به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۲۵۲۸۱
آدم ربایی نظام یافته شهروندان برای ارعاب

سازمان ملل: موج آدم‌ربايي‌ها در سوريه

گروه بين‌الملل: محققان سازمان ملل متحد می‌گویند دولت سوریه از آدم ربایی نظام یافته شهروندان برای ارعاب آنها استفاده می‌کند.
سازمان ملل: موج آدم‌ربايي‌ها در سوريه
به گزارش بي بي سي، به گفته گروه حقیقت یاب حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت سوریه از آدم ربایی به عنوان بخشی از پیکار گسترده خود برای ارعاب غیرنظامیان بهره مي‌جوید. بر اساس این گزارش، هزاران نفر در سوریه ربوده شده که اثری از بسیاری از آنان هرگز به دست نیامده است و نویسندگان گزارش گستردگی این مسئله را در حدی مي‌دانند که مي‌تواند در حکم جنایت علیه بشریت به شمار آید.

در گزارش این گروه حقیقت یاب آمده که برخی از گروه های مخالف دولت نیز شروع به گروگانگیری کرده‌اند که از نظر نویسندگان، نقض حقوق بشر محسوب مي‌شود. گروه های شورشی همچون حکومت اسلامی عراق و شام که با القاعده ارتباط دارد آدم ربایی و اداره زندان های مخفی را آغاز کرده‌اند. اسناد و شواهد این گزارش از طریق افسران سابق ارتش سوریه که بعدها به دولت پشت کردند و نیز از سوی خانواده قربانیان مفقود به دست آمده است. پژوهشی که کمیسیون بین المللی مستقل برای رسیدگی درباره جمهوری عرب سوریه انجام داده مي‌گوید: "ناپدیدشدن های اجباری" بخشی از پیکار گسترده ایست که برای ایجاد وحشت و ارعاب غیرنظامیان به کار گرفته مي‌رود.

بر این اساس "دلایل منطقی برای دست داشتن نیروهای دولتی سوریه در این "ناپدیدشدن های اجباری" به عنوان بخشی از حملات روشمند و گسترده علیه غیرنظامیان وجود دارد و به همین دلیل چنین اقدامی جنایت علیه بشریت به شمار مي‌آید." به گفته این گروه حقیقت یاب، بسیاری از خانواده های این ناپدیدشدگان از این که جویای مکان گمشدگان خود باشند، مي‌ترسند.

 اهميت این گزارش در "ظهور یک الگوی مشخص در استفاده از ناپدیدشدن های اجباری" است زيرا مردان جوانی که در آغاز درگیری های سوریه در تظاهرات ضد دولتی شرکت مي‌کردند به صورت سازمان یافته بازداشت مي‌شدند و دیگر هرگز پیدا نمی شدند. از آن زمان دامنه این ناپدیدشدن ها گسترده تر شده و حتی غیرنظامیانی ساکن در مناطق تحت کنترل مخالفان و یا خدمه پزشکی که به درمان مجروحان مي‌پردازند را نیز شامل مي‌شود.

تعداد کمی از این خانواده ها جنازه بستگان خود را با نشانه های روشن شکنجه را بر بدن، دریافت کرده اند. اغلب هیچ اطلاعاتی درباره دلیل دستگیری و یا مرگ قربانی به خانواده داده نمی شود. برآورد مي‌شود که بیش از صدهزار نفر در درگیری‌های سوریه کشته شده اند و بیش از ۲ میلیون نفر شهروندان آن، که نیمی کودک هستند، از کشور فرار کرده‌ و 5 ميليون نفر هم در داخل كشور آواره شده‌اند.