به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۴۴۶۵

تاوان سنگين يووه با حذف از ليگ قهرمانان اروپا

گروه ورزشی: نتایج ضعیف بانوی پیر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا که در نهایت منجر به شکست و حذف این تیم از گردونه رقابت‌ها شد، زیانی معادل ۳۰ میلیون یورو برای آنها خواهد داشت.
تاوان سنگين يووه با حذف از ليگ قهرمانان اروپا
روز چهارشنبه یوونتوس برای پنجمین بار در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا متوقف شد زمانی که گالاتاسرای این تیم را در ترکیه با نتیجه یک بر صفر شکست داد. این شکست منجر به آن شد که بانوی پیر به رده سوم جدول رده‌بندی گروه B سقوط کرده و نتواند به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. ناکامی برای رسیدن به اولین مرحله حذفی معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره اروپا، برای بانوی پیر تاوان سنگینی خواهد داشت چرا که این تیم را نه تنها از پاداش حضور در یک هشتم نهایی محروم می‌کند بلکه ممکن است روی روحیه شاگردان آنتونیو کونته و همچنین نگرش بازیکنانی که در فهرست خرید این تیم قرار گرفته‌اند تاثیر منفی بگذارد.

یوونتوس سال گذشته با وجود آنکه در مرحله یک چهارم نهایی به دست بایرن مونیخ از گردونه رقابت‌ها حذف شد بیشترین جایزه نقدی را در میان تمام تیم‌های شرکت کننده در لیگ قهرمانان اروپا کسب کرد که این جایزه رقمی معادل 65.3 میلیون یورو بود، یعنی 10 میلیون بیش از چیزی که بایرن مونیخ قهرمان کسب کرد. برای درک بهتر این موضوع شاید بد نباشد بدانید که پاداش‌های یوونتوس در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا 17 میلیون یورو بیش از رئال مادرید و 20 میلیون یورو بیش از بارسلونا بود، در حالی که هر 2 این تیم‌ها تا مرحله نیمه نهایی صعود کرده بودند.

به لطف این پاداش‌ها بود که قهرمان 2 فصل اخیر سری A توانست در پایان فصل 2013-2012 سود خالصی معادل 15.9 میلیون یورو داشته باشد. با احتساب این جوایز، درآمد یووه سال گذشته در مجموع به رقمی معادل 283.3 میلیون یورو رسید که 70 میلیون یورو بیشتر از فصل قبل از آن بود. این افزایش باورنکردنی درآمد نتیجه درآمدهای بیشتر از محل پخش حق پخش تلویزیونی بازی‌ها بود. راهیابی یووه به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا سبب شد که این تیم تنها از پخش فروش حق پخش بازی‌هایش 44.8 میلیون یورو درآمد داشته باشد.

پاداشی که یوفا فصل گذشته به عنوان درآمد حاصل از فروش حق پخش تلویزیونی بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا برای نمایندگان ایتالیایی در نظر گرفته بود رقمی معادل 81 میلیون یورو بود که این رقم با توجه به حذف اودینزه، تیم سوم فصل 2012-2011 در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان، میان یوونتوس و میلان به عنوان تنها نمایندگان ایتالیایی حاضر در رقابت‌ها تقسیم شد. بدون شک در این فصل درآمدهای یوونتوس کاهش چشمگیری نسبت به فصل گذشته خواهد داشت، چون نه تنها ایتالیا این فصل 3 نماینده در لیگ قهرمانان اروپا داشت (یوونتوس، میلان و ناپولی) بلکه فرصت حضور در مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها و فروش حق پخش بازی‌‌هایش در مرحله حذفی را هم از دست داد.

یوونتوس این فصل از حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا درآمدی معادل تنها 8.6 میلیون یورو داشت و آن را با درآمدهای جانبی از فروش حق پخش و ... به 25 میلیون یورو رساند. این در حالی بود که بانوی پیر می‌توانست درآمدی 40 میلیون یورویی داشته باشد اگر به مرحله حذفی راه پیدا می‌کرد. یوونتوس اگر این فصل هم می‌توانست به مرحله یک چهارم نهایی برسد، 3.5 میلیون یورو بابت حضور در یک هشتم نهایی و 3.9 میلیون دیگر برای حضور در یک چهارم نهایی کسب می‌کرد. به این ترتیب ناکامی یووه برای تکرار کاری که فصل گذشته در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد، به طور مستقیم به این تیم 15 میلیون یورو ضرر زد که با احتساب از دست رفتن درآمدهای حق پخش تلویزیونی و جوایز نقدی یوفا و حامیان مالی مجموعا به رقمی معادل 30 میلیون یورو خواهد رسید.

ضرر مالی اما تنها بخشی از ضربه‌ای است که حذف از لیگ قهرمانان اروپا به بیانکونری خواهد زد. کاهش قدرت جسمانی و روانی ضرر دیگری است که شاید حتی بیشتر از ضرر مالی به بانوی پیر ضربه بزند. قاعدتاً یوونتوس برای حضوری پرقدرت در لیگ اروپا انگیزه کمی خواهد داشت که این اتفاق مطمئناً با هشدار مقامات فوتبال ایتالیا مواجه خواهد شد. به احتمال فراوان بانوی پیر از این پس تمام تمرکز خود را روی دفاع ازعنوان قهرمانی‌اش در سری A خواهد گذاشت اما مقامات فوتبال ایتالیا که نگران افت بیشتر جایگاه کالچو در رده‌بندی ضریب‌مشترک یوفا هستند، به بیانکونری فشار خواهند آورد که با قدرت بیشتری در لیگ اروپا ظاهر شود.

با این حال احتمال اینکه یوونتوس رقابت‌های لیگ اروپای این فصل را جدی بگیرد زیاد است چرا که فینال این فصل رقابت‌ها در ورزشگاه یوونتوس شهر تورین برگزار خواهد شد. درگیر لیگ اروپا شدن هم مشکلات خاص خودش را برای شاگردان کونته به همراه خواهد داشت چون آن زمان از قدرت این تیم برای نبرد با تیم‌های رم و ناپولی در سری A‌خواهد کاست چرا که بازی‌های لیگ اروپا روزهای پنج‌شنبه برگزار می‌شود و به این ترتیب یوونتوس پس از هر بازی اروپایی‌ خود تنها 2 روز زمان دارد که تجدید قوا کند و به لیگ ایتالیا برگردد. اینکه چه سرنوشتی در پایان این فصل در انتظار بانوی پیر است، مشخص نیست اما مسلماً حذف از لیگ قهرمانان اروپا کار راه‌راه پوشان تورین برای کسب درآمد بیشتر در این فصل را بسیار سخت‌تر از فصل قبل کرده است.