به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۶۰۴۱

چه افرادي واکسن آنفولانزا استفاده نکنند؟

گروه علمي: یک متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: کسانی که نسبت به زرده تخم مرغ و تزریق واکسن آنفلوانزا حساسیت دارند وهمچنین کسانی که سابقه ابتلا به بیماری گیلن باره دارند نباید واکسن دریافت کنند.
چه افرادي واکسن آنفولانزا استفاده نکنند؟
براساس تغییراتی که هر سال در ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود باید هر سال واکسن جدیدی تولید و تزریق شود. زیرا ویروس سال قبل با امسال متفاوت بوده و تزریق واکسن سال قبل هیچ تاثیری ندارد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تزریق واکسن آنفلوانزا را برای هر فردی که می‌خواهد احتمال ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهد موثر دانست و افزود: واکسن آنفلوانزا به دو صورت تزریقی که حاوی کشته شده از اجزای یک ویروس است و اسپری داخل بینی که حاوی ویروس زنده ضعیف شده است وجود دارد و در ایران واکسن تزریقی که حاوی کشته شده از اجزای یک ویروس است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمادی با بیان اینکه هر ساله ذخیره کردن واکسن آنفلوانزا محدود است و همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: تمام کسانی که پیوند اعضا و شیمی درمانی می شوند، کودکان بین 6 ماه تا 6 سال و افراد بالای 50 سال، بیمارانی که زمینه بیماری های قلبی، ریوی، آسم، مشکلات تنفسی، ضعف در سیستم ایمنی، اعصاب، تالاسمی، عقب مانده ذهنی و مبتلایان به ایدز و حتی پزشکان و پرستارانی که با این بیماران سروکار دارند بیشتر از دیگران نیازمند دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر این مطلب که ویروسی که برای تولید واکسن آنفلوانزا استفاده می‌شود در تخم مرغ وجود دارد، اظهار داشت: کسانی که نسبت به زرده تخم مرغ و تزریق واکسن آنفلوانزا حساسیت دارند، همچنین کسانی که سابقه ابتلا به بیماری گیلن باره دارند نباید واکسن دریافت کنند. وی در مورد عوارض بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا در پایان خاطرنشان کرد: عوارض خفیفی مانند درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق، تب، بدن درد و سر درد ممکن است دیده شود که این عوارض بیشتر از 1 تا 2 روز طول نمی‌کشد.
مرجع : ايسنا