به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب : ۲۴۳۵۲

مونوکسیدکربن​باعث مسمومیت​خون می‌شود

گروه علمي: استاد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن فوق العاده سمی است گفت : این گاز وقتی استنشاق می شود، از راه ریه ها جذب خون شده و میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون بین 200 تا 300برابر بیشتر از اکسیژن است.
مونوکسیدکربن​باعث مسمومیت​خون می‌شود
دکتر مهدی بلالی مود به افراد سیگاری هشدار داد : مسمومیت مزمن مونوکسیدکربن یکی از عوارضی است که سلامتی آنها را تهدید می کند و در درازمدت عوارض قلبی و عروقی از جمله سکته های قلبی و مغزی به همراه دارد. وی ادامه داد: مسمومیت مزمن با گاز مونو کسیدکربن در سیگاری ها ممکن است با آثاری مانند سردرد ملایم، ضعف، بی حالی، سرگیجه، سستی غیره بروز نماید. وی ادامه داد: مونو اکسید کربن گاز فوق العاده سمی است که باید از ورودش به بدن انسان جلوگیری شود. بلالی مود اظهار داشت : وجود دود سیگار در فضاهای بسته مانند خانه و اتاق های خواب و استنشاق آن از سوی سایر افراد ، موجب مسمومیت خفیف با مونوکسیدکربن می شود. به گفته وی در کشورهای اروپایی و آمریکا، استعمال سیگار در محیط های بسته قرن هاست که ممنوع شده است . وی یادآور شد: کار هموگلوبین، انتقال اکسیژن از ریه ها به نسوج و اعضای مصرف کننده بدن به ویژه مغز و قلب است و وقتی غلظت مونوکسیدکربن حتی 4 دهم درصد باشد، نصف هموگلوبین خون انسان با این گاز سمی ترکیب و عملکردش دچار وقفه می شود.

بلالی مود اضافه کرد :بطور طبیعی وقتی فرد هوای آلوده نیز استنشاق می کند، بین دو تا سه درصد هموگلوبین خون ممکن است به مونوکسیدکربن متصل شده باشد، اما در افراد سیگاری بسته به میزان مصرف، بین 5 تا 15درصد هموگلوبین خونشان با مونوکسیدکربن ترکیب می شود. به گفته وی، به این ترتیب 10 تا 15 درصد خون افراد سیگاری، کربوکسی هموگلوبین دارد، در حالی که یک فرد سالم، اگر بیش از 10درصد خونش کربوکسی هموگلوبین داشته باشد، آثار مسمومیت خفیف مونوکسیدکربن در او قابل شناسایی است. رییس آزمایشگاه سم شناسی بیمارستان امام رضا (ع) افزود: در کشورهای توسعه یافته با قانونگذاری و تدوین آیین نامه های اجرایی از بروز مسمومیت مونوکسیدکربن به شدت کاسته اند و برای نمونه در1968میلادی تعداد موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت مونوکسیدکربن در آمریکای شمالی بیش از سه هزار نفر بوده، در حالی که در 2001 به 480نفر رسیده و در سال 2012 به کمتر از یکصد نفر کاهش یافته است. بلالی مود گفت: ضروری است در کشور با قانونگذاری و تدوین آیین نامه ها و برنامه های اجرایی بتوانیم از مسمومیت با مونوکسیدکربن کاسته و مشارکت شهروندان در این زمینه حایزاهمیت است.
مرجع : ايرنا