به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۲۵۶۶۴

خانواده‌‌اي که رکورددار پیوند کلیه هستند

گروه علمی و فناوری: در یک خانواده انگلیسی تا به حال ۱۱ عضو خانواده به خاطر نوعی عارضه کلیوی ژنتیکی مجبور به انجام عمل پیوند کلیه شده‌اند و از این جهت در دنیا رکورددار شده‌اند.
خانواده‌‌اي که رکورددار پیوند کلیه هستند
یازده عضو از اعضای این خانواده انگلیسی به خاطر ابتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD) تا به حال عمل پیوند کلیه انجام داده‌اند. گفتنی است، نخستین فرد این خانواده در سال ۱۹۶۳ عمل پیوند کلیه انجام داده است و دیگر اعضا در سال‌های بعد مجبور به انجام این عمل شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، این بیماری در حال حاضر به نسل سوم از این خانواده رسیده و پزشکان احتمال می‌دهند پنج تن از بچه‌های این خانواده به احتمال زیاد نیاز به یک پیوند کلیه در آینده‌ای نزدیک خواهند داشت.

بیماری پلی کیستیک کلیه بر اساس اعلام کار‌شناسان همه ساله قرار حدود ۶۰ هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به احتمال ۵۰ درصد دارای توانایی انتقال ژن معیوب به فرزندان خود هستند و در حدود نیمی از مبتلایان به پیوند نیاز دارند. نشانه‌های بیماری PKD شامل فشار خون بالا، مشکلات قلبی، مشکل دفع ادرار و بزرگ شدن کلیه‌ها می‌باشد و با گذشت زمان، این کیست باعث نارسایی کلیه در مبتلایان می‌شود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران