به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۲۶۱۰۵
برای جلوگیری از شکار غیرقانونی چه باید كرد؟

در ايران؛ به‌ازای یک‌شکار،۲۰ تفنگ وجود دارد

گروه جامعه: در حال حاضر با اینکه جریمه‌های سه میلیونی برای شکار غیرمجاز گذاشته شده اما باز می‌بینیم شکار حتی در فصل زاد و ولد حیوانات قابل شکار انجام می‌شود.
در ايران؛ به‌ازای یک‌شکار،۲۰ تفنگ وجود دارد
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: تمام گونه‌هایی که قابلیت شکار دارند در معرض خطر هستند و تعداد اسلحه موجود در حال حاضر دو میلیون است یعنی به ازای هر حیوان ۲۰تفنگ وجود دارد. اسماعیل کهرم در رابطه با گونه‌های در معرض خطر اظهار داشت: تمام گونه‌هایی که قابلیت شکار دارند در معرض خطر انقراض هستند که شامل همه چهارپایان حلال گوشت است، یعنی ۱۱۱هزار گونهٔ قابل شکار مثل آهو، قوچ و..... در معرض خطر هستند. وی تعداد اسلحه موجود در حال حاضر را دو میلیون قبضه دانست و اضافه کرد به ازای هر حیوان ۲۰ تفنگ وجود دارد اما برخی گونه‌ها بیشتر در معرض انقراض هستند مثل مرال (گوزن قرمز) یوزپلنگ ایرانی، گورخر، تمساح و سیاه خروس.

به گفته کهرم برخی دیگر از گونه‌ها مانند، تمساح‌ها به خاطر خشکی رودخانه‌های سرباز متاسفانه وضعیت بدی دارند و ۱۰ یا ۲۰ سر بیشتر از آن‌ها باقی نمانده است و این حیوان به خاطر پوستش شکار می‌شود. دلیل انقراض گونه‌های کمیاب، تخریب زیستگاه‌ها و یا شکار بی‌رویه است. وی درباره چگونگی حفاظت از این گونه‌ها توضیح داد: اول از همه برای حفظ گونه‌های کمیاب باید زیستگاه‌های این گونه‌ها حفظ شود، مثلاً جنگل و رودخانه‌ها را حفظ کنیم و نگذاریم رودخانه‌ها خشک شوند، تالاب‌ها را حفظ کنیم بعد بقیه کار‌ها انجام شود.

برای جلوگیری از شکار غیرقانونی باید فرهنگ سازی شود تا شکارچی به این باور برسد که شکار بی‌رویه به ضرر خودش است و وقتی به گونه‌ها و محیط زیست آسیب می‌زند در واقع به خودش آسیب رسانده است. وی در انتها خاطر نشان کرد: باید باشگاه‌های شکار تأسیس شود تا در فصلی که شکار مجاز است شکارچی مجاز که از گونهٔ مجاز شکار می‌کند تشویق شود اما آن شکارچی که قوانین را رعایت نمی‌کند به زندان بیفتد، وسیله نقلیه‌اش ضبط شود و شدیدترین برخورد با چنین کسی صورت بگیرد تا از تکرار چنین رفتارهایی جلوگیری شود.
مرجع : ایلنا