به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۴۲۷۵۹

دلار در معاملات جهانی صعود کرد

دلار در معاملات جهانی صعود کرد
گروه اقتصادی: پس از چهار ریزش متوالی ارزش دلار مقابل رقبای اصلی افزایش یافت.به گزارش ایسنا ، تنش های بین چین و آمریکا ممکن است در روزهای پایانی دولت ترامپ شعله ور شود و این مساله رویکرد احتیاطی معامله گران را در کوتاه مدت افزایش داده است. طبق اسنادی که به دست رویترز رسیده، ممکن است دولت ترامپ۸۹ شرکت چینی را به دلیل همکاری آن ها با ارتش چین تحریم کند که در بین آن ها نام شرکت های مطرح هوافضای چین نیز دیده می شود. به عقیده برخی کارشناسان، از آنجا که بایدن به دنبال ترمیم روابط با پکن به ویژه در حوزه تجاری خواهد بود، ترامپ در تلاش است تا در روزهای پایانی دولت خود جلوی عادی سازی سریع روابط را بگیرد و به همین منظور تحریم ها علیه شرکت های چینی روز به روز در حال گسترش است.  شرکت دارویی فایزر، از آغاز مطالعات جدید بررسی اثر واکسن این شرکت با تمرکز بر نوجوانان خبر داده است که با وجود نرخ مرگ و میر پایین در بین سایر گروه های سنی، معمولا ناقلین ویروس کرونا هستند بی آن که علایم بالینی محسوسی داشته باشند. پیش از این نتایج واکسن بر روی گروه سنی سالمندان بسیار رضایت بخش بوده است. مرکز تحقیقات دارویی آکسفورد نیز از موثر بودن واکسن تولیدی خود خبر داده است.  به گفته صندوق بین المللی پول، رسیدن به یک راهکار دارویی در ریشه کنی کرونا می تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان تولید ناخالص داخلی جهان را حدود ۹ تریلیون دلار افزایش دهد. این نهاد با هشدار نسبت به خطر لغو سیاست های مالی حمایتی فعلی دولت ها و بانک های مرکزی از ضرورت تداوم رویکرد حمایتی سخن گفته و افزوده است: اگر هر کشور کار خودش را در مقابله با کرونا انجام دهد، مخارج کرونا حدود دو سوم افزایش پیدا خواهد کرد.  
 
اداره غذا و دارو آمریکا مجوز تولید انبوه واکسن ضد کرونای شرکت آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن یعنی بیونتک را صادر کرد. انتظار می رود در اوایل سال اینده میلادی این واکسن که طبق ادعای سازندگانش باعث ایجاد مصونیت ۹۰ درصدی در افراد مورد آزمایش شده، به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد و قرار است این واکسن ابتدا در آمریکا و سپس اروپا و سپس سایر نقاط عرضه شود. تاکنون بیش از ۵۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۱۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۷۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۶۲ هزار و ۸۲۳ نفر، برزیل با ۱۶۹ هزار و ۲۱۳ نفر، هند با ۱۳۴ هزار و ۲۱۳ نفر، مکزیک با ۱۰۱ هزار و ۶۷۶ نفر و انگلیس با ۵۵ هزار و ۲۳۰ نفر بوده است.شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز ۲۰ نوامبر با ثبت از ۱۱ هزار و ۲۳۹ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با ۱۱ هزار و ۱۰ قربانی بود، شکست.  همزمان با تداوم روند کاهشی دلار و احتمال معرفی واکسن کرونا، اقبال جهانی به اسکناس سبز رو به کاهش است تا جایی که طبق اعلام سوییفت،  برای نخستین بار در طول هشت سال اخیر، یورو به پراستفاده ترین ارز در تراکنش های بین المللی تبدیل شده و جای دلار را گرفته است. آخرین بار یورو در فوریه ۲۰۱۳ پراستفاده ترین ارز در تراکنش های بین المللی بانکی معرفی شده بود.  در ماه اکتبر ۳۷.۸ درصد کل تراکنش های انجام شده مربوط به یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود شش درصد افزایش نشان می دهد. از طرف دیگر اما سهم دلار از تراکنش های سوییفت با کاهش ۴.۶ درصدی به ۳۷.۶۴ درصد رسیده است.  

چین نیز یکی از بزرگ ترین استقراض های یورویی معاصر خود را انجام داده است تا جایی که طبق اعلام خبرگزاری دولتی شین هوا، این کشور پنج میلیارد یورو اوراق قرضه صادر کرده است که ۷۵۰ میلیون یورو آن اوراق قرضه پنج ساله، دو میلیارد یورو آن اوراق قرضه ۱۰ ساله و مابقی نیز اوراق قرضه ۱۵ ساله بوده است.  شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا تا نیمه ماه نوامبر به ۷۴۲ هزار نفر رسیده که این رقم در مقایسه با هفته قبل حدود ۳۳ هزار نفر افزایش یافته است. در طول یک ماه اخیر این نخستین بار است که شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری آمریکا افزایشی می شود و این مساله می تواند روند کلی کاهشی نرخ بیکاری در آمریکا را متوقف کند. نرخ بیکاری آمریکا با وجود کاهش در ماه های اخیر هنوز از سطح چهار درصدی ثبت شده قبل از آغاز کرونا فاصله زیادی دارد و بعید است که دست کم تا پایان امسال شاهد بازگشت نرخ بیکاری به محدوده چهار درصدی باشیم.   در خبری بد برای بانک مرکزی اروپا، مرکز آمار اروپا اعلام کرد متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به اکتبر بدون تغییر نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسید که این نرخ تورم هنوز در فاصله زیادی از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه باقی مانده است. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۳ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است. این مساله بدان معناست که صرف صدها میلیارد یورو هنوز نتوانسته است تقاضا را به سطح قبل از بحران کرونا بازگرداند.

در شرایطی که اروپا وارد فاز تازه ای از شیوع کرونا شده است، اختلاف نظر بین اعضای اتحادیه اروپا بر سر مباحث بودجه ای می تواند به معضل جدیدی برای اقتصاد قاره سبز مبدل شود. مجارستان و لهستان لایحه کلان بودجه ای اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ را وتو کردند و این بدان معنا خواهد بود که اجرایی شدن بسته یک میلیارد یورویی مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا باز هم به تعویق خواهد افتاد. ادوارد مویا تحلیلگر ارشد ارزی در موسسه اواندا- گفت: اگرچه پیشرفت های خوبی برای مقابله با کرونا حاصل شده اما هنوز خیلی زود است که کار را تمام شده بدانیم. نه تنها آمریکا بلکه همه نقاط جهان با یک بحران اقتصادی مواجه شده اند که همه برنامه ریزی ها و پیش بینی های قبلی را بهم ریخته است. کشورها کار سختی را برای غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از کرونا دارند حتی اگر خود مساله کرونا هم تمام شود، تا مدت ها درگیر پیامدهای آن خواهیم بود و بانک های مرکزی باید سیاست های پولی اجباری را اجرا کنند.  

شاخص دلار
 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۴۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۶ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۳۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی
 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۱۰۴.۳۴۳  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۸۱ یوان چین اعلام شد.
برچسب ها: دلار بازار ارز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها