به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۲۵۳۶۳
عامل اصلی بزرگترین فساد مالی بزرگ ترکیه كيست؟

سئوال احزاب و رسانه‌هاي تركيه از دولت درباره بابک زنجانی!

گروه بين‌الملل: در حاليكه بازداشت رضا ضراب تاجر ایرانی و سلیمان آصلان، رئیس بانک "حالک بانکی" در راس خبرهای رسانه‌های ترکیه قرار دارد و به نوشته روزنامه‌های ترکیه شخصیت اصلی پرونده‌های فساد مالی ترکیه است؛ نام بابك زنجاني نيز در اين پرونده در رسانة‌هاي تركيه و احزاب اين كشور زبان به زبان مي‌گردد!
رضا ضراب- بابك زنجاني
رضا ضراب- بابك زنجاني
ترکیه شاهد بزرگترین فساد مالی تاریخ خود است. ده‌ها تن، از جمله نزدیکان اردوغان به جرم فساد مالی دستگیر شدند. شخصیت کلیدی پرونده فساد مالی به نوشته روزنامه‌های ترکیه و کارشناسان این کشور رضا ضراب تاجر ایرانی‌‌‌تبار مقیم ترکیه است. رضا ضراب یا صراف ۸ سال دوست خواننده‌ی مشهور جمهوری آذربایجانی گونل بوده است.

بعد از به هم ریختن این دوستی با ابرو گوندش خواننده مشهور ترکیه آشنا شده و در سال ۲۰۱۰ با وی ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۱ صاحب یک فرزند شدند. مجلات ترکیه در آن زمان نوشتند وی برای همسر خواننده‌اش دو ویلا در استانبول به ارزش ۲۶ میلیون لیر ترک (۱۳ میلیون دلار)، یک دفتر در ساختمان سفیر استانبول به ارزش ۴ میلیون دلار و یک ویلا به ارزش یک میلیون لیر ترک در شهر ساحلی بدروم خریده و هدیه کرده است.

رضا ضراب به تفریح در ساحل، سوارکاری و چترسواری علاقه ویژه‌ای دارد. وی با پرداخت ۳ میلیون لیر ترک (برابر با یک و نیم میلیون دلار) اسپانسر تیم معروف فوتبال "ترابزون اسپور" ترکیه شده بود. مجلات بولوار ترکیه مرتب درباره زندگی خصوصی و فعالیت‌های رضا ضراب گزارش می‌دهند. اما نام این تاجر ایرانی اکنون با دستگیری‌ فرزندان وزرای کابینه دولت اردوغان و پرداخت رشوه به برخی از وزرای کابینه دولت در روزنامه‌های معتبر و پرتیراژ ترکیه بیشتر به چشم می‌خورد و اکثر روزنامه‌های ترکیه درباره پولشویی و رشوه او به مقامات عالیرتبه ترکیه گزارش داده‌اند.

در حاليكه ضراب تا چند سال قبل ساكن كرج بوده و حتي همسر خود (خواننده ترك) را نيز مدتي به ايران آورده بود، اما روزنامه "رادیکال" او را متولد باکو معرفی کرده و نوشته است: «رضا ضراب از سال ۲۰۰۸ در ترکیه آغاز فعالیت کرده است. وی متولد سال ۱۹۸۴ باکو است.» ضراب که فعالیت‌های خود را در قالب شرکت‌های النفیس اکسچنج و السلام سنتر در دبی آغاز کرده بود، در سال ۲۰۰۸ با تأسیس شرکت سهامی کشتیرانی رویال فعالیت تجاری خود در ترکیه را آغاز کرد. اعضای هیأت موسس شرکت سهامی کشتیرانی رویال عبارتند از: رضا صراف، احمد خباز تمیمی، عبدالله حپانی، همایون ذات‌پرور و تورگوت حپانی. سرمایه این شرکت یک میلیون دلار اعلام شده بود که ۹۰۰ هزار لیره آن سهم رضا ضراب بوده است.

روزنامه رادیکال ترکیه در معرفی رضا ضراب همچنین توضیح می‌دهد که او با گسترش فعالیت‌های تجاری خود در سال ۲۰۱۰ کمپانی "رویال هولدینگ" را تأسیس کرد، وارد تجارت و فروش سنگ‌های قیمتی شد و با تاسیس شرکت سهامی "سفیر آلتین" به تنهایی ۴۶ درصد صادرات طلای ترکیه را به خود اختصاص داد. روزنامه رادیکال در ادامه همچنین اشاره می‌کند از بدو ورود او به ترکیه سازمان تحقیقات جرایم مالی فعالیت‌های وی را تحت نظر داشته و هر ساله در گزارش این سازمان دولتی نام ضراب به چشم می‌خورد.

سئوال حزب جمهوری خلق از دولت درباره بابک زنجانی

سایت اینترنتی "تی ۲۴" ترکیه هم گزارش داده است امیت اوران نماینده حزب جمهوری خلق (حزب اصلی مخالف دولت ترکیه) در مجلس این کشور در طرح سئوال از سعدالله ارگین، وزیر دادگستری و حیاتی یازیجی وزیر گمرکات و بازرگانی درباره نقش بابک زنجانی پرسیده است.

امیت اوران سئوال می‌کند: «دادستان جمهوریت پرونده شکایت از شرکت صرافی و سنگ‌های قیمتی دورو به مدیرعاملی امین خیام، بابک زنجانی و ثریا اسدی اعضای هیأت مدیره گروه لوازم آرایشی کُنت، وحید مرادی مقدم و سیما خرم‌دل اعضای هیأت مدیره شرکت گردشگری "ماستر سارا" را به دلیل جعل اسناد دنبال می‌کرد. عاقبت این پرونده چه شده است؟» گفته می‌شود ضراب از طریق بانک "حالک بانکی" ترکیه ۱۰ میلیارد دلار نیز به ایران منتقل کرده و باعث وارد شدن خسارت مالی به این بانک دولتی ترکیه شده است.

رشوه ضراب به وزرای کابینه اردوغان

روزنامه "طرف" ترکیه هم در شماره ۱۸ دسامبر خود از رشوه ضراب به وزرای کابینه اردوغان پرده برداشت. این روزنامه می‌نویسد: «رضا ضراب در مجموع به سه وزیر و مدیرعامل "بانک حالک" ترکیه ۱۳۷ میلیون لیر ترک پرداخت کرده است. ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ۱۱۰ میلیون لیر، معمر گولر وزیر کشور ۲۰ میلیون لیر و اگِمِن باغیش وزیر امور اروپای ترکیه ۳ میلیون دلار رشوه دریافت کرده انذ.»

به گزارش رسانه‌هاي تركيه، به هنگام بازرسی از منزل رئیس بانک حالک بانکی، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از کتابخانه شخصی وی کشف شده است. وی این مبلغ را در داخل چندین جعبه کفش پنهان کرده بود. روزنامه‌های ترکیه در گزارش‌های مختلف درباره پرونده فساد مالی از بابک زنجانی تاجر مشهور ایرانی هم نام برده‌اند. روزنامه "ملیت" درباره بابک زنجانی خبر داده است که وی سهام‌دار عمده شرکت "انور ایر"، اولین شرکت هوایی خصوصی ترکیه است. اونور ایر با ۱۶۰۰ پرسنل و ۳۴هواپیما به ۱۴ مقصد داخل ترکیه و ۵ مقصد خارجی پرواز دارد.

اردوغان و حزب حاکم ترکیه بر سر دوراهی

به گفته عارف کسگین، کارشناس مسائل ترکیه و ایران پرونده فساد مالی در ظرف ۲۴ ساعت گذشته تبعات بسیار سنگین سیاسی داشته است. کسگین تاکید می‌کند: «پرونده فساد مالی و دستگیری‌ها بزرگ‌ترین بحران برای "حزب عدالت و توسعه" حزب حاکم طیب اردوغان است. تابحال اعضای خانواده دولتی دستگیر و رسوایی بزرگ مالی در چنین ابعادی در تاریخ ترکیه آشکار نشده است. این یک زلزله سیاسی است و حزب حاکم و طیب اردوغان بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر طیب اردوغان بخواهد روی این موضوع سرپوش بگذارد و این پرونده را از مسیرش خارج بکند، تاثیر منفی خواهد گذاشت. افکار عمومی و حتی طرفداران حزب حاکم هم می‌خواهند که ریشه این فساد مالی کنده شود.»

کسگین نتیجه می‌گیرد پرونده فساد مالی پیامدهایی سیاسی و اداری در پی خواهد داشت و طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه مجبور است برخی از مقامات پلیس و وزرای کابینه را برکنار کند. به نظر این کارشناس این پرونده روی افکار عمومی و انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز تاثیر خواهد گذاشت. کسگین در ادامه توضیحات خود تاکید می‌کند که در بزرگترین پرونده فساد مالی ترکیه رضا ضراب نقش محوری دارد و تمامی راه‌ها به این شخص ختم می‌شود. کسگین می‌افزاید: «مشخص این است که آقای ضراب یک شبکه پیچیده و عمیق فساد در ترکیه ایجاد و تا قلب ساختار حکومتی ترکیه نفوذ کرده و با بسیاری از وزرا ارتباط خوبی داشته است.»

به نظر کسگین رضا ضراب فقط یک تاجر نیست، بلکه او "ماموریت ویژه‌ای" داشته است، زیرا مقدار قابل‌توجهی از پول‌هایی که وی به عنوان رشوه پرداخت کرده در رابطه با دور زدن تحریم‌ها علیه‌ایران بوده است. وی همچنین خاطرنشان می‌کند که این موضوع با حکومت ایران و سرمایه‌دارانی که به نوعی با حاکمیت ایران همکاری می‌کنند نیز ارتباط دارد. این کارشناس بر این باور است که فعالیت‌های رضا ضراب با بابک زنجانی نیز هماهنگ بوده است. رضا ضراب که تنها ۲۹ سال دارد، در برخی رسانه‌های ترک‌زبان صراف یا صرافی معرفی شده است.
مرجع : دويچه‌وله

۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۳
خوب است در ترکیه لااقل پرسشگری هست ولی در اینجا که ماشا الله گل و بلبل است وآقایان آزادانه وبدون پاسخگوئی کار خود را میکنند !!! (190432)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۴۱
منم داشتم مي خوندم همش با خودم مي گفتم ايول ، دمشون گرم ، عجب كشوريه ، چه راحت راجع به شخصيت هاي دولتي خبر چاپ مي كنند.
تو تركيه توقيف روزنامه نيست؟ اصن مي دونن چيه ؟ (190476)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۹:۲۷
وضعیت ترکیه هم خیلی خوب نیست اما... (190552)
ممممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۲:۱۷
دقت کردید کیهان و بروبچ هیچ حرفی از بابک و تامین مرتضوی و دیگر مسائل عدالت محور نمی زنند. (190590)
نجار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۵
پاسخگو كيست؟ چه كساني اين وضعيت را براي ايران، ايراني و منابع نفتي آن بوجود آوردند؟! مي گفتند كه تحريم‌ها كاغذ پاره‌اي بيش نيستند! براي دسترسي به موضوعي كه دنيا درحال عبور از آن است وبدنبال كسب روش‌هاي كم خطرتر واقتصادي‌تر است، چقدر بايد پرداخت؟ چقدر بايد هزينه كرد؟ چه شده‌است، كشور كه نيازي به اين دلارهاي بي ارزش نداشت! استقلال كامل و رتبه اول منطقه چه شده است؟! . . . .دولتي كه اين همه وقايع سنگين اقتصادي سياسي را بوجود آورد، باید پاسخگو باشند. (190433)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۱:۲۲
کاشکی ماهم

پلیسی مثل پلیس ترکیه

و

دادستانی مانند دادستانی ترکیه داشتیم. (190580)
نج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۰۹:۰۶
به نظر اين قصه سر دراز دارد و همچنان اسامي ديگري نيز رو خواهد شد!! در حوزه سياسي، اقتصادي و ... از جعل مدرك تحصيلي گرفته تا رشوه، اختلاس، پولشويي، بذل وبخشش بي حساب وكتاب و دور زدن ها و ... همه و همه ناشي از انحصارطلبي، پاسخگو نبودن و ... نزديك به 1000 ميليارد دلار فقط درآمد نفتي 8 سال اخير !! پول كمي نيست! براي سهم بري بيشتر هركدام از ايشان، سهم خودش را خواسته وگرفته! از س. م در داخل گرفته تا ب. ز و اكنون اسامي جديد از جمله رضا
ضراب، ثریا ا. و ... به آنها اضافه شده و پس از اين قصه ادامه دارد! (190434)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۶:۲۲
وقتی بر اثر تحریم ها (بخوانید کاغذ پاره ها)پول فروش نفت نتواند از مجاری قانونی وارد کشور شود بالنتیجه میشود این که شده است به قول رفیقمون این قصه سر دراز دارد ............. (190516)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۰۹:۰۶
ما متاسفیم که در کشوری زندگی میکنیم که مدرسه اش تنها به خاطر یک بخاطری اتش می گیرد ،هزاران نفرتا صبح از سوز وسرما میلرزند، هزاران نفر کارتن خواب داریم، میلیونها نفر بیکارو....و تنها چندین نفر مال مردم خور و شاه دزد . کی از این وضع خلاص میشویم. ایا در این مملکت شنونده ای هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (190435)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۴۴
متاسفانه این دو گروه از اول تاریخ و در همه جا بوده و خواهد بود. و البته وضعیت کشور به این شدت که شما میگید نیست (190479)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۴:۵۲
راست میگی از این بدتره (190502)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۱:۳۰
به قول آقای فرهاد جعفری:

"دراختیار قراردادن یک رانت عظیم "چندصدهزارمیلیارد تومانی" در تمام 35 سال گذشته به فقط "چندهزارنفر تاجر و واردکننده و اشخاص متصل به منابع قدرت" و...» البته که خانواده‌هاشان و اشخاص متصل به آنان]. (190584)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۰۹:۰۹
با سلام ، تو را خدا با سیاستهای آن چنانی پول مردم را چگونه بر باد میدهند و شعار اسلامی سر میدهند ، و عده ای نیز با پول مردم به چه جاهایی که نمی رسند آیا این واقعا عدالت اسلامی و عدالت عدل علی است . به قول آقای اعلمی نماینده سابق مردم تبریز در مجلس ، خدایا تو ستان داد فقیران ز امیران ، واقعا حیف (190436)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۰:۲۴
هرجا افرادی زیاددرقدرت بماندفساددرتاروپودان ریشه میدواندوانجا دیکتاتوری شکل میگیرد. (190442)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۰:۳۰
بازم خدا پدر رسانه های ترکیه را بیامرزه،مجلسی های ما که اصلا تو باغ نیستن... (190443)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۴۲
تو باغن ، ولي تو باغ پولايي كه هديه!!!!!!!! مي گيرن ؛) (190477)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۰:۵۹
پدر رضا ضراب حسین ضراب است که بعد از انقلاب از بازار تبریز مبالغ هنگفتی . . . کرده و به خارج گریخت. 11 سال بعد برگشته و پولهای مردم را پس داد البته همان رقمهای گرفته شده را پس داد صرف نظر از اینکه مبالغ در کوره تورم آب شده بودند و بسیاری از مالباختگان سکته کرده بودند و خانواده بسیاری دیگر از هم پاشیده بود. صحت سقم این مساىل را میتوانید از بازار تبریز تحقیق کنید . او پس از رفع و رجوع پرونده شاکیان بکار صرافی مشغول شد و از قبال افت و خیز ارز و ارتباط با بانکها و دریافت ارز دولتی و فروش آزاد آن پول هنگفتی بجیب زد. اخیرا کارخانه نورد میل گرد در تیکمه داش آذربایجان شرقی را راه انداخته و باز با استفاده از ارز دولتی 1226 تومان و بعد ها بنرخ مبادلاتی اقدام به واردات شمش فولاد میکند که محصولش را به نرخ بازار آزاد میفروشد و در همین راستا کمک بزرگی ببانکها برای انتقال پولهای بلوکه شده که با آن شمش وارد میکند کرده است... تعجب میکنم از رسانه های خبری که هیچ تحرکی در تحقیق از این خانواده و ریشه های ثروت آنان نمیکنند. (190447)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۷:۵۹
کارخانه های دیگر چون ایران خودر تبریز گسترش فولاد شرکت درپاد یادت رفته بگی (190526)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۰۲
اقا بابک زنجانی و شهرا م جزایری و این درست اینا باید حساب پس بدن ولی ببین کی تا اینجا به اینا اجازه داده بعدشم تا افراد کله گنده پشت پرده گیر نیفتن همین اشو همین کاسه است چند روز دیگه یه بابک زنجانی دیگه پیدا میشه بعدشم این اقتصاد رانتی ما باید اصلاح بشه شرکتها به افراد خصوصی برسن نه شبه دولتی بعدش رقابت باشه نه انحصار نمونه اش صنعت خودرو ما تا انحصاری ما باید پراید سوار بشیم (190448)
شیرفرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۰۲
ها وگویم اوایی من خیلی خوشحالم آنقدز خوشحالم که در پیست خود نمی گنجم (190449)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۰۷
چه عیش و نوشی می کنن بعضی ها برا خودشون تو این دنیا.بقیه مفسدند و فتنه گر! (190450)
shs
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۱۹
ما که سر درنیاوردیم تورا به خدا یکی جرات کنه بگه چه خبره؟؟؟؟این همه پول از چه کانالی خرج میشه از جیب ملت نجیب ایران ؟؟؟؟؟؟خدایا به فریاد دل ما برس ،یکی محتاج صد هزارتومنه ،یکی........................................ (190452)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۴۹
بزرگترین فساد مالی ترکیه کار ایرانی است!
مارکورد زدیم... (190457)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۴۳
باز هم درخششي ديگر از ايرانيان در دنيا:)))))) (190478)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۱:۱۴
خطاکاری مافیای اقتصادی کشور مون رو

به حساب مردم بیچاره که دستشون از همه جا کوتاه است

ودارند عوارض فساد گسترده این مافیا رو با گوشت وپوست و استخوانشون تحمل می کنند! نگذارید! (190576)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۵۵
این بابک همه جا رو زده به هم! (190458)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۵۶
ایول به بچه های ایرانی که آنها را کلاه کذاشته اند (190459)
علیرضا
Romania
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۲:۰۹
ما گلویمان و ... پاره میشود و داد می زنیم "مرگ بر آمریکا " و " ابرو گوندش " حالشو می بره ؟!!
عجب " ظرفیتی " دارد مقاومت و استقلال وعدالت و ... اینها بود ؟! (190462)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۲:۳۵
ببینید چطور با پولای مردم حال میکنن وبه . . . ترکیه هدیه می دهند .به خدا اینا چیزاییه که معلوم شده .وای به حال اون مخفیاش . . . . (190465)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۲:۴۹
واقعا که این پولهای کنده رو از کجا میارن؟ (190466)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۱:۱۸
حق من و تو و بقیه مردم ایران!

87 میلیار یورو = تقریبا" دوبرابر بودجه کل کشور در سال 93 (190578)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۲:۵۶
چرا تیتر می زنید که 8 سال دوست خواننده معروف ترکیه بوده در حالیکه الان همسرش محسوب میشه؟؟؟؟؟ اینکارتون دقیقاً برای تخریب شخصیت این آقا شبیه رسانه های افراطی هستش.!!!!
محض اطلاعتون ایشون رو بخاطر فساد مالی دستگیر کردن نه دوستی قبل از ازدواج!!!!!!!!!! (190467)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۳۴
نه منظور اين بوده كه 8سال با خواننده آذربايجاني مقيم تركيه دوست بوده، گونل، بعد از ايشان با ابرو دوست شده. (190474)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۴:۳۹
اونی که قبلا باهاش دوست بوده ینفر دیگه بوده دقت نمینمویی ها !! (190497)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۵:۵۷
کاملا دړسته کونل دوست دختړضړاب یک خواننده اهل ا‍ذړبایجانه ولی زنش ابړوګوندش خواننده اهل تړکیه.... (190513)
مانی شهریاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۰۵
جل الخالق 29 ساله باشی و اینهمه قدرت مالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الحمدالله مقاومت در مقابل تحریم ها!!!!! چه استعدادهایی رو که شکوفا نکرده!!!!
واقعاً راست گفتن تحریم باعث خودباوری شده بفرمایید اینم دو تا نمونه اش
بابک زنجانی
رضا ضراب (190469)
توحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۲۱
چرا دروغ می گین رضا ضراب ترک و اهل تبریز هستش (190471)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۳۷
ب. ز و رضا ضراب دو نفری هستند که مهره سوخته هستند آنقدر از این افراد زیاد هستند که هنوز اسامی شان برای مردم آشکار نشده است (190475)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۸:۰۴
اصل کاری باباش است (190530)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۱:۲۰
800 میلیارد دلار نفت فروخته شده در دولت . . .

رفته تو جیب . . . (190579)
بهرام
United States
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۴:۰۶
نمیدونم چرا بی اختیار یاد دادگاه های اول انقلاب افتادم یادتونه حاکم شرع خیلی خیلی عادل چه آدمهای خیلی خیلی دزدی روردراز کرد..عجب دنیای جالبیست عزیزان!!! (190483)
خوش نقش
United States
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۴:۲۵
یک ساله که بیکارم با 49 سال سن دقیقأ 6 ماهه که دارم با فروش برخی از اسباب و اثاثیه ام اجاره کوفتی خونه ام رو جور میکنم راستی یک پراید :.7 (190492)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۶:۰۴
بنده هم به نوبه خود از تمامی مسئولین مملکت از بابت ایجاد تحریمهای غرور آفرین که منجر به این دستاورد درخشان شده تشکر مینمایم
به قول معروف :ما رکورد زدیم (190515)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۲۱:۰۸
عجب بخور بخوریه از پول این ملت .آنوقت بعضی ها پول خرید یک کیلو گوشت در ماه را ندارند . واقعا جای تاسف است . (190574)