به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۲۴۲۳۷۰

تورم ماهانه در قشر کم برخوردار اوج گرفت

تورم ماهانه در قشر کم برخوردار اوج گرفت
گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران امروز گزارش تحولات شاخص قیمت مصرف کننده برای آبان 99 را منتشر کرد. بر این اساس، نرخ تورم ماهانه کل کشور که در اولین ماه پاییز به 7 درصد رسیده بود، در ماه گذشته با کمی تخفیف همراه شد. طوریکه تورم ماهانه آبان معادل 5.2 درصد ثبت شد. این در حالی است که در مهر ماه، دومین رکورد تورم ماهانه در دهه 90، ثبت شده بود. البته همچنان نرخ تورم ماهانه در سطح بالایی به سر می برد و ادامه این روند، می تواند رکورد تورم دهه را در سال جاری جابجا کند. 

اوج‌گیری تورم در روستاها

نکته ای که در داده های مرکز آمار به چشم می خورد، بالا ماندن تورم در مناطق روستایی است. در مناطق شهری کشور، نرخ تورم ماهانه از 7.1 درصد در مهر ماه، به 4.7 درصد در آبان نزول کرده است. در حالیکه در مناطق روستایی، عکس این رویه گزارش شده است. طوریکه نرخ تورم از 6.9 درصد در مهر، به 7.6 درصد در ماه گذشته صعود کرده است. همچنین نرخ تورم نقطه ای در مناطق روستایی کشور نیز از مرز 50 درصد عبور کرده است. در حالیکه نرخ تورم نقطه ای در مناطق شهری و کل کشور همچنان زیر 50 درصد است. گرچه روند تورم نقطه ای نیز در کل کشور، کاملا صعودی شده و به 46.4 درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه ای در اولین ماه امسال، مادل 19.8 درصد گزارش شده بود. 

جهش قیمتی خوراکی‌ها
اگر بر داده های مرکز آمار دقیق شویم، مشاهده می کنیم که گروه «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نقش غالب را در تورم آبان ماه بازی کرده است. شاخص قیمت خوراکی ها در ماه گذشته رشد 13 درصدی را ثبت کرده است. یعنی قیمت خوراکی ها در آبان نسبت به مهر، به طور متوسط 13 درصد گران شده است. این در حالی است که تورم ماهانه گروه «غیر خوراکی ها و خدمات» تنها 1.6 درصد گزارش شده است. اوج گیری عجیب قیمت خوراکی ها سبب شده تا تورم نقطه ای این گروه کالایی نیز به 56.6 درصد برسد. برخلاف مهر ماه که اوج گیری نرخ ارز موجب افزایش قیمت کالاهای بادوام شده بود، در ماه گذشته عکس این اتفاق رخ داد و حتی نرخ تورم کالاهای بادوام به محدوده منفی اعداد رسید. در مقابل، نرخ تورم کالاهای بی دوام 2 رقمی شد. 

روی خشن تورم در دهک پایین
با توجه به اینکه خوراکی ها سهم مهمی در سبد مصرف دهک های پایین جامعه دارد، طبیعی است که اوج گیری قیمت خوراکی ها، بیشترین ضربه را به دهک کم برخوردار جامعه بزند. اتفاقی که در عمل هم رخ داد و نرخ تورم ماهانه در دهک اول در آبان به بیش از 8 درصد رسید. در حالیکه در مهر ماه که علت اصلی تورم، افزایش نرخ ارز بود، بیشترین تورم ماهانه را دهک دهم، یعنی دهک برخوردار تجربه کرد. اما در آبان این ترتیب برعکس شد و دهک های بالای جامعه تورم کمتری را نسبت به دهک های پایین حس کردند، چرا که بازیگر اول تورم از ارز، جایش را به غذا داد  و این یعنی فشار بیشتر بر اقشار پایین. 
مرجع : اقتصاد نیوز
برچسب ها: نرخ تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها