به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۲۶۰۴۷

قنات گناباد، قدیمی‌ترین قنات جهان است؟

گروه فرهنگي: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برای تکمیل پرونده ثبتی قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی یونسکو و اثبات اینکه این قنات قدیمی ترین قنات جهان است، گمانه زنی باستان‌شناسی آغاز شده است.
قنات گناباد، قدیمی‌ترین قنات جهان است؟
 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، رجبعلی لباف خانیکی توضیح داد: طبق بررسی‌های میدانی سال 1370، قدمت این قنات، با توجه چند قطعه سفال به دست آمده در دهانه یکی از چاه‌ها حدود 2500 سال پیش تخمین زده شده که برای تکمیل پرونده ثبتی قنات قصبه در فهرست میراث جهانی یونسکو و برای اثبات این فرضیه که ایران مهد تمدن کاریزی و ایرانیان مبتکر حفر قنات در جهان بوده‌اند، مطالعات باستان شناسی به سرپرستی "محمود بختیاری" انجام شد. وی اظهار کرد: در پی گمانه زنی‌های باستان شناسی در دهانه چاه‌ها از مواد فرهنگی جمع آوری شده و 15 قطعه سفال با آزمایشات سال یابی«ترمولومینانس» قدمت آن‌ها را از 755 تا 2500 سال پیش نشان داد. قدمت قدیمی‌ترین نمونه قطعه سفالی که از مادر چاه رشته اصلی قنات به دست آمده 2265 سال برآورد شده است.

لباف خانیکی تصریح کرد: بی شک قنات قصبه با توجه به ویژگی‌های شاخص و ارزش‌های برجسته قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی و عرضه در سطح بین‌المللی را دارد که مهم ترین آن، نقش حیات بخشی و سازگاری با طبیعت در سرزمین کم باران گناباد است. وی خاطرنشان کرد: قنات قصبه گناباد یکی از پدیده‌های حیرت انگیز ساخته دست بشر و نمادی از تعاون و همیاری و سازگاری انسان با طبیعت است که طول آن به بیش از 33 کیلومتر می‌رسد، این قنات، از یک رشته اصلی و 6 رشته فرعی تشکیل شده است که مجموعا 427 میله چاه دارد و عمیق‌ترین آن‌ها به حدود 300 متر می‌رسد.
مرجع : ايسنا