به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۱ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۴۳۹۰

صادرات​گازایران به​پاکستان محقق نمی‌شود

گروه اقتصادي: منابع پاکستانی از توافق ایران و پاکستان برای به تاخیر انداختن ضرب الاجل تکمیل پروژه واردات گاز پاکستان از ایران خبر دادند.
صادرات​گازایران به​پاکستان محقق نمی‌شود
ایران و پاکستان توافق کردند که پروژه خط لوله گاز دو کشور تا دسامبر 2014 اجرایی نخواهد شد و تصمیم گرفتند که چارچوب زمانی واقع‌بینانه‌ای ترسیم و مسائل مهم دیگر پیرامون موضوعات مالی و دوره‌ احداث و انتخاب پیمانکار را بررسی کنند. براساس قرار‌داد خرید و فروش گاز بین ایران و پاکستان، اولین محموله‌ی گاز ایران باید تا 31 دسامبر 2014 به پاکستان تحویل شود. دو طرف مسوول تکمیل خط لوله در خاک خود هستند و هر یک از طرفین در صورت قصور در تکمیل آن باید جریمه ای برابر با قیمت محموله‌ گازی در یک روز را به طرف مقابل بپردازد. اکنون ایران توافق کرده که پاکستان را به خاطر تاخیر در احداث پروژه جریمه نکند و ضرب الاجل جدیدی را براساس واقعیات موجود تعیین کند. یک مقام وزارت نفت پاکستان به روزنامه نیوز گفت: در نشست وزرای نفت ایران و پاکستان که 9 دسامبر در تهران برگزار شد، قرار بر این شد که کارشناسان دو کشور در ماه جاری برای بررسی این مسائل دیدار کنند. دیدار بین ایران و پاکستان در شرایطی برگزار شد که ایران و پنج+ یک ماه گذشته در خصوص برنامه‌ هسته‌ای به توافق رسیدند.

این مقام پاکستانی گفت: کارشناسان شرکت سیستمهای گازی پاکستان از طرف پاکستان و مقامات شرکت ملی صادرات گاز ایران از طرف ایران مسائلی شامل چارچوب زمانی واقع بینانه برای اجرای پروژه، استراتژی تامین بودجه و نهایی‌ کردن دوره احداث خط لوله را بررسی خواهند کرد. وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف مجددا برا تعهد خود نسبت به پروژه خط لوله آی- پی تاکید کردند و کارشناسان دو کشور درباره‌ پارامتر‌های تحقق‌ این پروژه مذاکره خواهند کرد. شاهد خان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان تایید کرد: دو کشور رویکرد مثبتی نسبت به این پروژه داشتند. این در حالی است که وی از ارائه اطلاعات درباره‌ نتایج گفتگوهای خود در تهران خودداری کرد. هیات پاکستانی به ریاست شاهد خان عباسی، عابد سعید معاون وی و مبین صولت رییس شرکت سیستمهای گازی پاکستان روز دوشنبه گفتگوهایی را در تهران برگزار کردند. همچنین ریاست طرف ایرانی را نیز بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برعهده داشت.

در این دیدار طرف پاکستانی مساله‌ بازبینی در قیمت گاز وارداتی را مطرح نکرد زیرا این دیدار اولین تماس رو در رو در سطح وزرای دولتهای جدید دو کشور بود. مقام پاکستانی افزود: در این دیدار ایران ابراز امیدواری کرد که تحریمهای آمریکا به زودی لغو خواهد شد زیرا در حال حاضر ایران و آمریکا در حال توافق روی راههای کاهش تحریم‌های آمریکا هستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد 500 میلیون دلاری ایران برای سرمایه گذاری در احداث بخش پاکستانی خط لوله همچنان برقرار است، گفت: این مساله در نشست کارشناسان که قرار است این ماه برگزار شود، بررسی خواهد شد. این مقام پاکستانی افزود: این 500 میلیون دلار به عنوان اعتبار از سوی ایران پیشنهاد شده است. این مقام پاکستانی همچنین افزود: محصولات نفتی مختلفی در ایران نظیر ال پی جی وجود دارد که تحت تاثیر تحریمها نیستند، اما تحریم‌های گازی هم‌چنان برقرار است.
مرجع : ايسنا