به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۲۵۸۴۹

قبوض کمتر از 1000تومان افزایش پیدا می‌کند

گروه اقتصادي: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به انقباضی بودن بودجه 93 نسبت به 92 اظهار کرد: در بودجه 93 ردیف‌های جدیدی تعریف شده به گونه‌ای که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان اهرم بهره ببریم و با بخش کوچکی از اعتبارات حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را انجام دهیم با این وجود نقط ضعفی مثل توجه کمتر به مباحث بهره برداری و نگهداری دارایی‌ها و تاسیسات در لایحه وجود دارد.
قبوض کمتر از 1000تومان افزایش پیدا می‌کند
علیرضا دائمی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به قیمت پیشنهادی آب و برق در بودجه 93 گفت: در بودجه 93 پیشنهاد شده تا نرخ آب و برق در قبوض به گونه‌ای افزایش یابد که کسانی الگوی مصرف را رعایت می کنند کمتر از هزار تومان افزایش قیمت در قبض‌ها را داشته باشند. وی افزود:‌ در سال 92 مجلس افزایش 38 درصدی تعرفه را در بخش آب و برق پیش‌بینی کرد و دولت مجاز به انجام این کار است اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در بودجه 93 امکان تعدیل تعرفه‌ها دیده شده به گونه‌ای که تعدیل از سبد هزینه‌ای مردم باشد تا در بخش آسیب پذیر اثرات جدی مشاهده نشود. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در مورد درخواست وزارت نیرو برای افزودن ردیف‌ها و گزینه‌های جدا مانند عوارض برق به قبوض گفت: وزارت نیرو پیشنهاد انجام این کار را دارد تا تعرفه در قالب قانون و به شکل پلکانی، با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی افزایش پیدا کند اما این کار به شکلی صورت می پذیرد که آسیبی به اقشار جامعه نزند. دائمی با اشاره به قیمت جهانی 12 سنتی برق در مقابل متوسط دریافت 43 تومان به ازای هر کیلووات برق در ایران گفت: از 43 تومان دریافتی 15 تومان به هدفمندی داده می‌شود و شش تومان تعرفه مربوط به بخش‌های آموزشی است یعنی به طور متوسط 20 تومان درآمد وزارت نیرو از فروش هر کیلووات برق است.

وی با اشاره به درخواست وزارت نیرو برای افزایش پلکانی جغرافیایی تعرفه گفت: 50 درصد مصرف‌کنندگان براساس الگوی پیشنهادی ما تغییرات تعرفه کمتر از هزار تومان در قبوض آب و برق خواهند داشت. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که وزارت نیرو در تغییر تعرفه‌ها یا طرح‌ها نکته منفی نمی‌بیند، گفت:‌ اگر متقاعد شویم در طرح‌ها، تعرفه‌ها، رویه‌های اقتصادی و ... روندی درست نیست آن را اصلاح می کنیم چرا که بدنه وزارت نیرو، بدنه کارشناسی است و باید انعطاف پذیر باشد. دائمی با تاکید بر این‌که معتقدیم تصمیمات اخذ شده همواره قابلیت ارزیابی مجدد را دارند در مورد وعده وزیر به مجلس برای کاهش هزینه انشعاب و تشکیل کمیته‌ای دراین راستا، گفت: برای کاهش هزینه انشعاب برق کمیته‌ای تشکیل شده و کارها را پیگیری می‌کند.

بودجه انقباضی برای مقاومت‌ با تورم رکودی
وی با تاکید بر سیاست انقباضی بودجه 93 برای مقاومت دولت با تورم رکودی اظهار کرد: رشد بودجه 93 نسبت به بودجه 92 منفی است و این موضوع براساس سیاست‌های تمام بخش‌های دولت برای کنترل نقدینگی صورت گرفته است. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به این‌که وزارت نیرو در بودجه 92، پنج هزار میلیارد تومان اعتبار عمومی داشت گفت: 36.6 درصد به میزان 1800 میلیارد تومان از این اعتبار به وزارت نیرو تخصیص داده شد و با برنامه‌ریزی که داریم تلاش می شود از اعتبارات جاری حداقل استفاده را بکنیم و جذب سرمایه داشته باشیم. دائمی با اشاره به پیش‌بینی اوراق مشارکت برای وزارت نیرو در بودجه 92 گفت: واگذاری این اوراق آغاز شده اما فروش آن‌ها در بانک‌ها با استقبال مواجه نشد و درحال حاضر اوراق پیمانکاران بابت مطالبات پرداخت می‌شود. وی با اشاره به این‌که رویکردهای مهمی در بودجه 93 قرار دارد گفت: سیاست دولت کاهش وابستگی به بودجه عمومی است و این رویکرد عینا در وزارت نیرو پیگیری می‌شود لذا با توجه به 850 طرحی که در دست داریم اولویت‌بندی را در پروژه‌ها انجام دادیم چرا که برای توزیع خطی بودجه در پروژه‌ها نیاز به 26 سال زمان است تا طرح‌ها را با اعتبارات عمومی پیش ببریم بنابراین برخی از طرح‌ها مانند آبرسانی‌ها و طرح‌های مکمل را اولویت داده‌ایم. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به سیاست سوم وزارت نیرو گفت: تنوع بخشی منابع مالی را در دستور کار قرار دادیم و تلاش می‌شود با استفاده از اعتبارات عمومی، اعتبارات بخش خصوصی را جذب کنیم و خوشبختانه موفقیت‌هایی نیز به دست آوردیم
مرجع : ايسنا