به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۱ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۲۴۳۷۳
کمک‌ به شورشیان مستقر در شمال سوریه متوقف شد

دو خبر از اوضاع ناآرام و متشنج سوريه

گروه بين الملل: آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که کلیه "کمک‌های" خود به شورشیان مستقر در شمال سوریه را به حالت تعلیق در آورده‌اند.
رزان زیتونه وکیل حقوقی و فعال حقوق بشر ربوده شد
رزان زیتونه وکیل حقوقی و فعال حقوق بشر ربوده شد
این اقدام آمریکا و بریتانیا پس از آن صورت می‌گیرد که شورشیان اسلامگرا، انبارهای تسلیحاتی ارتش آزاد سوریه را که مورد حمایت غرب است، در مرز با ترکیه به تصرف خود در آوردند. آمریکا پیش از این وعده کمک‌های غذایی و تجهیزات به میزان ۲۵۰ میلیون دلار را به ارتش آزاد سوریه داده بود. روز جمعه انبارهای ارتش آزاد سوریه از سوی نیروهای گروه افراطی جبهه اسلامی به اشغال در آمد.

جبهه اسلامی اخيرا با ادغام شش گروه تشکیل شد و این گروه متعهد شده که بشار اسد، را سرنگون کرده و حکومت اسلامی در سوریه برقرار خواهد کرد. آمریکا گفته که تعلیق کمک‌ها شامل کمک‌های انساندوستانه نمی‌شود و این کمک‌ها کماکان در اختیار سازمان‌های امدادی قرار خواهد گرفت. ماه پیش گروه‌های احرار الشام، جیش الاسلام، لواء الحق، لواء التوحید، صقور الشام، انصار الشام و گروه کردی جبهه اسلامی اعلام کردند که بزرگ‌ترین ائتلاف را با ۴۵ هزار جنگجو تشکیل می‌دهند.

هفته پیش این ائتلاف اعلام کرد که از شورای عالی نظامی ارتش آزاد که زیر نظر ائتلاف ملی سوریه است، خارج می‌شود. چهار روز پس از این تصمیم، نیروهای ائتلاف جبهه اسلامی، نیروهای ارتش آزاد سوریه را از پایگاه‌ها و انبارهایشان در نزدیکی مرز با سوریه بیرون راندند. این انبارها حاوی سلاح‌ها و تجهیزاتی بود که از طریق ترکیه وارد سوریه شده بود.

ربوده شدن فعال حقوق بشر سوری

در همين حال، منابع مخالفان سوری اعلام کردند: گروه مسلح ناشناسی با هجوم به مقر "مرکز ثبت مستندات نقض حقوق بشر در سوریه"، خانم رزان زیتونه وکیل حقوقی، فعال حقوق بشر و رئیس تیم بررسی نقض حقوق بشر در منطقه غوطه شرقی را ربودند. رزان زیتونه یکی از فعالان حقوق بشر سوری است که به دلیل فعالیت های فراوان در زمینه دفاع از آزادی بیان تاکنون چندین جایزه دریافت کرده است. رزان زیتونه و افراد تیم وی در حال حاضر در شهر دوما در غوطه شرقی که تحت کنترل مخالفان است به سر می‌برد، اما این منطقه اکنون در محاصره نیروهای بشار اسد است.

شورای محلی شهر دوما وابسته به مخالفان که اداره امور شهرهای تحت کنترل مخالفان را به عهده دارد، اعلام کرد که هنوز هیچ گروهی مسئولیت ربودن این زن فعال حقوق بشر و تیم همراه وی را به عهده نگرفته است. کمیته های هماهنگی محلی، وابسته به فعالان مخالف دولت سوریه اعلام کردند که رزان زیتونه با شوهر خود وائل الحمادی، و دو تن از همکارانش سمیره الخلیل و ناظم الحمادی ربوده شدند. این فعال حقوق بشر در مارس 2011 (آغاز اعتراضات در سوریه) از ترس بازداشت، فعاليت‌هايش را در زمينه دفاع از حقوق بشر و آزادی به صورت مخفیانه ادامه مي‌داد.