به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۲۵۹۵۲

حضور12دانشگاه خارجی در بازسازی ارگ​بم

گروه فرهنگ: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ارگ بم نمادی از هویت و فرهنگ ایران و تمدن چند هزار ساله است، از همکاری 12 دانشگاه خارجی در بازسازی بزرگترین سازه گلی جهان خبر داد.
حضور12دانشگاه خارجی در بازسازی ارگ​بم
ˈمحمدعلی نجفیˈ، روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از ارگ بم، در جمع خبرنگاران افزود: ارگ بم از طرفی نماد مقاومت مردم این شهر است. وی اظهار داشت: با وجود فاجعه زلزله 10 سال پیش، مردم بم با رشادت روی پای خود ایستادند و ارگ را بعنوان نماد مقاومت این شهر بنا کردند. زمین لرزه ای با شدت 6.6 ریشتر روز 5 دی 1382 شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. براساس برخی آمار این زمین لرزه 50 هزار نفر قربانی و هزاران نفر بی خانمان شدند. در اثر این حادثه 90 درصد از سازه های شهر بم به کلی تخریب شد و ارگ بم با قدمت 2500 سال به عنوان بزرگترین سازه گلی جهان نیز ویران شد. وی گفت: کارهای بسیار خوبی در این 10 سال در زمینه بازسازی ارگ بم انجام شده و ایده های خوبی نیز مطرح شده که یکی از این ایده ها آن است که بخشی از تخریب ارگ بم را برای این که آیندگان بدانند زلزله چه حجمی از ارگ را تخریب کرده باقی بگذارند. معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: در طول 10 سال گذشته نمونه ای از همکاری بین المللی در بازسازی بم انجام شد که بیش از 10 تا 12 دانشگاه چند کشور از جمله آلمان، ایتایلا، فرانسه و از آسیا ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر همکاری کردند و این نشان می​دهد که هر جا میراث فرهنگی به مخاطره می​افتد به همکاری جامعه بین المللی نیاز است. وی افزود: من این فاجعه را به حادثه دیدگان بم تسلیت می​گویم و از سوی دیگر به دلیل احیای دوباره ارگ بم که نشان از شور و حرارت است تبریک می​گویم. نجفی، ادامه داد: نیاز است بم به نقطه گردشگری استان کرمان تبدیل شود. وی با اشاره به بازسازی شهر بم گفت: در واقع بازسازی اصلی توسط مردم بم انجام می شود و یکی از مسایل جالب در این شهر این بود که مردم اجازه ندادند تا شهر جای دیگری بنا شود و اصرار مردم این بود که بم بر روی ویرانه ها دوباره ساخته شود.

معاون رییس جمهور، با بیان اینکه کمک دولت برای بازسازی بم لازم است، اظهار کرد: مردمی که از تسهیلات بانکی برای بازسازی منازل و امکان تجاری خود استفاده کردند در پرداخت اقساط خود با مشکل مواجه هستند که امیدواریم این موضوع در دولت و مجلس مطرح و برای رفع آن کمک شود. وی افزود: برای بازسازی بخش های مختلف شهر بم کارهای زیادی انجام شده و در جایی که نیاز است هنوز بازسازی انجام شود دولت، مردم را در حد توان خود تنها نمی گذارد. وی با اشاره به کاوش های شهر بم، بیان کرد: بم در ارگ خلاصه نمی شود و تعداد زیادی از ابنیه تاریخی در این شهر قرار دارد که ارزش بالایی دارد و هر کدام نماد تمدن ایران است که جا دارد به این ابنیه نیز توجه شود. نجفی، تاکید کرد: مسوولان بازدید از سایر ابنیه​های تاریخی را نیز در دستور کار گردشگران قرار دهند. وی گفت: پایگاه میراث جهانی بم که در ارگ مستقر است از قوی ترین پایگاه های کشور محسوب می شود که باید تقویت شود. وی بیان کرد: در زمینه فعالیت های اکتشافی در سایر نقاط شهرستان سعی می شود که هم از متخصصان داخلی و بین​المللی استفاده شود. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه این سازمان در زمینه بودجه و اعتبارات با مشکلاتی مواجه است، افزود: این کمبود به نحوی است که در سال 1392 بودجه های سازمان از سال قبل آن کمتر بود که برای رفع این مشکل دو مذاکره با معاون اول رییس جمهور و معاون برنامه و بودجه رییس جمهور داشتیم که امیدواریم در سه ماه آخر سال این مشکل کمتر شود. وی تاکید کرد: امسال از نظر بودجه سال سختی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، است که امید است در سال 1393 مشکلات با کمک مجلس و دولت رفع شود. شایان ذکر است، نجفی از بخش های مختلف و روند بازسازی ارگ بم نیز بازدید کرد.
مرجع : ايرنا