به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۵۳۵۷

باکتری کیمیاگری که طلا تولید می‌کند!

گروه علمی و فناوری: محققان دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا روش فوق العاده‌ای را برای تولید طلای خالص از یک باکتری ابداع کردند. در این شیوه بی نظیر از نوعی باکتری به منظور استخراج طلا از ترکیبات شیمیایی سمی استفاده می‌شود.
باکتری کیمیاگری که طلا تولید می‌کند!
در این شیوه جدید استخراج طلا که توسط کاظم کاشفی، دانشیار دانشکده میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی دانشگاه ایالتی میشیگان ابداع شده است، نوعی باکتری موسوم کوپریاویدوس، در شرایط خاصی در مجاورت نوعی ترکیب شیمیایی سمی موسوم به کلرید طلا (که با عنوان طلای مایع نیز شناخته می‌شود) قرار می‌گیرد و در یک فرآیند شیمیایی، طلای خالص را از ماده مذکور استخراج می‌کند. با وجود این که شیوه جدید استخراج طلا در مقیاس صنعتی بسیار پرهزینه است، محققان انتظار دارند که ظرف چند سال آینده بتوانند راهکارهای کم هزینه و مقرون به صرفه‌ای را بر اساس این شیوه به کار بگیرند.

فرآیند استخراج طلا در یک آزمایشگاه قابل حمل انجام می‌شود که شامل یک رآکتور زیستی از جنس شیشه، محفظه‌های نگهداری باکتری و تجهیزاتی از جنس طلا است. تبدیل ترکیبات و مواد بی‌ارزش به طلا، یکی از دغدغه‌های قدیمی نوع بشر و به طور خاص کیمیاگران بوده است و می‌توان گفت علم شیمی امروزی با اتکا به تجربیات حاصل از کیمیاگری پایه‌گذاری شده است.
مرجع : ایرنا