کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمارهای شش ماهه کرونا در ایران چه می گویند؟

پاییز ترسناک ویروس کرونا در ایران

اقتصاد نیوز , 1 آذر 1399 ساعت 17:40


گروه جامعه: روز گذشته پنجمین روزی بود که شمار مبتلایان در هر 24 ساعت در مرز 13 هزار نفر قرار داشت اما وضعیت قرمز مبتلایان تنها به این چند روز محدود نمی شود.آمارهای وزارت بهداشت و درمان از میزان مبتلایان گویای رنگ قرمزی بود که سرتاسر آبان را فرا گرفته بود و به نظر می رسد این روند در آذرماه هم دنبال شود.
درهمین راستا مقایسه ماهانه حد مبتلایان از بدو ورود کرونا به ایران تاکنون می تواند شرایط ابتلا در آبان را دقیقتر توصیف کند.

آبان سیاه تر از مهر شد
مهرماه اگرچه با آمارهای تلخ شروع شد و به پایان رسید اما آنچه در آبان ماه کرونایی ایران گذشت ترسناک تر و سیاه تر از مهر ماه بود. شمار مبتلایان روزانه در این ماه به یکباره اوج گرفت و مرزهای ابتلا به سرعت جابجا شد.
در این ماه شاهد 12 رکورد ابتلای روزانه کرونا بودیم که هر کدام حد جدیدی از ابتلا را در ایران معرفی کردند.
در ابتدای آبان تعداد مبتلایان روزانه در حدود 5 هزار و 500 نفر بودند ولی در پایان آبان، این رقم به 13 هزار و 500 نفر رسید؛یعنی اضافه شدن 8 هزار نفر به تعداد مبتلایان روزانه.اما مطالعه ماهانه آمار های کرونایی ایران چه توصیف جدیدتری از ابتلای کرونا را به تصویر می کشد؟

سهم 34 درصدی از مجموع مبتلایان کرونایی
مجموع مبتلایان روزانه کرونا در هر ماه را به عنوان مبتلایان ماهانه کرونایی درنظر می گیریم. بر این اساس در اسفندماه که کرونا تازه وارد ایران شده بود طبق آمار های وزارت بهداشت و درمان تنها 18 هزار و800  نفر به این بیماری مبتلا شدند؛ یعنی 2.27 درصد از سهم کل مبتلایان کرونایی.وزارت بهداشت چند ماه بعد و در توصیف آمارهای روزانه خود از آبان حدابتلا را 283 هزار و 200 نفر اعلام کرد. مقایسه تعداد مبتلایان در ماه آبان با دیگر ماه های کرونایی کشور نشان میدهد شمار افرادی که در این ماه به کرونا مبتلا شده اند از مجموع 5 ماه نخست ورود این بیماری به کشور بیشتر بوده است.در همین راستا میزان ابتلا به کرونا در این ماه سهم 34 درصدی را به خود اختصاص داد. دومین رکورد ابتلای ماهانه نیز به مهر ماه تعلق می گیرد که سهمی معادل با 14 درصد کل مبتلایان کشور را داراست.نکته جالبت توجه اما دو برابر شدن تعداد مبتلایان کرونایی طی یک ماه است، آنچنان که براساس آمارهای رسمی، ابتلای کرونایی در مهر رقمی معادل با 119 هزار و 800 نفر بوده است که کمتر از نصف مبتلایان آبان ماه است.رشد ماهانه مبتلایان به کرونا در آبان نیز می تواند دریچه ای جدید از تحلیل آماری مبتلایان کرونایی در ایران را به تصویر بکشد.

رشدماهانه در سه نما
مقایسه آمارهای روزانه در ماه آبان با موقعیت مشابه خود در مهر ماه نشان می دهد که کمترین رشد ماهانه کرونا در آبان نسبت به موقعیت مشابه خود در مهر 50 درصد بوده و بیشترین آن 243 درصد بوده است.چنانچه آمارهای کرونایی در ماه دوم از پاییز را با دومین ماه تابستان مقایسه کنیم در حقیقت رشدی سه ماهه را محاسبه کرده‌ایم.در این مقایسه مشاهده می‌شود که کمترین رشد سه ماهه کرونایی در آبان 111 درصد و بیشترین آن 511 درصد بوده است. به عبارت دیگر آمارهای روزانه کرونایی در میانه پاییز نسبت به میانه تابستان حداقل دوبرابر و حداکثر شش برابر شده است.نمای دیگر از مقایسه آمارهای آبان را می توان از دریچه تغییرات شش ماهه بررسی کرد که بسیار نگران کننده و ترسناک است.آنچنان که رشد شش ماهه شمار کرونایی های هر روز آبان ماه نسبت به شش ماه پیش جهش چشمگیری پیدا ی کند.

آمارهای شش ماهه کرونا در ایران چه می گویند؟
همانطور که نمای شش ماهه آمار نشان می دهد کمترین رشد شش ماهه مبتلایان کرونایی در ایران 142 درصد و بیشترین آن نزدیک به 900 درصد بوده است. به عبارت دیگر مقایسه نیمساله آمارهای کرونایی حاکی از آن است که مبتلایان نیمه پاییز به صورت روزانه گاهی بیش از دو برابر و گاهی بیش از 9 برابر آمارهای کرونا در میانه بهار بوده‌اند.رشد چشمگیر مبتلایان در آبان نسبت به شش ماه پیش علاوه بر افزایش آمارهای کرونایی در پاییز ناشی از تحت کنترل بودن وضعیت شیوع کرونا در بهار و رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی بوده است.از سوی دیگر افزایش آمارهای کرونایی آبان در مقایسه با تابستان گویای وضعیتی هشداردهنده است. زیرا تابستان خود دارای رکوردهایی از ابتلا در آمار کرونایی بود و این که در آبان آمار روزانه به این میزان افزایش داشته است تنها اشاره به وضعیت قرمزی دارد که در آبان گریبانگیر ایران شده است.

آمار هفتگی کرونا از ابتدا تاکنون
در آمار هفتگی از کرونا در ایران هفته های کرونایی آبان  نیز حد بالایی را به ثبت رساندند. مروری بر آمار ارائه شده حکایت از آن دارد که هفته آخر آبان با ثبت 90 هزار ابتلا قرمزترین هفته کرونایی کشور تاکنون بوده است.
روند صعودی ابتلای هفتگی از میانه شهریور شروع شد و هر هفته تعداد مبتلایان بیشتر از قبل شد. در نهایت این آمار ها به وضعیت قرمزی رسیده اند که این روزها شاهد آن هستیم. چنانچه این وضعیت تداوم پیدا کند آذر ماه را می توان خطرناکتر از ابان نشان دهد.آمار تکان‌دهنده مهر و آبان بسیار فراتر از حد پیش‌بینی‌هایی بود که تا قبل از این از وضعیت کرونای پاییز میشد. اکنون باتوجه به محدودیت هایی که در آذر در دست اجرا قرار دارد هنوز هم تخمین زده می شود که آمارهای کرونایی آذر ماه از آبان خطرناکتر و ترسناک تر باشد.

 


کد مطلب: 242280

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/242280/پاییز-ترسناک-ویروس-کرونا-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir