به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۲۴۲۹۱

ماهواره‌250‌میلیون‌دلاری پس‌ازپرتاب‌ بادهواشد

گروه علمی و فناوری: ماهواره رصدگر زمین «CBERS 3» که حاصل همکاری مشترک کشورهای چین و برزیل بوده، به دلیل بروز نقص فنی در موشک لانگ مارچ چین، به مدار مورد نظر نرسید و از بین رفت.
ماهواره‌250‌میلیون‌دلاری پس‌ازپرتاب‌ بادهواشد
موشک لانگ مارچ-4B حامل ماهواره رصدگر زمین CBERS 3 چین- برزیل، نهم دسامبر (18 آذر) از مرکز فضایی «تا یو آن» در استان شانشی در شمال چین به فضا پرتاب شد. اما بدلیل نقص عملکرد در موشک لانگ مارچ در هنگام پرواز، ماهواره 250 میلیون دلاری CBERS 3 در مدار تعیین شده قرار نگرفت. بر اساس اعلام موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل، ارزیابی‌های اولیه از بازگشت ماهواره به زمین و نابود شدن آن حکایت دارد.

همکاری مشترک چین و برزیل در حوزه برنامه رصد زمین از سال 1988 میلادی آغاز شد؛ برزیل از داده‌های ماهواره رصدگر زمین CBERS برای نظارت بر آتش سوزی جنگل‌ها، جنگل‌زدایی در جنگل‌های حاره‌ای آمازون، نظارت بر مزارع، مدیریت منابع آب و توسعه مناطق شهری استفاده می‌کند. با کمک داده‌های ماهواره رصدگر زمین، روزانه 700 تصویر تهیه شده و در اختیار سازمان‌های محیط زیست در سراسر جهان قرار می‌گیرد. ماهواره CBERS 3 چهارمین ماهواره رصدگر زمین محسوب می‌شود که از سال 1999 میلادی تاکنون به فضا پرتاب شده‌ است.

ماهواره CBERS 3 در اندازه یک خودرو و به وزن 2.3 تن با سرمایه گذاری مساوی چین و برزیل توسط آکادمی فناوری فضایی چین طراحی و ساخته شد. دو ابزار تصویربرداری این ماهواره توسط محققان برزیل و دو ابزار دیگر توسط محققان چینی ساخته شد. دوربین‌های این ماهواره قادر به تهیه تصاویر سیاه و سفید از زمین بوده و با کمک حسگرهای مختلف از جمله تصویرساز حرارتی و مادون قرمز، امکان تمایز قائل شدن بین انواع مختلف پوشش گیاهی و مکانی فراهم می‌شود.

با توجه به از کار افتادن سه ماهواره قبلی، برزیل مجبور به خرید داده‌ها از کشورهای دیگر است. با وجود نابود شدن ماهواره CBERS 3، برزیل و چین برنامه توسعه ماهواره جدید CBERS 4 را برای پرتاب در سال 2015 آغاز کرده‌اند. هنوز علت اصلی بروز نقص عملکرد موشک لانگ مارچ مشخص نشده است.
مرجع : ایسنا

۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ۱۲:۴۹
چيني همون سربند و عروسك پلاستيكي درست كنه از سرش هم زياده، لازم نيست ماهواره درست كنه. (186004)
۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ۱۷:۱۷
هند برزیل و روسیه فکر کردند می شود ره صد ساله را یک شبه رفت غرب از 400 سال پیش زمان گالیله شروع کرد تا به اینجا رسید اینرو ما هم نمی خواهیم بفهمیم ایلات متحده الان در حال ساخت موشک 100 متری برای پرتاب به فضاست کشور هند و چین با اینکه سابقه سه دهه تاسیس اژانس فضایی دارند هنوز از پس اینکارها برنیامدند این پروژه ها را فقط امریکا و روسیه می توانند انجام دهند ا (186164)
۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ۲۱:۱۷
ببخشید منظورم هند برزیل و چین بود نه هند برزیل و روسیه (186272)
۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ۱۲:۵۶
اینو باید به افراطیون مجلس گفت که قبول ندارن آمریکا یک قدرت بزرگ و تاثیرگذاره!!!!!!!!!!!!!!!!! (186016)
۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ۱۴:۵۶
چین فکر کرده که این ماهواره را مثل همه اجناس دیگه قرار است به ایران بدهد !!! (186089)
۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ۱۷:۰۹
بهتره همون سنگ قبر سخنگو رو بسازید و صادر کنید نه ماهواره (186159)