به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : ۲۴۲۴۷
روزنامه چینی گلوبال تایمز :

تضعیف لابی اسرائیل در ايالات متحده آمریکا

گروه بین‌الملل: برغم اعتراضات گسترده‌ای که از زمان انعقاد توافقنامه هسته‌ای میان ایران و پنج قدرت جهانی از سوی نخست وزیر اسرائیل صورت گرفته به نظر می‌رسد که باراک اوباما قصد دارد به هر نحوی شده از بهبود روابط با ایران پشتیبانی کند.
تضعیف لابی اسرائیل در ايالات متحده آمریکا
روزنامه چینی گلوبال تایمز با بیان این مطلب مدعی شده است که برغم اتحاد و اشتراک مساعی بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه و حتی برخی از نمایندگان و سناتورهای دموکرات با بنیامین نتانیاهو، شواهد حکایت از تضعیف لابی اسراییل در آمریکا دارد و دولت و شخص باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به رغم لابی اسراییلی‌ها تصمیم دارند بر گفتگو و طی کردن مسیر دیپلماسی با ایران ادامه دهند.

این روزنامه چینی در این مقاله با اشاره به برخی از تلاش‌های صورت گرفته از سوی نتانیاهو برای وارد آوردن فشار مضاعف به اوباما در آمریکا برای مجبور کردن او به دست کشیدن از گفتگو با ایران نوشت: در ماه‌های گذشته گفت وگوهایی میان آمریکا و ایران صورت گرفته و اسراییل نتوانسته است به رغم اعتراضات فراوان مانع انجام و پیشرفت این گفت وگوها شود اوباما نه تنها از سوی بیشتر مردم آمریکا برای جلوگیری از درگیری و جنگ‌های جدید حمایت می‌شود- بلکه پشتیبانی نیمی از جامعه یهودی آمریکا را هم از آن خود کرده و بر گفت وگو با ایران تاکید می‌ورزد .

این روزنامه چینی که مخاطبان بسیار گسترده‌ای در آمریکا دارد افزوده است: این شرایط نشانه انفجاری بزرگ در سازمان‌های یهودی لابی کننده در آمریکاست و اینکه این تاثیرات در اسراییل هم دیده می‌شود و دیگر وحدت یهودیان مانند گذشته نخواهد بود.  نشریه چینی در ادامه می‌نویسد: اوباما می‌داند از پشتیبانی مردم و همچنین بسیاری از مقام‌های ارشد دولتی و نظامی برای گفت وگو با ایران برخوردار است. کسانی که خواستار جنگ تازه‌ای نیستند و سیاست خارجی آمریکا را رقم می‌زنند اینها می‌دانند حتی اگر روزی فرا برسد که مشکلاتی بوجود بیاید دیگر چین و روسیه و حتی اروپایی‌ها حاضر به تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه نخواهند بود. 

گلوبال تایمز افزوده است: در آمریکا دیگر یهودیان به اسراییل وفادار نیستند بررسی‌ها نشان می‌دهد که جامعه یهودی و سازمان‌های یهودی آمریکا دیگر اسراییل را مرکز حیات سیاسی و اخلاقی نمی‌دانند. به نوشته این روزنامه اوباما پی برده است که هزینه‌های هزار میلیارد دلاری این کشور به بهای جنگ‌ها و خون سربازان این کشور بوده و ارمغان دیگری برای آمریکا نداشته است - برای همین بر گفت وگو با ایران و متوقف کردن عملیات جنگی و نظامی تاکید می‌ورزد و در این راه از پشتیبانی مردم آمریکا برخوردار است.