نوامبر کاهش محسوسی نسبت به ماه قبل داشته است و فعالان اقتصادی نسبت به وخیم شدن چشم انداز اقتصادی نگران شده اند. محدودیت های کرونایی در بخش بزرگی از اروپا از جمله فرانسه و آلمان و انگلیس مجددا اعمال شده است.  تاکنون بیش از ۵۷ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۱۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۴۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۵۸ هزار و ۵۷ نفر، برزیل با ۱۶۸ هزار و ۶۱ نفر، هند با ۱۳۲ هزار و ۲۰۲ نفر، مکزیک با ۹۹ هزار و ۵۲۸ نفر و انگلیس با ۵۳ هزار و ۷۷۵ نفر بوده است.آینده مناسبات تجاری اروپا و آمریکا هنوز مشخص نیست. در شرایطی که اخیرا کشورهای شرق آسیا بزرگ ترین پیمان تجاری جهان را با هم امضا کردند، انگلیس و اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته اند از بن بست برگزیت خارج و به یک توافق بر سر روابط آتی خود در حوزه تجاری، مالی و بانکی برسند. برخی منابع خبری از تماس جو بایدن با بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس خبر داده اند که بایدن در جریان این مکالمه تلویحا تهدید کرده است بدون دستیابی به توافقی مشخص با اتحادیه اروپا، امضای توافق تجارت آزاد بین انگلیس و آمریکا نیز ممکن نخواهد بود.  

در آمریکا حجم تولیدات صنعتی این کشور در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد رشد داشته است که بهتر از حد انتظار قبلی بوده است. این نرخ هنوز فاصله زیادی با نرخ های رشد ثبت شده در قبل از بحران کرونا داشته اما نسبت به رشد منفی ماه های قبلی کاملا امیدوار کننده است.  دومین پیشرفت دارویی بزرگ در مقابله با کرونا موج تازه ای از امیدواری را نسبت به حل مساله کرونا در بین معامله گران ایجاد کرده است. شرکت دارویی مدرنا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است نتایج بالینی واکسن ساخت این شرکت بر روی بیش از ۳۰ هزار داوطلب نشان می دهد که این واکسن ایمنی ۹۴ درصدی را ایجاد کرده است. این شرکت آمریکایی امیدوار است کارهای اخذ مجوز را تا پایان این ماه انجام دهد تا از ابتدای سال آینده میلادی این واکسن را برای عرضه عمومی روانه بازارها کند.  یوسف عباسی- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه استون ایکس گفت: در حال حاضر بازارهای جهانی خود را در یک موقعیت سردرگم کننده یافته اند، از یک طرف این نگرانی وجود دارد که در کوتاه مدت تلفات ناشی از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسیدن واکسن خسارت های جانی و اقتصادی آن ادامه داشته باشد و از سوی دیگر این خوشبینی وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالایی برسد.  

بورس آمریکا  
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودیی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹ هزار و  ۴۸۳.۲۳ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۹ درصد صعود تا سطح ۳۵۸۱.۸۷ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۷ درصد جهش در سطح ۱۱ هزار و ۹۰۴.۷۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۳۳۴.۳۵ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۸۶.۱۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۶۷ درصدی در سطح ۵۴۷۴.۶۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۴ درصد پایین رفت و به ۷۹۳۰.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۳۶ درصدی تا سطح ۲۵ هزار و ۶۳۴.۳۳ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۵۶.۹۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۷۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۲۷.۹۹ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۵۴۷.۲۳  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها مختلف بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۴۱.۷۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۱۴ درصدی به ازای ۴۴.۱۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۳۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۶۶.۸۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۱۸ درصدی به ازای ۲۴.۱۶ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها