به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۳ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۲۴۶۰۸
فعالیت‌كم‌ موسسات خیریه درحوزه آسیب‌اجتماعی

نبود بیمه همگانی عامل افزایش کودکان کار

گروه جامعه: یک عضو شورای شهر تهران گفت: تعداد موسسات خیریه در حوزه آسیب اجتماعی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد این در حالی است که طبق آمار وزارت کشور دو هزار و 500 خیریه در سطح تهران وجود دارد.
نبود بیمه همگانی عامل افزایش کودکان کار
فاطمه دانشور با بیان اینکه آمار کارتن خوابها در پایتخت در حال افزایش است، گفت: علت افزایش هر ساله پدیده کارتن خوابی می‌تواند مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم و... باشد. متاسفانه یک فکر اساسی برای ساماندهی این گروه نشده است و تعداد آنان به قدری زیاد است که کمک به آنها از توان گروه‌های مردم نهاد خارج است. اما برخی از مسئولان معتقدند که ساماندهی این افراد را NGO ها باید برعهده بگیرند، در صورتی که طبق قانون اساسی تامین رفاه بر عهده دولت است رفاهی که کرامت انسانی و منزلت اجتماعی در آن حفظ شود و شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی که می‌خواهد به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود و شعار آن توسعه اجتماعی است باید به عنوان یک همکار سازمانهای دولتی را همراهی کند. دانشور با طرح این پرسش که ظرفیت NGO برای ساماندهی چند ده هزار نفری کارتن خوابها چقدر می تواند تاثیرگذار باشدگفت: باید همکاری بین بخشی بین شهرداری، سازمان بهزیستی، ارگانهای ذی‌ربط، نیروی انتظامی و قوه قضائیه به وجود بیاید تا بتوان کارتن خوابها را جمع آوری و ساماندهی کرد.

وی با اشاره به افزایش کودکان کار در سطح شهرتهران گفت: 80 تا 90 درصد این کودکان دارای خانواده اند و از سرناچاری و به دلیل فقر اقدام به گل فروشی و فال فروشی در سطح شهر می‌کنند. در حقیقت خانواده‌های این افراد در وضعیت معیشتی بدی قرار دارند. بی‌شک نبود بیمه همگانی یکی از چالشهای اصلی در این حوزه است. زمانی که پدر یک خانواده به دلایل مختلف در زندان است خانواده آنها باید چگونه معیشت خود را تامین کند. هیچگاه در این باره تصمیمی گرفته نشده که این موضوع تنها دو دلیل داشته یکی اینکه ما ضعف قوانین داریم و دیگر انکه قانون در رابطه با موضوع سکوت کرده و راهکاری برای حمایت از این قشر پیش بینی نشده است.

دانشور با اشاره به فعالیتهای کمیسیون فرهنگی هنری شورای شهر گفت: در کمیته اجتماعی سعی شده تا با استفاده از کارشناسان، مشاوران به موضوعات اجتماعی پرداخته شود. در این کمیته 8 کارگروه تعریف شده که به بحث آموزشی، کودک و نوجوان، کار آفرینی، مسئولیت پذیری اجتماعی و... می پردازد. در واقع خروجی این کمیته ارائه طرحهایی است که در صحن مصوب شود.
مرجع : خبرگزاری مهر