به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۲۵۰۳۸
دایی می‌تواند محرومیتش را بخرد!

توضیحات علیپور در خصوص پرونده‌های‌فوتبال

گروه ورزشی: دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال گفت: اگر ستاد منشور اخلاقی حق رای داشت یک ماه پیش ما نظر و رای خودمان را در مورد پرونده محسن قهرمانی اعلام می‌کردیم.
توضیحات علیپور در خصوص پرونده‌های‌فوتبال
حجت‌الاسلام علیرضا علیپور در خصوص اینکه گفته می‌شود این کمیته تخلفات را "شُل" گرفته، گفت: طبق آیین‌نامه و مفاد بند 8 ماده یک قانون مصاحبه‌های توهین‌آمیزی که صورت بگیرد در‌باره آنها تصمیم گرفته خواهد شد و حکم آن اجرا می‌شود. همه افراد حقیقی و حقوقی باید از اظهانظرها و مصاحبه‌های توهین‌آمیز خودداری کنند. پرونده این افراد زمانی به ما بازمی‌گردد که بعد از 4 مرحله برخورد کمیته انضباطی هیچ تغییری در افراد صورت نگیرد و آن زمان رسیدگی به این مسئله به ستاد رسیدگی به تخلفات می‌رسد.

وی با بیان اینکه افراد قبل از اینکه مصاحبه کنند و بخواهند تخلف کسی را بازگو کنند باید آن را به کمیته رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای اعلام کنند، گفت: از افراد می‌خواهیم که در مورد داوری‌ها، سازمان لیگ و هر تخلف دیگری که صورت می‌گیرد قبل از اینکه مصاحبه کنند این تخلف را به صورت مکتوب شفاهی با تماس و هر طوری که خودشان صلاح دیدند به ما اطلاع‌رسانی کنند و ما موظفیم ظرف یک هفته این تخلف را پیگیری و جواب آن را به فدراسیون فوتبال بدهیم.

علیپور اضافه کرد: اگر فدراسیون بعد از یک هفته جواب رسیدگی به این تخلفات را نداد و به این موضوع رسیدگی نشد این افراد می‌توانند از فدراسیون توضیح بخواهند و فدراسیون نیز موظف است از هر جایگاهی توضیح بخواهد و سپس به فرد معترض اطلاع دهد. اگر این توضیح قابل توجیه نبود فرد می‌تواند آن را در مجمع مطرح کند و به شکایتش در مجمع رسیدگی خواهد شد.

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال تاکید کرد: مسئله‌ای را شُل نگرفته‌ایم و در خصوص پرونده علی دایی باید بگویم که به علت مصاحبه ایشان بعد از دیدار با سپاهان باشگاه سپاهان شاکی خصوصی وی بود و پرونده ایشان از کمیته رسیدگی به تخلفات به کمیته انضباطی ارجاع داده شد و‌ آنها نیز رای را طبق آیین‌نامه صادر کردند. این حکم صرفنظر از این بود که صحبت‌های علی دایی حق یا ناحق است و بیان اینکه محسن قهرمانی یا سازمان لیگ تخلفی انجام داده قبل از اینکه این تخلف محرز شود طبق آیین‌نامه جریمه دارد و جریمه آن هم محرومیت و جریمه نقدی است.

علیپور با اشاره به اعتراض باشگاه پرسپولیس به این حکم اظهار داشت: بازیکنان و مربیانی که خلاف آیین‌نامه محروم می‌شوند محرومیت آنها قابل لغو است اما در صورتی که محرومیت آنها طبق آیین‌نامه باشد در یک صورت قابل بخشش است آن هم در صورتی است که قراردادهای آنها تقسیم بر 40 می‌شود و به ازای هر یک هفته محرومیت یک قسمت از 40 قسمت قرارداد آنها جریمه محرومیت آنهاست. بر اساس آیین‌نامه این یک چهلم قراردادها با هماهنگی باشگاه از قرارداد متخلفان برداشته می‌شود و آنها می‌توانند به جای محرومیت جریمه نقدی بپردازند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دایی می‌تواند به جای محرومیتش به این شکل جریمه شود گفت: در صورتی که رای قطعی شود و باشگاه پرسپولیس درخواست کند کمیته انضباطی این درخواست را بررسی خواهد کرد و پس از صدور مجوز یک چهلم از قرارداد متخلف به ازای هر هفته از قرارداد او کاسته می‌شود و به این شکل محرومیت قابل لغو است.

 رئیس ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال در خصوص اظهارات عابدینی عنوان کرد: عابدینی در دو جلسه قبل هیئت رئیسه سازمان لیگ به صورت شفاهی مواردی را تذکر داد و آن را در سازمان لیگ مطرح کرد. در خصوص اظهارات عابدینی، آقای تاج از من سوال کرد و ما هم اعلام کردیم درباره صدیقی،‌ آلبرت کریگوریان و مظفری زاده آن دغدغه‌هایی که آقای عابدینی دارد وجود ندارد. علیپور افزود: بعد از صحبت‌های عابدینی جلسه 3 ساعته‌ای با ایشان داشتم و وی گزارشی در اختیار کمیته رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال گذاشت. ما هم صحبت‌های او را شنیدیم که صحبت‌هایش 4 محور اصلی دارد که یک محور آن به صدیقی، آلبرت و یک ناظر قدیمی فدراسیون فوتبال بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بخشی از صحبت‌های عابدینی مربوط به همکاران ما در سازمان لیگ است تصریح کرد: این موضوع را پیگیری می‌کنیم و بعد از بازخوانی پرونده در قالب گزارشی جامع به هیئت رئیسه سازمان لیگ خواهیم داد تا تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کند. بخشی دیگر از صحبت‌های عابدینی به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باز می‌گردد که پرونده این صحبت‌ها را در اختیار آقای کفاشیان و آیت‌اللهی خواهیم گذاشت.

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال ادامه داد: صحبت‌های عابدینی بخش‌های دیگری هم دارد که وی با برنامه 90 صحبت کرده اما این صحبت‌ها پخش نشده موضوعی که به سازمان لیگ و فدراسیون باز می‌گردد، ما موظفیم آنها را پیگیری کنیم و گزارش‌ها مستندسازی شود و قطعا هیئت رئیسه سازمان لیگ و ستاد رسیدگی به تخلفات بر اساس مستنداتی که قانع کننده باشد احکام را صادر خواهد کرد.

علیپور گفت: آنچه که ما خواستیم این است که در خصوص افراد حقیقی و حقوقی مسئله‌ای مطرح نشود چون صحبت‌ها می‌تواند تنها یک اتهام باشد و قبل از اینکه عمل مجرمانه یک فرد محرز شود صحبت کردن در خصوص آن اتهام و جرم است و اگر تخلف علیه شخص ثابت نشود، شخصی که متهم شده می‌تواند نزد هر نهاد قضایی شکایت کند اما آنچه که به افراد حقیقی باز می‌گردد را ما طبق مسائل حقوقی پیگیری می‌کنیم و پرونده را تحول هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌دهیم.

علیپور در واکنش به صحبت‌های امیر عابدینی در مورد مظفری‌زاده، صدیقی و آلبرت تصریح کرد: این 3 نفر در پی صحبت‌های عابدینی از او هم به کمیته انضباطی و هم به ستاد منشور اخلاقی شکایت کردند. ما هم در مورد ادعاهای عابدینی کارمان را انجام می‌دهیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن قبل از 28 صفر رای‌مان را به دبیرخانه اعلام کنیم. وی ادامه داد: عابدینی یکسری مستندات به صحبت‌ها داشت که خیلی از موارد آن برای من قابل بررسی بود و قطعا در این مورد بررسی جدی انجام می‌شود. عابدینی روی 4 محور اعتراض داشت که قابل پیگیری است و قطعا بعد از پیگیری برخورد هم می‌شود.

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال در خصوص آخرین وضعیت پرونده علی دایی و محسن قهرمانی هم گفت: حکمی که در چند روز گذشته علیه علی دایی صادر شد به معنی محکومیت او و پیروزی محسن قهرمانی نیست بلکه براساس آیین‌نامه در مورد مصاحبه‌اش حکمی صادر شده وگرنه اینطور نیست که بگویند فدراسیون فوتبال قصد دارد پرونده قهرمانی را ماست‌مالی کند. خود شما دیدید که من با آقای حسن‌زاده در این خصوص صحبت کردم و البته کمیته انضباطی هم می‌خواهد تمام جوانب را در نظر بگیرد و با قاطعیت رای را صادر کند. من هم در این مورد یکی دو مسئله دیگر را بررسی کردم و طبق ماموریتی که داشتم به کمیته انضباطی تمام و کمال اعلام کردم.

علیپور در واکنش به صحبت‌های علی دایی مبنی بر اینکه محرومیتش از سوی کمیته استیناف به خاطر مبارزه‌اش با فوتبال ناپاک است تاکید کرد: اصلا اینطور نیست. من هم به آقای دایی و هم عابدینی عرض کردم قبل از اینکه بخواهند صحبت را رسانه‌ای کنند از ما بخواهند تا در این موارد ورود کنیم و اگر هم ما را قبول ندارند به مراجع بالاتر مراجعه کنند. یک هفته به ما مهلت بدهند و یک هفته برای رسیدگی آن، اگر آن وقت رایی صادر نشد یا تحرکی صورت نگرفت می‌توانند در کنفرانس‌های مطبوعاتی اعتراض خود را اعلام کنند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم انتظار ما انتظار ناصحیحی باشد. مثلا عابدینی یکشنبه با من جلسه‌ای 3 ساعته‌ای داشت و من نظراتش را شنیدم. از آن روز تا به حال بالای 10 جلسه را پشت سر گذاشتم و در خصوص این مسائل توضیحات خواستم. فکر می‌کنم تا ظهر فردا از 4 بخش صحبت‌های عابدینی 2 بخش را جمع‌بندی کنیم. اگر در این موارد کوتاهی شد آنوقت دوستان با ما برخورد کنند و بگویند در فدراسیون فوتبال کسی دنبال کار ما نیست و ...

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال تاکید کرد: در مورد رای محرومیت 2 جلسه‌ای علی دایی که توسط کمیته استیناف اعلام شد برخی‌ها‌ اعتقاد دارند که وقتی شاکی یک پرونده برای رسیدگی مجدد آن پرونده در کمیته استیناف اقدامی نمی‌کند و روی رای کمیته انضباطی اعتراض ندارد جایز نیست که دیگر کمیته استیناف رای را تشدید کند. ماهم با دوستان حقوقدانمان در حال بررسی این مسئله هستیم وگرنه اینطور نیست که بخواهیم بگوییم علی دایی و یا امثال او به خاطر اینکه خبری دارند یا از چیزی مطلع هستند بایکوت بشوند تا دیگر جرأت مطرح کردن آن را نداشته باشند. در این چند ماه گذشته به برخورد ما با باشگاه پرسپولیس و علی دایی نگاه کنید که هیچگاه همچنین رویکردی نداشتیم.

علیپور درباره آخرین وضعیت پرونده محسن قهرمانی در کمیته انضباطی اظهار داشت: اگر ستاد منشور اخلاقی حق رای و اتاق رای داشت یک ماه پیش ما نظر و رای خودمان را در مورد این پرونده اعلام می‌کردیم اما چون کمیته انضباطی مسئول رسیدگی بود دغدغه این را داشتند که همه جوانب را در نظر بگیرند به خاطر همین هم تا امروز رای را اعلام نکردند اما فکر می‌کنم پرونده محسن قهرمانی برای کمیته انضباطی تمام شده است. هرچند چون من از جزئیات این پرونده خبر ندارم و وظیفه‌ای هم در این خصوص ندارم نمی‌توانم قاطعانه اظهارنظر کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا بحث منشور و کمیته اخلاقی در فیفا مطرح شده است، تصریح کرد: آقایانی که این سوال برایشان پیش آمده بهتر است وارد سایت AFC شوند تا ببینند که در این سایت هم ساختار و مجموعه مقدماتی از اخلاق حرفه‌ای ذکر شده و فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به این مسائل پایبند هستند. ضمن احترام ویژه‌ای که برای محمد دادکان قائلم و او را فردی باسواد، دلسوز و متدین می‌دانم اما اینگونه صحبت‌ها را قبول ندارم و معتقدم در تمام دنیا اینگونه موارد موجود است.

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا بازیکن و یا مربی جدید منشوری به لیست قبلی اضافه شده‌اند، گفت: خوشبختانه رویکرد همه در این خصوص مثبت بوده هرچند در حوزه فرهنگ عمومی در نیم‌فصل اول منحنی ما نزولی بوده که باید هرچه سریعتر فکری به حال آن شود. واقعیت امر این است که در حوزه رفتار تماشاگران، مربیان، مدیران و بازیکنان منحنی رفتاری منحنی خوبی نیست.

علیپور درباره اینکه آیا ستاد منشور اخلاقی بازهم مانند گذشته به وضع ظاهری و بازیکنان رسیدگی خواهد کرد، تصریح کرد: نمی‌توانیم مسائلی مانند ریش و یا موی بازیکنان را نادیده بگیریم و فراموش کنیم. جلسه‌ای با اعضای شورای انقلاب فرهنگی داشتم که آنها تاکید کردند که اگر ضعفی در این خصوص است باید برطرف شود. زمانی که خود باشگاه‌ها مسئولیت کار را بر گردن گرفتند باید آن را انجام دهند اما متاسفانه می‌بینیم بازیکنی مانند مرتضی اسدی که تا سال پیش از نظر اخلاقی بسیار سطح خوبی داشت امسال از نظر وضع ظاهری و حتی اخلاقی تغییر کرده است که ما انتظار این را نداشتیم. حالا شاید بعضی از بازیکنان که در تیم‌های بزرگ هم بازی می‌کنند و جزو طیف خاصی هستند و کسی آنها را حساب نمی‌کند (علیپور از دو بازیکن پرسپولیس و استقلال نام برد) مورد عجیب و غریب داشته باشند اما از بازیکنی مانند اسدی انتظار نداشتیم ما باید در بخش فرهنگی فعالیت بیشتری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که واقعا آیا به جز مظفری‌زاده و قهرمانی که این روزها نامشان از جامعه داوری شنیده می‌شود داور دیگری مسئله داشته گفت: خداوکیلی داوران ما قشر مظلومی هستند و از نظر شخصی من باید حق و حقوقشان بیشتر شود اما باید بگویم خوشبختانه هیچ موردی در این خصوص وجود نداشته است. دبیر ستاد منشور اخلاقی در پایان گفت: به تمام دوستانی که حرف‌های حق محمود خسروی‌وفا را در گوش خود فرو نمی‌کنند به طور جدی تذکر می‌دهم که در مقابل صحبت‌های به حق این جانباز فداکار انقلاب اسلامی خاضعانه تسلیم شده و موجبات دردسرهای بزرگتر برای خودشان را فراهم نکنند و ما هم با تمام وجود از خسروی‌وفا دفاع خواهیم کرد.
مرجع : تسنیم