به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۲۴۸۸۵
17 سال و مدیریت 8 وزیر گذشت

تهران -شمال پس از 17سال،درگیر پیمانکار!

گروه اقتصادي:​ یکی از وعده‌های وزیر راه دولت یازدهم در روزهای آغازین فعالیتش، تکمیل پروژه تاریخی آزادراه تهران - شمال و بهره‌برداری از این پروژه 18 ساله تا پایان وزارتش در این وزارتخانه بود اما هنوز پیمانکار این پروژه مشخص نیست و اخبار ضد و نقیضی در این زمینه اعلام می‌شود.
تهران -شمال پس از 17سال،درگیر پیمانکار!
آزادراه تهران - شمال که طبق قرارداد وزارت راه با بنیاد مستضعفان باید به صورت مشارکتی طی چهار قطعه ساخته شود، فقط قطعه چهار آن به طول 20 کیلومتر از  چالوس تا مرزن‌آباد و با پیمانکاری بنیاد مستضعفان عید امسال افتتاح شد که البته پیمانکارش معتقد است "هنوز این قطعه نواقصی دارد و بدون رفع نواقص زیر بار ترافیک رفته است". قطعه یک این آزادراه نیز به طول 32 کیلومتر با فاینانس چینی و بودجه وزارت راه و کارفرمایی بنیاد مستضعفان در حال ساخت است که به گفته وزیر راه "هنوز بخشی از تونل‌های این قطعه تمام نشده، برق و کف این قطعه باقی‌مانده و حدود 40 درصد پیشرفت داشته که سرعت پیشرفت آن قابل قبول نیست". و اما قطعات دو و سه آزادراه که طی ماههای اخیر با گفته‌های متناقضی همراه شده 57 کیلومتر طول دارد و قرار بود با پیمانکاری بنیاد مستضعان و مشارکت 50 درصدی وزارت راه ساخته شود اما در اواخر خرداد، مدیرعامل شرکت ساخت و  توسعه زیربناهای حمل و نقل دولت دهم اعلام کرد به دلیل اینکه بنیاد در این قطعات فعالیت نمی‌کند این قرارداد فسخ و پروژه به پیمانکار دیگری واگذار می‌شود.

چند روز پیش و در شرایطی که هنوز قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) منعقد نشده و بنیاد مستضعفان نیز عملا از این پروژه کنار نرفته است، معاون وزیر راه و شهرسازی  در امور ویژه دولت و هماهنگی امور استانها از کنار گذاشته شدن بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از آزادراه تهران - شمال خبر داد و گفت: ساخت قطعات دو و سه آزادراه  تهران - شمال از این دو نهاد گرفته شده است. اما دو روز پیش سردار عبادالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در جمع خبرنگاران اعلام کرد " کنار گذاشتن قرارگاه خاتم‌ از  پروژه آزادراه تهران - شمال صحت ندارد و در این پروژه کماکان حضور داریم و مسئولان وزارت راه هم از کنار گذاشتن قرارگاه خاتم الانبیا از این پروژه عمرانی بی‌اطلاع هستند".

پروژه آزادراه تهران - شمال حدود 36 سال قبل مطرح شد تا گشایشی در مسیر پرترافیک شمال ایران باشد و سرانجام کلنگ احداث این آزادراه با انعقاد قراردادی میان وزارت راه و  ترابری با بنیاد مستضعفان در سال 75 بر زمین خورد؛ پروژه‌ای که قرار بود با حدود 150 میلیارد تومان طی هفت سال ساخته شود اما پس از گذشت 17 سال از عملیات اجرایی آن و  مدیریت هشت وزیر هنوز به نیمه راه هم نرسیده است.
اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود.
مرجع : ايسنا