به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۱ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب : ۲۵۴۶۴

سفر وزیرخارجه‌ایتالیا به‌تهران پس از 10سال

گروه سياسي: اما بونینوˈ، وزیر امور خارجه ایتالیا در سفری کم سابقه برای دیدار با مقام های ایرانی، روز شنبه وارد تهران شد.
سفر وزیرخارجه‌ایتالیا به‌تهران پس از 10سال
به گزارش ایرنا، خانم اما بونینو، قرار است امروز یکشنبه (اول دی) با ˈحسن روحانیˈ، رییس جمهوری و ˈمحمد جواد ظریفˈ، وزیر امور خارجه ایران دیدار کند. این نخستین سفر یک وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران در ده سال گذشته است. در ماه مرداد سال جاری، مدت کوتاهی بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی، ˈلاپو پیستلیˈ، معاون خانم وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران سفر کرده بود.

هفته گذشته هم ˈماسیمو دالماˈ نخست وزیر پیشین ایتالیا به تهران رفت. پیش از آن در اواخر آبان ماه سال جاری و در آستانه دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در ژنو، وزیر امور خارجه ایران در سفری کوتاه به رم با همتای ایتالیایی اش دیدار کرده بود. بونینو در آستانه ی سفر به تهران تاکید کرده است که گفت وگو با تهران درباره مسایلی مانند سوریه و پرونده هسته ای اقدامی ضداسراییلی نیست و انجام آن یک امر ضروری است.

قبل از سفر وزیر امور خارجه ایتالیا، ˈجهانبخش مظفریˈ، سفیر ایران در رم گفته بود که ˈتحرکات جدیدی در روابط میان دو کشور به وجود آمده است.ˈ او از ˈمواضع مثبت ایتالیاˈ در توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و همین طور بحران سوریه استقبال کرده و گفته بود که ایتالیا جایگاه مهمی در سیاست خارجی و روابط اقتصادی ایران دارد.

حدود دو هفته پیش نیز در حاشیه اجلاس اوپک، مدیر عامل شرکت نفتی ˈانی ایتالیاˈ، (Eni) با وزیر نفت ایران در وین دیدار کرد. این نخستین دیدار علنی در این سطح بعد از امضای توافق موقت هسته ای گروه 1+5 با ایران بود. بعد از این دیدار، مدیر عامل شرکت نفتی انی، ابراز امیدواری کرد که تحریم های ایران طی شش ماه یا در آینده نزدیک برداشته شود تا این شرکت بتواند فعالیت های خود در ایران را از سر بگیرد.

۱۳۹۲/۱۰/۰۱ ۰۹:۱۸
آن دولت مهرورزی که میخواست بادنیا وارد جنگ بشود رفت

آیت الله هاشمی:درسالهای اخیر بارفتارهای نسنجیده دنیارا علیه خود تحریک کردیم (190650)